Header`s bygge

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Header`s bygge

Inlägg av Hånta »

Håller på som bäst med att tillverka egna header.Har stött på ett litet problem.Jag har bara 20mm mellan röret och bakkant på tändstiftet.Ni som har MSD tändkablar som har vinklad tändhatt,tror ni att 20mm räcker eller blir det för trångt?[/img]BildBild
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

har inget svar på din fråga, måste bara säga att det e jävligt coolt att du bygger egna headers 8)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ja kör med accel tändkblar med vinklad hatt å det är inga problem med mina headers å dom ligger närmare headersen än det du har där...
Jäklar va stiligt det börjar bli!
snygga headers du fått till 8) 8)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Snyggt! 8)

Skoj, Detta är något som jag själv har velat prova.

Antar att det är rätt trixigt att veta att rören får rum mellan stag och styrsnäckor et.c. Har du blocket i kärran och lyfter av och på topparna och provar dej fram vart eftersom? Man vill ju ogärna ha svetsstänk lite här och var :cry:

Vad tänker du ha för ytbehandling?

Lycka till med projektet!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det finns också kortare typer av tändstift just för den här typen av problem. Värt att kolla upp!

Jag har en kortare variant på min BB motor bara för att få bättre spelrum mellan tändhatt och headder.

Mvh, Björn
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Friskt vågat! Skall bli intressant att se slutresultatet.
Och prima material också, kommer att finnas kvar länge.
Kör hårt!
//Frasse
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Man får tacka för alla svar :D .Ska få låna några tändkablar, så i morgon ska jag kolla om det passar.

Björn Leidelöf
Ska kolla upp det dära med kortare stift.

StingrayRacing
Jag skruvar bara bort headersarna i bland,jag Tigsvetsar headersarna så jag slipper svets stänket :wink: .Appropå ytbehandlingen så har jag ej bestämt mig där, blir det snyggt svetsat så funderar jag på att endast beta headersarna ev. så pollerar jag upp dom.Rostfritt blir ju ganska snygg då man pollerar det.

Keller
Har du bytt motor?Kärran din blev fin med den nya lacken :D .Jo sedan blir det egna sidsvepare också,får väl hoppas att det går ganska smidigt det också.Funderar på att köra på isborrs insatser i de tänkta 4" sidsveparna.Någon som kör med det :?: .Har hört och läst lite om de och de ska visst dämpa bra och samtidigt inte strypa flödet.


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

nae, rpm racing fick förtroendet att renovera motorn, så den är ju som ny iom att allt är bytt.. har bara inte fått ordning på förgasarinställningarna, och så kom det ju ett husbygge ivägen som sänkte tempot på bilfixandet :roll:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Har nu kollat och tändhattarna fick plats så nu är det bara till att svetsa vidare :D

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hallå

Måste bara visa hur bra headersarna blev :lol: .[img][img]http://i60.photobucket.com/albums/h25/l ... betade.jpg[/img][/img]

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Snyggt jobbat Hånta, ser ju väldigt proffsigt ut :roll:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

riktigt snyggt!
bara fram med polertrissan å polera upp glansen! 8)
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Vilken skicklighet :o
Djupt imponerad.
Svetsa funtionella headers som även blir snygga. Det kan du leva länge på :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

COOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)
Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

snyggt jobbat.....kan inte svetsa själv så blir grymnt impad av dom som kan...själv fick jag leja bort ombyggnaden av mina hedders....dom knäckte ju stiften...förut
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Grymt snyggt, men jag ser fram emot när de är polerade.
Förväntar mig kromlikt!!
hmm....har du lagt plattor i garaget.. :lol:
Mellan två bilar!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jake skrev:
COOLMACHINE skrev:Hånta, har du kört med nitrogenfyllda rör och tigsvetsning?

8)
Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)
Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mycket snyggt! :)


En undran e... för att förstöra den goda stämmningen?? :lol: ...... Finns det inte en anledning till varför varje rör ska vara lika långt på en headers?? eller e det överkurs?? eller e det för att förenkla produktionen?? :roll:
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

COOLMACHINE

Japp jag har Tig svetsat och gas fyllt rörena då jag har svetsat,man är kanske lite arbetsskadad :wink: .Och det är som du säger att man använder en gas för att få en hållbarare och renare svets med gas inuti röret då man svetsar.



ornet

Man tackar för dessa fina ord.Också får man tacka för dina bidragande kort som du sände på sidsveparna som kommer att komma till användning senare i byggnationerna på avgassystemet :D .



Målarn59

Blev du nöjd med den nya motorn?Vad har du för oljetråg nu då du har strokat,Milodon eller Moroso?



Fransson

Nä inte plattor i garaget,eftersom dom blev så fina så tånkte jag att det var lite skaligt att förvara dom i garaget så dom fick följa med in :twisted: .

frisk

Japp,du har rätt angående rör längden.Men jag tycker inte att jag har ett sådant behov av att det ska vara lika långa rör,den nivån känns som att man kan bry sig om,om man ska åka på strippen tycker jag.Sen så ska väl den nya motorn ge mig tillräckligt med vrid/hp så att den kan fram bringa ett STORT leende på mina läppar hoppas jag :?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

COOLMACHINE skrev:
Jake skrev: Vad är Nitrogen ;)

Fläskiga hedders 8)
Svar: Nitrogen är en skyddsgas (typ kväve) som man använder företrädesvis vid Tiggsvetsning av rostfria rör, man fyller röret med nitrogengas och får då en lika fin svetsfog invändigt som utvändigt på röret.

8)
;) jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg 8).. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Jake: T o m AGA kallar N2 för Nitrogen som handelsnamn...

Hånta: Skit i om längden inte är riktigt lika. Hookers, Hedman osv säljer ju alla headers som har olika längder på piporna

MVH

MN
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo det va ju mer en undran alltså... Du får räkna ut priset på dom där och se om du inte kan börja tillverka!!?? :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Riktigt stekiga 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

frisk skrev:Jo det va ju mer en undran alltså... Du får räkna ut priset på dom där och se om du inte kan börja tillverka!!?? :)
instämmer :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Nja att börja sälja känns lite drygt.Man tillverkar inte nya på en pisskvart direkt,+ att materialet är inte direkt billigt om man ska gå och köpa det ,så det är knappast lönsamt.Tur är väl det att man har sluppit betala för materialet.
Men det känns riktigt bra nu då dom är klara och att det blev bra dessutom.Sen får man väl se hur de låter sen då allt är klart :wink: .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jake Skrev:
" jag är bara lite dryg med dig. N2 heter kväve på svenska och Nitrogen på jänketugg .. Och som du säger det blir mycket bättre om man ha skyddsgas på baksidan av fogen också "

Jag har tidigare svetsat rostfria rör i mer än 20 år och vad jag kan minnas har gasen alltid haft benämningen NITROGEN på AGAs tuber,
Så de så JAKE ! :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
BlackSusan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: tis jul 25, 2006 23:07
Ort: Uddevalla

Inlägg av BlackSusan »

Bara en sak att säga: riktigt jävla snyggt. Coolt..
454 Power -74
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Man bugar BlackSusan :D


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar