Datamaster analyse?
Datamaster analyse?
Hei
Det virker som det er litt aktivitet på deres forum, mange interessante inlegg!
Min 1990 C4 går ujevnt på tomgang og når jeg kjører på lavere turtall, når motoren er varm. Motoren går i "closed loop". Jeg har gjort en scan med Datamaster men jeg har ingen erfaring i å analysere slike data. Er det noen som har erfaring med Datamaster som har mulighet til å se på min scan? Det er en fil på 326kb.
Det eneste jeg kan se er at oksygen sensoren ligger høyt i verdi, ca 0,7V - 0,8V.
Raymond
Norge
Det virker som det er litt aktivitet på deres forum, mange interessante inlegg!
Min 1990 C4 går ujevnt på tomgang og når jeg kjører på lavere turtall, når motoren er varm. Motoren går i "closed loop". Jeg har gjort en scan med Datamaster men jeg har ingen erfaring i å analysere slike data. Er det noen som har erfaring med Datamaster som har mulighet til å se på min scan? Det er en fil på 326kb.
Det eneste jeg kan se er at oksygen sensoren ligger høyt i verdi, ca 0,7V - 0,8V.
Raymond
Norge
maila den till mig på gta324@spray.se
Min bil har kjørt 97000km. Motor og girkasse virker å være i bra stand generellt. Noe annet jeg la merke til når jeg logget med Datamaster er at datamaster viste lavere rpm enn det jeg hadde indikert i dashbordet. Med varm motor viste datamaster ca 700rpm, indikert i dash var vel 1000rpm. Hvis jeg økte turtallet til 1500 vist på datamaster, hadde jeg ca 2000 i dashen.
Datamaster gan brukes 20 ganger, før en må kjøpe programmet. Det er forskjellige versjoner for forskjellige årsmodeller. Corvetten er vel en Y body.
http://www.ttspowersystems.com/DataMast ... loads.html
Raymond
Datamaster gan brukes 20 ganger, før en må kjøpe programmet. Det er forskjellige versjoner for forskjellige årsmodeller. Corvetten er vel en Y body.
http://www.ttspowersystems.com/DataMast ... loads.html
Raymond
Har nu ohmet innsprutnings dysene.
Kalde: 162,146,166,162,130,165,150,154
Varme:102,100,180,098,080,090,116,088
Kan egentlig ikke se noe fornuftig utav dette. Mulig # 3 har for stor motstand varm, det er varm at motoren fusker. Prøvde også å lytte på hver dyse med et stetoskop uten at jeg kunne høre noen stor forskjell.
Byttet oksygen sensoren uten noen forskjell.
Når motoren fusker faller spenningen/lyset i speedemeteret(1990, nye typen dashbord) blir svakere. Hvis jeg kjører el vinduet mot stopp dropper også turtallet etpar sekunder.
Planlegger å se over diverse el kontaktpunkter, både jord og pluss.
Raymond
Kalde: 162,146,166,162,130,165,150,154
Varme:102,100,180,098,080,090,116,088
Kan egentlig ikke se noe fornuftig utav dette. Mulig # 3 har for stor motstand varm, det er varm at motoren fusker. Prøvde også å lytte på hver dyse med et stetoskop uten at jeg kunne høre noen stor forskjell.
Byttet oksygen sensoren uten noen forskjell.
Når motoren fusker faller spenningen/lyset i speedemeteret(1990, nye typen dashbord) blir svakere. Hvis jeg kjører el vinduet mot stopp dropper også turtallet etpar sekunder.
Planlegger å se over diverse el kontaktpunkter, både jord og pluss.
Raymond
Hei igjen.
Generatoren lader ca 13.8V men er litt ustabil, mulig det kommer av at turtallet forandrer seg. Trur det er original generatoren som sitter i bilen, har bestillt en ny for sikkerhets skyld. IAC'n fungerer og det er nye originale tendstifter, kabler, rotor og fordelerlokk.
Målte idag + og - til ECM, + div jordingspunter uten å finne noe unormalt.
gta324, jeg har ikke fått gjort en ny scan enda, det kommer etterhvert.
Synes også ohmtallene på dysene varierer stort når de er varme. Funderer på om det er en som kutter av og til på høy temperatur.
Målte bensintrykket i dag. 42psi(36 m motor i gang). Det er vel perfekt.
Trykkfallet med pumpe av var 3-4psi på 1 min, det er vel også ok.
Koblet av pluggen på MAP(1990 mod) sensoren, da gikk motoren mye jevnere. Fikk selvfølgelig SES(service engine soon) lys. Vet ikke om ECM går over i "open loop" når den logger en slik feil?
Kan ikke finne noen vacum lekasje. AIR systemet ser også ut som det virker ok. EGR systemet får jeg ta en nærmere titt på, det kan jo være at ventilen ikke stenger helt.
Får ta en rengjøring av throttle body etterhvert. Hvis intet annet hjelper blir det vel bytte av injectorer til vinteren.
Ellers har jeg fått prøvd bilen litt de siste dagene (jeg fikk bilen fra statene sist høst). Synes den er flott å kjøre, nesten som en stor go-cart!
Raymond
Generatoren lader ca 13.8V men er litt ustabil, mulig det kommer av at turtallet forandrer seg. Trur det er original generatoren som sitter i bilen, har bestillt en ny for sikkerhets skyld. IAC'n fungerer og det er nye originale tendstifter, kabler, rotor og fordelerlokk.
Målte idag + og - til ECM, + div jordingspunter uten å finne noe unormalt.
gta324, jeg har ikke fått gjort en ny scan enda, det kommer etterhvert.
Synes også ohmtallene på dysene varierer stort når de er varme. Funderer på om det er en som kutter av og til på høy temperatur.
Målte bensintrykket i dag. 42psi(36 m motor i gang). Det er vel perfekt.
Trykkfallet med pumpe av var 3-4psi på 1 min, det er vel også ok.
Koblet av pluggen på MAP(1990 mod) sensoren, da gikk motoren mye jevnere. Fikk selvfølgelig SES(service engine soon) lys. Vet ikke om ECM går over i "open loop" når den logger en slik feil?
Kan ikke finne noen vacum lekasje. AIR systemet ser også ut som det virker ok. EGR systemet får jeg ta en nærmere titt på, det kan jo være at ventilen ikke stenger helt.
Får ta en rengjøring av throttle body etterhvert. Hvis intet annet hjelper blir det vel bytte av injectorer til vinteren.
Ellers har jeg fått prøvd bilen litt de siste dagene (jeg fikk bilen fra statene sist høst). Synes den er flott å kjøre, nesten som en stor go-cart!
Raymond
Hei igjen
En liten oppdatering siden sist:
Har nu byttet alle 8 injectors til Accel's siste versjon(24lbs). Motoren går nu jevnt og fint både på tomgang og under kjøring.
Har nu gjort en ny Datamaster skan og motoren går litt rik som forventet med 24lbs dyser. Venter på et adapter til mem-cal. Når det er i hus prøver jeg meg på lett "tuning" av motorstyringen. Takk til Pelle for hjelp med hva som trengs av utstyr for å forandre "software oppsettet".
Det virker som mange sliter med ujevn tomgang på C4 corvettene. Det er vel 1990 og 1991 som har Multec injectorer og de har et litt dårlig rykte etter 16-17 år. Det er fort gjort å måle motstand på injectorene, men det bør gjøres med motoren kald og varm. Gode injectorer ligger på 16 +- ca 1 ohm.
Raymond
En liten oppdatering siden sist:
Har nu byttet alle 8 injectors til Accel's siste versjon(24lbs). Motoren går nu jevnt og fint både på tomgang og under kjøring.
Har nu gjort en ny Datamaster skan og motoren går litt rik som forventet med 24lbs dyser. Venter på et adapter til mem-cal. Når det er i hus prøver jeg meg på lett "tuning" av motorstyringen. Takk til Pelle for hjelp med hva som trengs av utstyr for å forandre "software oppsettet".
Det virker som mange sliter med ujevn tomgang på C4 corvettene. Det er vel 1990 og 1991 som har Multec injectorer og de har et litt dårlig rykte etter 16-17 år. Det er fort gjort å måle motstand på injectorene, men det bør gjøres med motoren kald og varm. Gode injectorer ligger på 16 +- ca 1 ohm.
Raymond