
Header`s bygge
Header`s bygge
Håller på som bäst med att tillverka egna header.Har stött på ett litet problem.Jag har bara 20mm mellan röret och bakkant på tändstiftet.Ni som har MSD tändkablar som har vinklad tändhatt,tror ni att 20mm räcker eller blir det för trångt?[/img]


-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Snyggt!
Skoj, Detta är något som jag själv har velat prova.
Antar att det är rätt trixigt att veta att rören får rum mellan stag och styrsnäckor et.c. Har du blocket i kärran och lyfter av och på topparna och provar dej fram vart eftersom? Man vill ju ogärna ha svetsstänk lite här och var
Vad tänker du ha för ytbehandling?
Lycka till med projektet!
//Lasse

Skoj, Detta är något som jag själv har velat prova.
Antar att det är rätt trixigt att veta att rören får rum mellan stag och styrsnäckor et.c. Har du blocket i kärran och lyfter av och på topparna och provar dej fram vart eftersom? Man vill ju ogärna ha svetsstänk lite här och var

Vad tänker du ha för ytbehandling?
Lycka till med projektet!
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Man får tacka för alla svar
.Ska få låna några tändkablar, så i morgon ska jag kolla om det passar.
Björn Leidelöf
Ska kolla upp det dära med kortare stift.
StingrayRacing
Jag skruvar bara bort headersarna i bland,jag Tigsvetsar headersarna så jag slipper svets stänket
.Appropå ytbehandlingen så har jag ej bestämt mig där, blir det snyggt svetsat så funderar jag på att endast beta headersarna ev. så pollerar jag upp dom.Rostfritt blir ju ganska snygg då man pollerar det.
Keller
Har du bytt motor?Kärran din blev fin med den nya lacken
.Jo sedan blir det egna sidsvepare också,får väl hoppas att det går ganska smidigt det också.Funderar på att köra på isborrs insatser i de tänkta 4" sidsveparna.Någon som kör med det
.Har hört och läst lite om de och de ska visst dämpa bra och samtidigt inte strypa flödet.
Lars

Björn Leidelöf
Ska kolla upp det dära med kortare stift.
StingrayRacing
Jag skruvar bara bort headersarna i bland,jag Tigsvetsar headersarna så jag slipper svets stänket

Keller
Har du bytt motor?Kärran din blev fin med den nya lacken


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Har nu kollat och tändhattarna fick plats så nu är det bara till att svetsa vidare
Lars

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hallå
Måste bara visa hur bra headersarna blev
.[img][img]http://i60.photobucket.com/albums/h25/l ... betade.jpg[/img][/img]
Lars
Måste bara visa hur bra headersarna blev

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Vad är NitrogenCOOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

Fläskiga hedders

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
snyggt jobbat.....kan inte svetsa själv så blir grymnt impad av dom som kan...själv fick jag leja bort ombyggnaden av mina hedders....dom knäckte ju stiften...förut
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.Jake skrev:Vad är NitrogenCOOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?
Fläskiga hedders

Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
COOLMACHINE
Japp jag har Tig svetsat och gas fyllt rörena då jag har svetsat,man är kanske lite arbetsskadad
.Och det är som du säger att man använder en gas för att få en hållbarare och renare svets med gas inuti röret då man svetsar.
ornet
Man tackar för dessa fina ord.Också får man tacka för dina bidragande kort som du sände på sidsveparna som kommer att komma till användning senare i byggnationerna på avgassystemet
.
Målarn59
Blev du nöjd med den nya motorn?Vad har du för oljetråg nu då du har strokat,Milodon eller Moroso?
Fransson
Nä inte plattor i garaget,eftersom dom blev så fina så tånkte jag att det var lite skaligt att förvara dom i garaget så dom fick följa med in
.
frisk
Japp,du har rätt angående rör längden.Men jag tycker inte att jag har ett sådant behov av att det ska vara lika långa rör,den nivån känns som att man kan bry sig om,om man ska åka på strippen tycker jag.Sen så ska väl den nya motorn ge mig tillräckligt med vrid/hp så att den kan fram bringa ett STORT leende på mina läppar hoppas jag
Lars
Japp jag har Tig svetsat och gas fyllt rörena då jag har svetsat,man är kanske lite arbetsskadad

ornet
Man tackar för dessa fina ord.Också får man tacka för dina bidragande kort som du sände på sidsveparna som kommer att komma till användning senare i byggnationerna på avgassystemet

Målarn59
Blev du nöjd med den nya motorn?Vad har du för oljetråg nu då du har strokat,Milodon eller Moroso?
Fransson
Nä inte plattor i garaget,eftersom dom blev så fina så tånkte jag att det var lite skaligt att förvara dom i garaget så dom fick följa med in

frisk
Japp,du har rätt angående rör längden.Men jag tycker inte att jag har ett sådant behov av att det ska vara lika långa rör,den nivån känns som att man kan bry sig om,om man ska åka på strippen tycker jag.Sen så ska väl den nya motorn ge mig tillräckligt med vrid/hp så att den kan fram bringa ett STORT leende på mina läppar hoppas jag

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
COOLMACHINE skrev:Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.Jake skrev: Vad är Nitrogen
Fläskiga hedders



Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Nja att börja sälja känns lite drygt.Man tillverkar inte nya på en pisskvart direkt,+ att materialet är inte direkt billigt om man ska gå och köpa det ,så det är knappast lönsamt.Tur är väl det att man har sluppit betala för materialet.
Men det känns riktigt bra nu då dom är klara och att det blev bra dessutom.Sen får man väl se hur de låter sen då allt är klart
.
Lars
Men det känns riktigt bra nu då dom är klara och att det blev bra dessutom.Sen får man väl se hur de låter sen då allt är klart

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Jake Skrev:
" jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg .. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också "
Jag har tidigare svetsat rostfria rör i mer än 20 år och vad jag kan minnas har gasen alltid haft benämningen NITROGEN på AGAs tuber,
Så de så JAKE !

" jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg .. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också "
Jag har tidigare svetsat rostfria rör i mer än 20 år och vad jag kan minnas har gasen alltid haft benämningen NITROGEN på AGAs tuber,
Så de så JAKE !


Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
- BlackSusan
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
- Ort: Uddevalla
Man bugar BlackSusan
Lars

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1