Köptips C4 93-96

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
andreas00
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån nov 27, 2006 14:56
Ort: Stockholm

Köptips C4 93-96

Inlägg av andreas00 »

Tjena!!

Sitter och funderar på att ta hem en bil (cab) från USA, finns så mycket mer att välja på än här hemma, samt att man slipper alla fantasipriser.

Vad bör man se upp med och framför allt tänka på förutom generellt skick och antal mil.

Finns det några speciella "fel" som är återkommande på dessa års modeller som bör eller skall vara åtgärdade innan köp kan bli aktuellt?
Vore tacksam om ni kunde komma med lite förslag och tips gällande detta..

//A
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Sök

Inlägg av Ingo »

Det finns massor av trådar i ämnet ,sök.
andreas00
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån nov 27, 2006 14:56
Ort: Stockholm

Inlägg av andreas00 »

..Ingo..

jag har gjort det och fann inte dem trådarna vidare innehållsrika..
Därför ställer jag frågan på nytt..


//A
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Jag kollade lite och prisläget är mellan 14-23 t. dollar
14*7=98000 + ca 54000 i frakt tull och moms=152000
+5-10000 innan du har den körklar med upphämtning från hamn och typbes med mycket mera.
23*7=161000 +ca 78000 =239000 +(5-10)

lite grovt från 160-250 för 93-96 cab.

Man kan naturligtvis hitta billigare bilar i USA på fleebay.
Orginalbilar med låga mil och manuell vxl låda är dyrare.
Långmil trimmad och automat är billigast.

Man skall helst känna någon där för att göra en bra affär.
Då det gäller köp från andra länder så är dom flesta privatpersoner extremt försiktiga och misstänksamma för att råka illa ut.

Till det positiva !
Det finns ett extremt urval av bilar.
Åk dit och få lite semester på köpet.(men planera väl)

Ang. vad man skall kolla så är det det vanliga.
Växellåda,repade krockskador,lack,gummilister,inredning
Alla fel man hittar läggs på slutnotan.

Det finns många bilar i Sverige ,men vill du ta in ytterligare en så gör det.
importen i sig själv är i alla fall lärorik.

Mvh
Pelle
-90 cab zf6 trippel svart
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

c4

Inlägg av Ingo »

ok
Tja det finns ju flera trådar i ämnet.
Men köper man cab tycker jag det ska vara automat,varför sitta och veva om man har elfönsterhissar?.
Ju nyare bil desto mer utrustning och effekt.
men 92-94 or börjar vara gamla bilar nu (säger jag som har en 88 Very Happy ),så frågan är om du inte ska satsa på en C5,a istället?.
Fördelen med femte generationen ( jag spyr över den orvellska 1984 mentaliteten att döpa om bilarna till"C4") är som sagt att bilarna slutat falla i värde nu är det skicket som avgör..
Jag har ägt min bil sedan 93,och har egentligen haft väldigt få problem ,någon ljuddämpare,kylfläkt ,relän och bromsbelägg,eljest bara normal service. I normal service ingår Bilbatterier och generatorer vilka har en tendens att vara kortlivade Laughing
Men service delar är för det mesta samma som till vans och pickuper ,alltså billigt. specifika corvettedelar är rätt dyrt,men det finns en stor eftermarknad i USA,så allt är överkomligt.
Kolla om bilen varit utsatt för elterrorister,exempelvis att stereon är en fjolårsvärsting,det brukar kunna resultera i ormbon bak instrumentbrädan som i värsta fal blir en kabelbrand.Bäst är om Stereon är orginalBose så det inte är tjafsat så mycket.
Eljest bör du inrikta dig på en Flyttgodsbil som inte elsystemet kring belysningen behöver utsättas för den traditionella "Gula blinkershandelshindersköret",eller en bil som är svensksåld.,men var kräsen,det finns mycket att välja på
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

I staterna så tycker man att dom udda färgerna är värda mera medans dom vanliga färgerna är populärare i Sverige.

Vanliga=högsta produktionssiffrorna

Pelle
andreas00
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån nov 27, 2006 14:56
Ort: Stockholm

Inlägg av andreas00 »

Tack skall ni ha för att ni tog er tid!!

För att besvara frågan gällande frakt, moms och tull...man tar dem givetvis till tyskland först, "bara" 16% moms, sedan ser man väl till att skriva ner värdet där man köper den?

Ska till L.A nästa år så då kan man ju passa på att kika, bra att ha lite kött på benen innan man åker dock.
Myglas det i samma utsträckning som i Sverige med mätare och annat?
Jag är inte så fasligt bekymrad över milen egentligen, är bilen i bra skick och servad som den skall så spelar det inte mig så stor roll om det står 100000 miles på mätaren eller 56000..

Finns det några speciella saker som man kan kräva skall vara åtgärdat på nämda C4:or?

//Andreas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Mygla

Inlägg av Ingo »

Att mygla med mätarställningen är ett federalt brott i USA,så förekomsten är nog tämligen låg jämfört med här i europa.
men bilarna är ju så gamla,så en riktigt låg mätarställning är nästan mer suspekt.
Kolla carfax på usa importer.,och jämför med black books kodknäckare(eller på nätet) om bilen har de färger och den utrustning den hade när den var ny.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Även jag kollar efter en 92-96.
Vad är de viktigaste förändringarna under dessa år?
Finns det 5-vx manuella, eller är alla 6-vx?
Är ABS och antispinn option eller standard, och vilka andra options skall man hålla utkik efter?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

förändringar

Inlägg av Ingo »

1989 kom sexväxlade manuella,tidigare år hade en 4växlad med tre överväxlar.
Abs är standard sedan 1986
ASR(trction control) kom 92
finns hur mycket options som helst ,skaffa en "black book" eller sök på nätet.
Finns gamla trådar där options diskuterats.
Jukkasjärvi
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 12:15

Bil köp!

Inlägg av Jukkasjärvi »

Hello!

Min erfarenhet av att leta och köpa bil, visade sig att man hittar billigare i Sverige nu under "låg sesong" Köpte min -92 cab för mycket mindre än "blocket priserna" ´Mycket billigare än vad jag hittade i Usa och då tillkommer frakt & alla tillägg. Då pratade jag med ca 10st importörer om att få hit en bil. Kanske orsaken till att jag fick den så billigt, har med o göra att killen som Importerat den öppnat sina ögon och upptäckt att det finns en annan marknad än USA, Min är från Japan. Där är tydligen bilar som är äldre än ca 5 år skrot i deras ögon, men för oss är det fortfarande värdefulla bilar. Eftersom jag nästan bara betalat 5 siffrigt, körklar i Sverige, har han max betalat 80t för den. Mao kan du kolla runt i andra länder om du absolut vill tjäna de sista få tusenlappparna för massor med arbete.

Mvh Peter " Lappen" Sirugo
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Snackade just med en ägare till en 61 Corvette. Han tänkte exportera och sälja den i U.S.A. för att få ut riktigt bra med pengar - äldre bilar har gått upp en hel del overdär! Så, det är inte alltid säkert att det är billigare med import.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Många hävdar ju att det inte lönar sig att importera en C4 från USA till Sverige, något som jag inte riktigt förstår. Det verkar ju inte vara några problem att hitta en 92 eller nyare i USA för 10.000 USD, men i Sverige brukar de ju vara annonserade från 140.000 och uppåt?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

www.corvetteactioncenter.com har hela "kodknäckaren" online..

samt alla service buletins osv. kolla under techcenter
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jukkasjärvi
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: mån aug 28, 2006 12:15

Inlägg av Jukkasjärvi »

(Johan) Har du då kollat vad det är för bil för 10000 USD? Vill man ha ett repobjekt med ett Carfax tjock som en bibel, kanske man får den för de pengarna. Men vill man ha en hyfsat fräch bil får man gott betala 100 t eller mer + frakt mm. Sen är det stor risk att fotona du får inte stämmer överens med bilen du får????

Mvh Lappen
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Naturligtvis är det ingen pärla man hittar för 10.000 USD, men det är ju inget som säger att den bilen som kostar 130.000 i Sverige är så fräsch den heller.
Jag menar bara att priserna börjar där, så det finns allt en skillnad mellan priserna i USA och Sverige, även efter tull och frakt.
Man kan ju även hitta en bil för 7.000 USD, men börjar man komma över 12.000 USD så tycker jag att det verkar gå att hitta helt ok exemplar.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: förändringar

Inlägg av Hot Rod »

Ingo skrev:1989 kom sexväxlade manuella,tidigare år hade en 4växlad med tre överväxlar.
Det var en fyrväxlad med en överväxel, kanske lätt att bli lurad av benämningen 4+3. Överväxeln sköter sig själv och ligger i på 2-3-4. Bilen körs som vilken fyrväxlad bil som helst.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar