% skillnad på däck fram och bak.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

% skillnad på däck fram och bak.

Inlägg av crille_hallden »

Olika användare har skrivit lite olika saker angående storlek på däck/fälg fram och bak.

Ska beställa antingen 19 fram 20 bak eller 20 runt om.

Läste i en tråd att skillnaden skull vara max 3% fram bak och i en annan tråd så hade en kille problem med sina 20" samma dimension runt om?

Självklart förstår jag att färddatorn/antispinn kan få fnatt när man ändrar rullomkretsen tok mycket.

Så snälla vågar inte beställa innan detta har klarnat.

Hade helst kört på 20 runt om men vad är nackdelen kontra 19/20 förrutom utseendet.
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

däck 19/20
255-35-19 fram
285-30-20 bak.

20 runt om
285-30-20runt om.
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

97 som läst utan svar..
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Bristen på svar beror förmodligen på bristande intresse. Ämnet har behandlats åtskilliga gånger under åren så en sökning kan vara på sin plats.
Vad avser procentuell avvikelse har nämnts allt mellan 2 - 5%. Faktum är att i GM: s literatur finns inga avvikelsesiffror nämda.
TC - systemet är konstruerat och byggt för en viss storlek på fälg och däck, håller man sig till dessa fungerar systemet. Väljer man andra dimensioner tar man en risk, även om inte datorerna larmar. Sista tanken på väg ut i geografin blir kanske...Jävlar...skulle inte lagt 20 runtom.
Bara en fundering.
// Max
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

det går väl att programmera om datorn så den lirar med dom nya dimensionerna??
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Näeee. Finns inget kännt sätt sanktionerat av GM. Därmed inte sagt att det inte går.

Frågan är om det är värt besväret och kostnaderna. Kanske bättre att byta bil till något med mindre komplicerad elektronik.

Men det finns defakto dom som kör med 20 tum/samma dimension runtom.
// Max
Ray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 15, 2006 19:13
Ort: småland

% skillnad på däck fram och bak

Inlägg av Ray »

Hej

Det finns två saker att tänka på när man ska byta däckdimension.
Att rullningsomkretsen inte förändras mer än +- 5% och att däckens
belastningskapacitet bär bilens max. belastning per axel.

Här får du lite fakta.

C5
Dimension, R/omkr, +5%, -5%, Belastn kg

245/45/17, 1989, 2088, 1889, 690kg

275/40/18, 2065, 2169, 1961, 775kg

Ditt alternativ
255/35/19, 2016, 630kg

285/30/20, 2074, 690kg

Fakta hämtade ur boken STRO som finns på gummiverkstäder.


Conny.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Original så har du 3.68% skillnad mellan fram och bak (bakdäcket är 3.68% större).

Samma däcksdiameter fram och bak går inte, du kommer upp i omkring 50-70km i timmen när du kör rakt fram och sen börjar antisladd systemet bromsa bilen. Det är väl egentligen ingen som orkat testa exakt var gränserna går och GM tiger som muren, har själv provat lite olika varianter och kommer man ner till 1.5% skillnad så börjar det hända konstiga saker som att antisladd systemet får för sig att bromsa vänster eller höger fram när man ligger i motorvägsfart och det svänger. Vi brukar rekommendera min 2% skillnad (bakdäckets diameter 2% större än fram eller mer) Har aldrig haft anledning att testa åt andra hållet, tex om du skulle ha 6% skillnad - vad händer då ? Det brukar inte vara problem att hitta däcksdiametrar så att du får mellan 2-4% skillnad fram/bak, tyvärr är däcksutbudet på 19 och 20" fortfarande ganska begränsat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar