Höger dörr har gått baklås, man hör att det klickar och kikar man i dörren så ser man att det rör sig, men tyvärr går den inte upp.
Började kika på att ta bord insidan av dörren men en av skruvarna(den övre bakre) kommer man inte åt att då den kommer bakom plåt när dörren är stängd.
Vad jag hittar sitter insidan fast med 2 skruvar, verkar det stämma ?
Någon som har några bra tips ?.
Dörr i baklås
-
- Rookie
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
- Ort: Älvsjö
- Kontakt:
Dörrsidan sitter med två vinklade bleck ett fram och ett bak.
Sedan hålls den fast av "velcro" fästen, typ kardborre fast kraftigare plast plattor som brukar lossna från dörrsidan eller gå sönder när man bryter bort dörrsidorna.
Hittade den här infon på Corvetteforum, den borde kunna lösa ditt problem:
You have a common problem. Your linkages have loosened or something is broken. The sad part is that you have to remove the door panel to get to everything, but you can't remove the door panel until the door is open.
I had to do this to both doors.
You will have to pull back the door panel a little to do this. Below is a pic of the latch you need to press on. Gt a long, big tip standard flat head screw driver. LONG handle. In the pic, you can see the door's flat bulk head on the left side. Right on it, contacting it, is a latch, and next to it, a second latch. The one closer to you in the pic is the one motivated by the linkages. IT in turn motivates the one on the bulk head, releasing the latch. The connection may have worn away, leaving you no way to dissengage the door latch.
I have circled the correct latch. If you can get the flat head screw driver on that latch, and push down hard it will pop the door open. The screw driver may slip off a few times so stay on it, and do your best to give it a good solid push down.
You may have to remove the rain gutters before you can see the latches...so just get a flash light, pull back the panel, and look down in there for the two latches. Remember, you want the one laying flat against the bulk head in the left of the picture.

Sedan hålls den fast av "velcro" fästen, typ kardborre fast kraftigare plast plattor som brukar lossna från dörrsidan eller gå sönder när man bryter bort dörrsidorna.
Hittade den här infon på Corvetteforum, den borde kunna lösa ditt problem:
You have a common problem. Your linkages have loosened or something is broken. The sad part is that you have to remove the door panel to get to everything, but you can't remove the door panel until the door is open.
I had to do this to both doors.
You will have to pull back the door panel a little to do this. Below is a pic of the latch you need to press on. Gt a long, big tip standard flat head screw driver. LONG handle. In the pic, you can see the door's flat bulk head on the left side. Right on it, contacting it, is a latch, and next to it, a second latch. The one closer to you in the pic is the one motivated by the linkages. IT in turn motivates the one on the bulk head, releasing the latch. The connection may have worn away, leaving you no way to dissengage the door latch.
I have circled the correct latch. If you can get the flat head screw driver on that latch, and push down hard it will pop the door open. The screw driver may slip off a few times so stay on it, and do your best to give it a good solid push down.
You may have to remove the rain gutters before you can see the latches...so just get a flash light, pull back the panel, and look down in there for the two latches. Remember, you want the one laying flat against the bulk head in the left of the picture.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det var ett delikat problem. Undersidan på dörrpanelen sitter skruvad i dörrspalten. Går inte att komma åt med mindre än att dörren öppnas.
Lite moment 22. Men om du tar bort handtaget och de två övre skruvarna kanske det går att trä av dörrsidan där den är fasthakad i överkant?
Har inte provat men kanske det kan gå. Trodde annars att det "bara" var motorhuven som gick i baklås...
/Frasse
Lite moment 22. Men om du tar bort handtaget och de två övre skruvarna kanske det går att trä av dörrsidan där den är fasthakad i överkant?
Har inte provat men kanske det kan gå. Trodde annars att det "bara" var motorhuven som gick i baklås...
/Frasse
-
- Rookie
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
- Ort: Älvsjö
- Kontakt:
Re: Dörr i baklås
hei har samma proplem ta din nyckel vrid framåtillbaks samtidigt tryck i handtaget flera gånger? hjälpte i min bil .sen öpnade jag insidan och oljade allt blev mycket bättre. arimrpakchong skrev:Höger dörr har gått baklås, man hör att det klickar och kikar man i dörren så ser man att det rör sig, men tyvärr går den inte upp.
Började kika på att ta bord insidan av dörren men en av skruvarna(den övre bakre) kommer man inte åt att då den kommer bakom plåt när dörren är stängd.
Vad jag hittar sitter insidan fast med 2 skruvar, verkar det stämma ?
Någon som har några bra tips ?.
-
- Rookie
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
- Ort: Älvsjö
- Kontakt: