Parkeringslampa
Parkeringslampa
Hej!
Jag har en c6:a 2005 och har märkt att det blir färgskiftningar i framlyktorna, troligtvis efter parkeringslampan som blir för varm. Märks tydligt om man har ljuset på. Är det någon annan som har lagt märke till detta?
Med vänlig hälsning
Melker
Jag har en c6:a 2005 och har märkt att det blir färgskiftningar i framlyktorna, troligtvis efter parkeringslampan som blir för varm. Märks tydligt om man har ljuset på. Är det någon annan som har lagt märke till detta?
Med vänlig hälsning
Melker
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis mar 06, 2007 18:49
- Ort: haverdal
Tjena !
På min C6 a blev först plasten över p-lamporna missfärgade,sedan
krackelerade det i form av en liten stjerna i ytterplasten.Detta med
anledning av att det sattes i för starka lampor i dom första bilarna.
Har fått nya på garantin(går bara att byta hela insattserna)mycket
dividerande på grund av att dom betingar ett mycket högt pris.
Lycka till. Lasse. :)
På min C6 a blev först plasten över p-lamporna missfärgade,sedan
krackelerade det i form av en liten stjerna i ytterplasten.Detta med
anledning av att det sattes i för starka lampor i dom första bilarna.
Har fått nya på garantin(går bara att byta hela insattserna)mycket
dividerande på grund av att dom betingar ett mycket högt pris.
Lycka till. Lasse. :)
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Om detta fel att bara berör de tidigare bilarna måste det finnas ganska många som är drabbade.
Det innebär väl också att det torde vara fler coupéer än cabbar som drabbas eftersom cabbarna
började tillverkas i maj 2005 (om jag minns rätt).
När verkstäderna beställer nya insatser gör man det med VIN-numret som hjälp, vilket innebär
att man får lampor anpassade för Europa med förberett hål för parkeringsljus. Dessutom är de
lackade redan från början. Och billiga är de definitivt inte.
Det hade varit trevligt att få insatser för USA utan parkeringsljus och sen montera parkeringsljus i
dimljuset (tillsammans med).
Men det verkar omöjligt mht garantirutinerna.
Så man får väl nöja sig med att ha parkeringslampor i insatserna för huvudstrålkastarna.
Däremot på ebay, så dyker det upp lampinsatser då och då till hyfsade priser.
/Janne
Det innebär väl också att det torde vara fler coupéer än cabbar som drabbas eftersom cabbarna
började tillverkas i maj 2005 (om jag minns rätt).
När verkstäderna beställer nya insatser gör man det med VIN-numret som hjälp, vilket innebär
att man får lampor anpassade för Europa med förberett hål för parkeringsljus. Dessutom är de
lackade redan från början. Och billiga är de definitivt inte.
Det hade varit trevligt att få insatser för USA utan parkeringsljus och sen montera parkeringsljus i
dimljuset (tillsammans med).
Men det verkar omöjligt mht garantirutinerna.
Så man får väl nöja sig med att ha parkeringslampor i insatserna för huvudstrålkastarna.
Däremot på ebay, så dyker det upp lampinsatser då och då till hyfsade priser.
/Janne
Nu vet jag hur. Man tar det under ifrån, tar bort kåpan längst ner och underkörningsskyddet, och långt där uppe sitter den så gott som oåtkomlig. Nöjde mig med att få fram kablarna som går till den, en svart och en brun, klippte brun och förlängde båda ändarna drog ut kablarna i motorrummet och tänkte koppla dom över en brytare. Fasar bara för den dan när en av glödlamporna skall bytas.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Byte av lyktor (Europamodellen) med parkeringsljus i lykthål
Det har ju debatterats en hel del om parkeringslamporna i lyktorna. Jag har nu fått mina lyktor utbytta och för den som är intresserad har jag gjort ett bildreportage om bytet med mina funderingar runt ämnet.
Informationen finns på www.jannesvettar.se
Hälsningar
Janne
Informationen finns på www.jannesvettar.se
Hälsningar
Janne
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Hej på er,
Om garantin tar tar det eller inte är omöjligt att besvara på ett forum, det beror väl på verkstadens uppfasttning och deras kommunikation uppåt (GM Stockholm). Men först och främst måste det väl gå att se någon defekt innan man kan reklamera.
Fukt i lyktglasen är (som jag har förstått det och fått mig berättat) ganska vanligt, med det beror ju på hur mycket fukt eller imma det är frågan om. Om det bara blir imma vid högtrycksspolning och imman försvinner lika kvickt när bilen kommer ut i luften igen är det väl ingen katastrof, men om imman blir till vattendroppar i lykthuset är det nog värre.
Lägg märke till att den svarta tätningslisten som går runt lyktan (se bilder på min hemsida www.jannesvettar.se) inte har med tätningen i lyktan att göra.
Lyktan är förseglad vid tillverkningen. Det är ju därför man inte vid byte av lykta får en delad insats som skall lackeras innan montering.
Om jag har föstått det rätt genom mina samtal med ett antal C6-ägare, så verkar defekten uppträda först och främst på Europabilar och då med den stora parkeringsglödlampan. Det är väl inte för inte som GM har bytt till en mindre glödlampa senare i produktionen.
Men eftersom det är så svindyrt att byta, så måste man nog övertyga den som man lämnar sina garantianspråk till att det är en riktig defekt.
Hälsningar
Janne
Om garantin tar tar det eller inte är omöjligt att besvara på ett forum, det beror väl på verkstadens uppfasttning och deras kommunikation uppåt (GM Stockholm). Men först och främst måste det väl gå att se någon defekt innan man kan reklamera.
Fukt i lyktglasen är (som jag har förstått det och fått mig berättat) ganska vanligt, med det beror ju på hur mycket fukt eller imma det är frågan om. Om det bara blir imma vid högtrycksspolning och imman försvinner lika kvickt när bilen kommer ut i luften igen är det väl ingen katastrof, men om imman blir till vattendroppar i lykthuset är det nog värre.
Lägg märke till att den svarta tätningslisten som går runt lyktan (se bilder på min hemsida www.jannesvettar.se) inte har med tätningen i lyktan att göra.
Lyktan är förseglad vid tillverkningen. Det är ju därför man inte vid byte av lykta får en delad insats som skall lackeras innan montering.
Om jag har föstått det rätt genom mina samtal med ett antal C6-ägare, så verkar defekten uppträda först och främst på Europabilar och då med den stora parkeringsglödlampan. Det är väl inte för inte som GM har bytt till en mindre glödlampa senare i produktionen.
Men eftersom det är så svindyrt att byta, så måste man nog övertyga den som man lämnar sina garantianspråk till att det är en riktig defekt.
Hälsningar
Janne
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Du behöver inte plocka ner fronten. Om du öppnar på innerskärmen så ger det sig.
Om du har garanti kvar, så rekommenderar jag att försök att åtminstone få ett lampbyte gjort.
Och garanti torde väl de flesta ha kvar som har detta problem.
De som endast har en ettårsgaranti har ju i de allra flesta fallen köpt en USA-version och då finns det ju som bekant inga parkeringslampor där.
/Janne
Om du har garanti kvar, så rekommenderar jag att försök att åtminstone få ett lampbyte gjort.
Och garanti torde väl de flesta ha kvar som har detta problem.
De som endast har en ettårsgaranti har ju i de allra flesta fallen köpt en USA-version och då finns det ju som bekant inga parkeringslampor där.
/Janne