Vilka olika fel har ni drabbats av på era C6-Corvetter
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Vilka olika fel har ni drabbats av på era C6-Corvetter
De allra flesta som köpt en Corvette C6 har 3 års fabriksgaranti.
Några av er har drabbats av fel som ni begärt skall rättas till på garantin.
Det är inte alltid så lätt att upptäcka om man har något fel på bilen.
Därför tänkte jag be alla C6 ägare, som läser detta forum att tala om
vilka fel ni haft, både garantifel och övriga fel.
Om ni talar om årsmodell, cab, coupe eller Z06,
Europautförande eller USA-utförande
så skall jag åta mig att sammanställa allt detta.
Kanske kan det bli en hjälp att lättare upptäcka fel innan garantitiden går ut.
Jag hoppas ni tycker detta är en bra idé och rapporterar till mig på den här tråden.
Givetvis hoppas jag att listan kommer att bli kort för världens mest prisvärda supersportbil.
Då kör vi igång..............
Hälsningar
Janne
Några av er har drabbats av fel som ni begärt skall rättas till på garantin.
Det är inte alltid så lätt att upptäcka om man har något fel på bilen.
Därför tänkte jag be alla C6 ägare, som läser detta forum att tala om
vilka fel ni haft, både garantifel och övriga fel.
Om ni talar om årsmodell, cab, coupe eller Z06,
Europautförande eller USA-utförande
så skall jag åta mig att sammanställa allt detta.
Kanske kan det bli en hjälp att lättare upptäcka fel innan garantitiden går ut.
Jag hoppas ni tycker detta är en bra idé och rapporterar till mig på den här tråden.
Givetvis hoppas jag att listan kommer att bli kort för världens mest prisvärda supersportbil.
Då kör vi igång..............
Hälsningar
Janne
Bra idé
En sommardag 2006 efter lite tuff körning började min Z06 plötsligt att hosta under gaspådrag. Jag kontaktad min återförsäljare som inte visste något....generalagenten kontaktades som inte heller visste något. Jag ställde frågan på Corvetteforum.com och fick massor med svar.
Det visade sig att innuti luftinsuget sitter det två handflatsstora lappar som är fästa med lim. Ibland kan motorn "spy"" lite olja vid tuff körning och kommer oljan då upp i insuget släpper dessa lappar....
Jag skruvade loss insuget....tog bort lapparna...klart. Tog 5 minuter.
I övrigt inte ett endaste problem så långt trots att förra säsongen var synnerligen tuff mot bilen.
En sommardag 2006 efter lite tuff körning började min Z06 plötsligt att hosta under gaspådrag. Jag kontaktad min återförsäljare som inte visste något....generalagenten kontaktades som inte heller visste något. Jag ställde frågan på Corvetteforum.com och fick massor med svar.
Det visade sig att innuti luftinsuget sitter det två handflatsstora lappar som är fästa med lim. Ibland kan motorn "spy"" lite olja vid tuff körning och kommer oljan då upp i insuget släpper dessa lappar....
Jag skruvade loss insuget....tog bort lapparna...klart. Tog 5 minuter.
I övrigt inte ett endaste problem så långt trots att förra säsongen var synnerligen tuff mot bilen.
Gul Corvette C6 Z06
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Jag har haft tre fel på min C6 cab 05:a Europamodell, och dom fanns redan på bilen vid leverans.
Nr. 1 Däcktrycksindikeringen fungerade inte, detta berodde förmodligen på att bilen blivit strömlös under transporten över atlanten. Efter omprogragrammering av givarna fungerarde det igen.
Nr. 2 Öppningsknappen för skuffluckan fungerade inte. Det visade sig att kontaktstycket bakom knappen inte var fasttryckt ordentligt så det blev ingen kontakt.
Nr. 3 Luftkylkanalen till vänster frambromsskiva hade dom vid fabriken lyckats montera på tvären i hålet så det blev inte mycke till kylning där inte. (klantigt!).
Ja det var väl alllt hitills. inga allvarligare fel iallafall.

