Kickdownswitch - hur skall kabelanslutningen sitta -68?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Kickdownswitch - hur skall kabelanslutningen sitta -68?

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej.
Jag har sökt här på forumet och hittade "nästan" svaret. Ornet hade en bild på kickdownswitchen och kabelanslutningen vid gaspedalen, men färgena stämmer inte mot dom färger som jag har. Jag har kollat i elschemat men hittar inte svaret där heller.
Nu till frågan: mina kabelfärger är orange och rosa, den rosa går till säkringsdosan och den oranga går ut till lådan, skall den oranga sitta närmast torpedväggen eller?
Tack på förhand.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har ett kopplings schema till en 73:a tror jag, som jag hittat nånstans ute i cyber rymden.
Det är kanske inte till nån hjälp, men så här ser det iallafall ut:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Tittat i mina scheman och måste säga att det verkligen var sparsamt gällande denna kontakt. Börjar undra vad problemet egentligen är. Är det 2 tåtar och 3 anslutningsbleck eller vad? Det är väl en vanlig slutande kontakt och då kan det väl inte spela nån större roll på vilken kontakt det ska sitta.

/Håkan
Mellan två bilar!
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

nu måste jag nog vara med och gissa!
Min -75 har ett cowl induction på huven (luftspjäll som öppnar vid fullgas.
Från kick down switchen går en kabel (brun, tror jag) till detta spjäll. Det går också en svart till detta spjäll, som jag tror var jord.

En kabel (kan inte gissa färgen här, går till lådan)

Tredje kabeln till säkringen.

Så jag är benägen att hålla på Fransson, att det ska väl inte spela nån roll hur det kopplas :? och på en sån gammelbil som en 68.a finns inget scoopspjäll :D
Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Allihopa.
Tack för Er hjälp. Jag plockade bort switchen som tur var och plockade isär den. Smorde upp den för den fastnade i "bottenläget". Den fungerade mycket riktigt som ni beskriver att den "sluter" i "bottenläget" och min har bara två anslutningar. Det spelar som sagt va ingen roll hur man kopplar den.
Men jag satte rosa kabeln från säkringsdosan på den som enligt elschemat från Gbak är "TAN" och den oranga hamnade då på den andra anslutningen som får spänning vid fullgas.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Skriv svar