ELPROBLEM

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

ELPROBLEM

Inlägg av Håkan1 »

Hej, jag har bekymmer att få igång min belysning på mätartavlor o instrumenttavlor. Det är en -75.
Vet nån vad denna kabel är till för? Det ligger 12 volt på den. Håller jag den på mittpolen på någon lampa i panelen så lyser lamporna svagt, även cupebelysningen, men om jag håller kabeln mot mätartavlan som mätarna är monterade i så lyser lamporna starkare.
Bild
Jag har satt en gul klämma runt kabeln jag undrar över.

//Håkan
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Håkan1.
Har du kollat att jordkablarna är OK och rätt anslutna.
Vad är det för färg på kabeln som du undrar över och ser du var den kommer ifrån.
Om jag inte är helt ute å cyklar så borde varje enskild lampa få 12 volt i kabeln när lyset är påslaget och att lamphållaren jordas i plåten som den sitter i. Instrumentbelysningen går att justera ljusstyrkan på.. Jag har elschema för 68 och 69, det är möjligt att det skiljer så pass mycke att det inte går att använda sig av dom. Jag tror att det finns andra här på forumet som har schema till din årsmodell.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Hej, jag har gjort rent en jordning som sitter på vänster sida vid instrumentpanelen, kan inte hitta fler.
Jag undrar om en dålig jordning tex i motorrummet kan påverka detta, eller nån jordfläta under bilen. Det brukar väl sitta nåt mellan motor o chassi.
Kabeln är vit eller väldigt ljusgrå och ligger inne i den stora kabelstammen, tror den går till säkringsdosan, fick utslag när jag mätte mellen säkring o kabelände.
Det stämmer nog att varje lampa får 12 volt genom en kabel och att det jordar i instrumentchassit, men vad är då fel eftersom inte lamporna lyser?
Håller jag den lösa kabeln med 12 volt mot en lampas jord så lyser den fint, men jordar jag rätt o matar 12 volt till lampans plus så glöder det bara.
//Håkan
vetteforever
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 08, 2004 19:30
Ort: Grycksbo
Kontakt:

Inlägg av vetteforever »

vet du om potensiometern fungerar i lysknappen ? det går att ändra styrkan på intrument belysningen med att vrida på lysknappen .
den var kass på min så vid vissa lägen så slocknade belysningen helt,den vita kabeln som du undrar över kan vara till kontakten för inner belysningen somm sitter i dörrstolpen . på min 69 så fungerar det så att om dörren är stängd och man vill ha inner belysnng så kan man vrida på lysknappen åt höger ,men det är inte säkert att det är lika på din årsmodell
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Ljusstyrkan ändras inte när jag vridet på potten.
Jag kan vrida min ljusknapp åt vänster, förbi ett lätt motstånd så ska innerbelysningen tändas, men det funkar inte heller...
Det verkar väl lite konstigt att den vita kabeln slutar i mittkonsollen om den ska vara till dörrkontakten, eller finns det nån koppling därifrån o ut till dörren?

//Håkan
Anders_H
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:54
Ort: Båstad

Inlägg av Anders_H »

Har du kolla säkringen jag tror det är den som sitter längst ner i säkrinsdosan (den som är kort) det var är så på min -72 .
AH Performance
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Ja, jag har kollat alla säkringar, jag funderar på om det kan vara så att ljusknappens potentiometer är kass, hur kan man kolla den i så fall?

//Håkan
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej Håkan,

det är ganska vanligt att potentiometern för ljusen är dålig, jag hade samma problem med min 78:a, och bytte denna. Sedan funkade allt som det skulle.

//Hagge
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Hej Hagge, så du menar att det kan vara felet. Jag hoppas att det är det för annars vet jag inte hur jag ska angripa det hela.
Men jag undrar ändå vad den lösa kabeln på bilden ska vara till, den ligger tillsammans med kabelstammen så det är ju inte nån hemmabyggare som varit i farten.
Är det kanske nån på forumet som har ett bra elschema på en -75, eller vet var det finns så skulle jag vara tacksam för tips.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Kan kolla mitt schema i morgon, om jag kommer ihåg.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Hej,
det finns en vit sladd i området som skall sitta fast i ett skarvstycke som i sin tur går vidare till lampan i "bagageutrymmet".
Tittar visserligen i schemat för 72, men som bekant ändrade man inget i onödan...
För felsökning gör så här:
1.Dra en sladd direkt från batteriet (-) och jorda i plåten på konsolen.
2.Sätt på lyset.
Lyser det?
Om inte:
3. Mät spänning (V) på någon av de grå tamparna som sitter fast på någon av lamporna till konsolbekysningen och plåten.
4.Vrid "lysknappen" åt bägge håll och observera utslaget på voltmetern.
Vid 0V i utslag på voltmetern, felsök ljusknapp eller spänningsmatningen till denna.
Om utslaget fladdrar hit och dit är det fel på vridmoståndet oi ljusknappen.

Ja, jag kan varmt rekommendera en bra bok: GMs egen verkstadshandbok. Finns en för varje årsmodell, heter Service Manual.
Har du en sådan så behöver du inte särskilt många fler böcker.
Köp med fördel denna istället för Chilton eller Hayes böcker.
Lycka till!
//Frasse
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Var och kollade nu på 75:ans schema.
En enda vit kabel såg jag och den hör till larmet.
Kopplad till en alarm flascher, och dörrkontakterna och interlock relay och vidare och....
Larmet är en sån grej jag skulle vilja ha fart på så jag får ta isär panelen under vecken och kolla om jag hittar en liknande sladd. Kanske man kan lära sig nått :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Ska prova felsökning som du beskrev det Frasse, det ska bli intressant. Blir nån kväll i veckan.
Får väl köpa en verkstadshandbok som du säjer, verkar ju behövas :)

Du kan väl höra av dej om du kommer på nåt ornet, det vore kul att ha igång larmet också.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Håkan1 skrev:Hej Hagge, så du menar att det kan vara felet. Jag hoppas att det är det för annars vet jag inte hur jag ska angripa det hela.
Men jag undrar ändå vad den lösa kabeln på bilden ska vara till, den ligger tillsammans med kabelstammen så det är ju inte nån hemmabyggare som varit i farten.
Är det kanske nån på forumet som har ett bra elschema på en -75, eller vet var det finns så skulle jag vara tacksam för tips.
Du kan ju försöka mäta resistansen över potentiometern i ljusreglaget och se om den ändras då du vrider på "potten". Tyvärr kan jag inte bistå med ngt mer vettigt angående din årsmodell och detta problem då instrumentpanelen är av helt annan typ på 78:an.
Jag renoverade hela inredningen på min och rev ut allt inklusive instrumentbrädan och gick samtidigt igenom elen eftersom det mesta inte funkade som det skulle. Jag bytte bla ut de tryckta kretsarna för hastighets- och varvräknare samt för instrumenten i mittkonsolen.
Mycket felsökande och fixande av föregående hemmapulares halvhjärtade temporära lösningar av elfel !
För min del var det ju klart enklare eftersom jag hade hela inredningen väck ur bilen och kunde jämföra all dåvarande eldragning mot elschemat för 78:an.
Men jag minns att ljusreglaget var helt kasst, varken cupébelysning eller instrumentbelysning fungerade pga denna kontakt.

Jag ser på bilden av ditt instrument att de flesta kontakter/anslutningar är korroderade. Testa rengöra alla anslutningar ordentligt (utan att sabba några, försiktigt, försiktigt, gamla grejer !) för dålig kontakt på fel ställe kan få strömmen att gå ngn helt annan väg och då händer det konstiga saker.
Tex fick jag kortslutning (isoleringen på kabeln brann upp på ett ställe) i cigarettändaruttaget och då tändes strålkastare och instrument och cupébelysning ! Blev ju lite skraj att hela kabelstammen skulle blivit skadad men som tur var så var det bara en kort bit av ledningen till cigarettändaren. Men det räckte som sagt för att skicka ström till helt andra strömförbrukare som ett kort tag satte myror i skallen på mig !

Jobba systematiskt så kommer det att lösa sig ! Köp gärna ett elschema till just din årsmodell, det är kanonbra att ha till hands när elen krånglar, finns hos Ecklers, ZIP mfl och kostar inte så ättemycket. De är i stort format också så det blir lättläst och lättare att jobba med !
Lycka till,

//Hagge
Håkan1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 100
Blev medlem: fre dec 15, 2006 20:31
Ort: Falkenberg

Inlägg av Håkan1 »

Okej, jag tror jag ska börja med att göra rent alla anslutningar, det känns rätt väg att gå. Sen blir det väl att mäta och försöka klura ut vad som funkar och vad som inte funkar.
Då är väl denna veckans kvällar bokade antar jag :)
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Kortslut tråden o se vilken säkring som åker. Om jag inte minns fel så står det med microskopisk text på säkringsdösan vad den hör till, då har du begränsat sökningen. Däremot måste man va gymnast för att sätta ögat vid säkringsdosan.
Mellan två bilar!
Skriv svar