Nr. 1 Däcktrycksindikeringen fungerade inte, detta berodde förmodligen på att bilen blivit strömlös under transporten över atlanten. Efter omprogragrammering av givarna fungerarde det igen.
Nr. 2 Öppningsknappen för skuffluckan fungerade inte. Det visade sig att kontaktstycket bakom knappen inte var fasttryckt ordentligt så det blev ingen kontakt.
Nr. 3 Luftkylkanalen till vänster frambromsskiva hade dom vid fabriken lyckats montera på tvären i hålet så det blev inte mycke till kylning där inte. (klantigt!).
Ja det var väl alllt hitills. inga allvarligare fel iallafall.

Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Själv har jag råkat ut för att plasten på huvudstrålkastarna blivit missfärgad. Väntar på byte på garantin.
Jag har fått cabbställningen justerad för att den inte gått "i spår" i vindruteramen.
Jag har haft dåligt ljud på radion. Det fixades lätt med en uppdatering (med dvdskiva). Ett känt fel.
Jag hade dåligt med olja i diffen. Tur att jag servade redan efter ca 500 mil.
Det har varit fler som råkat ut för detta.
Servar man efter km-kravet och inte efter tidskravet kanske någom
åker onödigt länger med detta. Känt fel på corvetteforum.com.
/Janne
Jag har fått cabbställningen justerad för att den inte gått "i spår" i vindruteramen.
Jag har haft dåligt ljud på radion. Det fixades lätt med en uppdatering (med dvdskiva). Ett känt fel.
Jag hade dåligt med olja i diffen. Tur att jag servade redan efter ca 500 mil.
Det har varit fler som råkat ut för detta.
Servar man efter km-kravet och inte efter tidskravet kanske någom
åker onödigt länger med detta. Känt fel på corvetteforum.com.
/Janne
C-6 Cab 05 Europam.
Först måste jag tacka dig för detta initiativ,det är ju viktigt att veta vad som bör åtgjärdas innan garantien tar slut.
1 Har fått en ny kontakt till cabben,den som visar om cabben är i låst läge eller inte.Sitter på vänster sida på fönster ramen och ger signal att cabben är upplåst och kan gå ner.
2 Byte av slangar till servo styrning.
Fel. Vibrationer i framvagnen när ratten vrides vi stillastående.
GM har kommit ut med en åtgjärd för detta vilket alltså består av slangbyte.
Gibzon
1 Har fått en ny kontakt till cabben,den som visar om cabben är i låst läge eller inte.Sitter på vänster sida på fönster ramen och ger signal att cabben är upplåst och kan gå ner.
2 Byte av slangar till servo styrning.
Fel. Vibrationer i framvagnen när ratten vrides vi stillastående.
GM har kommit ut med en åtgjärd för detta vilket alltså består av slangbyte.
Gibzon
Gibzon
Hej
Har en röd C6 Cab 05 europamodell .
Har haft följande problem.
Plasten på huvudstrålkastarna blivit missfärgad.Gummilist runt vänster framlykta trasigt Väntar på byte av lyktor och list på garantin i vår.
Jag har haft dåligt ljud på radion. Detta är åtgärdat
Jag hade dåligt med olja i diffen. Detta fick jag ordnat efter ca 450 mil efter tips om att vissa bilar levererats med för lite olja.
I övrigt har allt fungerat. Bra att kunna få lite tips att kunna kolla upp innan det är försent.
/ Rikard
Har en röd C6 Cab 05 europamodell .
Har haft följande problem.
Plasten på huvudstrålkastarna blivit missfärgad.Gummilist runt vänster framlykta trasigt Väntar på byte av lyktor och list på garantin i vår.
Jag har haft dåligt ljud på radion. Detta är åtgärdat
Jag hade dåligt med olja i diffen. Detta fick jag ordnat efter ca 450 mil efter tips om att vissa bilar levererats med för lite olja.
I övrigt har allt fungerat. Bra att kunna få lite tips att kunna kolla upp innan det är försent.
/ Rikard
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg