Håkan1 skrev:Hej Hagge, så du menar att det kan vara felet. Jag hoppas att det är det för annars vet jag inte hur jag ska angripa det hela.
Men jag undrar ändå vad den lösa kabeln på bilden ska vara till, den ligger tillsammans med kabelstammen så det är ju inte nån hemmabyggare som varit i farten.
Är det kanske nån på forumet som har ett bra elschema på en -75, eller vet var det finns så skulle jag vara tacksam för tips.
Du kan ju försöka mäta resistansen över potentiometern i ljusreglaget och se om den ändras då du vrider på "potten". Tyvärr kan jag inte bistå med ngt mer vettigt angående din årsmodell och detta problem då instrumentpanelen är av helt annan typ på 78:an.
Jag renoverade hela inredningen på min och rev ut allt inklusive instrumentbrädan och gick samtidigt igenom elen eftersom det mesta inte funkade som det skulle. Jag bytte bla ut de tryckta kretsarna för hastighets- och varvräknare samt för instrumenten i mittkonsolen.
Mycket felsökande och fixande av föregående hemmapulares halvhjärtade temporära lösningar av elfel !
För min del var det ju klart enklare eftersom jag hade hela inredningen väck ur bilen och kunde jämföra all dåvarande eldragning mot elschemat för 78:an.
Men jag minns att ljusreglaget var helt kasst, varken cupébelysning eller instrumentbelysning fungerade pga denna kontakt.
Jag ser på bilden av ditt instrument att de flesta kontakter/anslutningar är korroderade. Testa rengöra alla anslutningar ordentligt (utan att sabba några, försiktigt, försiktigt, gamla grejer !) för dålig kontakt på fel ställe kan få strömmen att gå ngn helt annan väg och då händer det konstiga saker.
Tex fick jag kortslutning (isoleringen på kabeln brann upp på ett ställe) i cigarettändaruttaget och då tändes strålkastare och instrument och cupébelysning ! Blev ju lite skraj att hela kabelstammen skulle blivit skadad men som tur var så var det bara en kort bit av ledningen till cigarettändaren. Men det räckte som sagt för att skicka ström till helt andra strömförbrukare som ett kort tag satte myror i skallen på mig !
Jobba systematiskt så kommer det att lösa sig ! Köp gärna ett elschema till just din årsmodell, det är kanonbra att ha till hands när elen krånglar, finns hos Ecklers, ZIP mfl och kostar inte så ättemycket. De är i stort format också så det blir lättläst och lättare att jobba med !
Lycka till,
//Hagge