växel lådor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
roffe40
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 11, 2006 0:15
Ort: Örebro

växel lådor

Inlägg av roffe40 »

Hejs alla....
Jag skulle vilja ha hjälp med vilken , vilka växellådor man kan pilla dit på en -69 350 motor och nu snackar vi manuella lådor.
tex skulle en sådan här passa (Borg Warner T-56 6 speed manual)

Roffe
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

En T56 passar bra bakom en smallblock. Till och med mycket bra.
Det som kan ställa till det är som vanligt valet av: koppling, bell housing och urtrampningslager. Men väljer man de uppräknade komponenterna väl så blir det som sagt mycket bra.
//Frasse
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Inlägg av dixon »

Frasse skrev:En T56 passar bra bakom en smallblock. Till och med mycket bra.
Det som kan ställa till det är som vanligt valet av: koppling, bell housing och urtrampningslager. Men väljer man de uppräknade komponenterna väl så blir det som sagt mycket bra.
//Frasse
hur menar du? typ märke eller "prestandan" på grejorna. ( hur mycket tex koppling osv står pall för?) villka komponenter skulle du ha till en sådan då??=) haha är nämligen åxå på jakt efter en sådan och har en hays (hays, heys? ahh hjärnsläpp=) koppling ligger. står en sådan låda pall för nått eller är det bara smäck? vet att dom sitter på trans am å camaro osv iaf
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Angående lådan: har en yngre bekant som jag brukar hjälpa ibland.
Lådan är en T56 som mycket riktigt kommer från en camaro, årsmodellen tror jag är mitten 90-tal. Lådorna ser kanske lite olika ut i anslutningen mot sprängkåpan beroende på vilken bil de kommer ifrån. Kan nog skilja i utväxling också, men på de jag har sett är 5an och 6an överväxlar. det är det här som gör konfigurationen så smakfull, man kan åka med lägre utväxling i bakaxelklumpen utan att bli döv vid normal motorvägsfart.
Bilen väger 1400 kg, gör nästan 300 knyck och har >500hk, fungerar bra hittills.

Bell housing: tycker att man skall kosta på en i stål, kan vara bra att ha kvar fötterna till att gå med även efter att svänghjulet har delat på sig...

Urtrampningslager: har en förkärlek till hydrauliska sådana, kopplingen blir lättrampad och fin även vid häftigare kopplingar.

Koppling: vet inget specifikt om märket Hays, det finns säkert många bra sorter. Skall det vara riktigt häftigt finns det flerskiviga varianter som tål massa hästar. Har en annan bekanting som har en sådan i sin LT1. Men den verkar vara av typen on-off, dessutom skramlar den rejält i frikopplat läge (så mycket att folk tittar konstigt på bilen).

Svänghjul: stål...

Sedan får man vara beredd på en hel del maskinarbete för att få delarna att passa ihop. Har sällan fått tag i något som passat rakt av.
Sprängkåpa (bellhousing) har jag sett ett antal. Utav någon anledning så tillverkas de så att de blir 10-15 mm längre än GMs originalkåpor, förstår inte varför. Men jag har kanske haft otur.
Har förresten sett att det finns färdiga kit att köpa( påstår, alla delar ingår, passar "bolt on", HAHA har hört förr...), kolla hos Summit racing, de har mycket prylar.
Alltihop beror väl sedan på hur mycket pengar man vill kasta ut på bilen, och vad man skall ha den till. Det är fler än en som har ruinerat sig på racing...
//Frasse
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

ZF lådan från C4an passar också om handen i handsken.. Men värt att veta är att varken ZF eller T56an klarar sådär ENORMT mycket effekt... och ingen av dem tål att manglas på strippen särskilt länge.

Då är det Richmonds 6petade som gäller..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Inlägg av dixon »

okey, hur skulle dom stå pall för 450hk och lite buskörning?=) har ni några erfarenheter?
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Ordet strippen öppnar en annan dimension.
Jag ser gröt-dieten framför mig. Finns det sedan vinnarambitioner med i bilden blir det väl inte över till gröten ens...
För vanligt gatåka med 450 hästar duger nog både T56 och ZF.
Det handlar om fäste, med tillräckligt mycket effekt och slicks kan nog det mesta ge med sig.
En av polarna lyckdes kröka en drivaxel (började likna en korkskruv), detta med gatdäck och original Muncie-lådan.
Förresten, hinner Du få i mer än 4an på 400m?
5an och 6an kommer nog mer till sin rätt på motorvägen.
//Frasse
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Inlägg av dixon »

grejen som gör att jag vill åka 6 växlat är att bilen gör 100km/h på ettan nu (m-21) och motorn är rätt orolig under 2000 rpm, så om man kunde fixa en låda (t-56) så den gör 100 på 2:an istället för 1:an så skulle den bli lite mer "lätt" körd i stan då det är mycket start/stop körning, så man inte behöver slira så mycket på kopplingen. kör med 325 alt 315 breda däck nu så det är rätt bra fäste, har inga planer på att sätta på smalare då bilen är breddad. skulle bara se fånigt ut=)
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Lärde mig att det är skillnad på före och efter 1998.
http://www.mackstrans.com/TremecID.html
//Frasse
roffe40
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör nov 11, 2006 0:15
Ort: Örebro

Inlägg av roffe40 »

Ringde camaro skroten idag han är på väg till usa för att hämta hem grejor till våra ögonstenar.
Han skulle fixa en låda med 0.70 någonting på femmans växel och den skulle tydlingen vara perfekt.
Ring och hör det finns kanske plats för fler i plåtburken som ska hem.

Roffe
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

dixon skrev:okey, hur skulle dom stå pall för 450hk och lite buskörning?=) har ni några erfarenheter?
JA det håller om du inte krossväxlar

Men du har inte funderat på att byta bakaxelutväxling, om nu bilen gör 100 på 1an.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Inlägg av dixon »

Jake skrev:
dixon skrev:okey, hur skulle dom stå pall för 450hk och lite buskörning?=) har ni några erfarenheter?
JA det håller om du inte krossväxlar

Men du har inte funderat på att byta bakaxelutväxling, om nu bilen gör 100 på 1an.
nej det har jag inte, men det låter ju bra mycket smidigare!
men då blir det ju istället att det varvar utav h-e på motor väg. iofs så måste man ju inte blåsa på så in i helskotta, vad tror du jag bör ha för utväxling i sådanafall? är rätt oerfaren när det gäller sådant
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej

Har också M21-lådan i min, den gör 90 på 1-an och jag har 3,55:1 i bakaxeln. Varvar drygt 3100 vid 110. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar