Kylartemp.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Kylartemp.

Inlägg av crille_hallden »

Hallå Alla.

I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??

Någon som vill reda ut detta för mig??


Ps: Fälgar 20*8.5 Et 35 kommer sticka ut ur skärmarna i bak eller??

Tack på förhand.
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

49 som läst och inget svar!!! :roll:

Det blir inget plus poäng....
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Inlägg av badass »

Från annat inlägg här:
Fläkt 1 startar vid 106 grader eller 109 grader
Fläkt 2 startar vid 110 grader eller 115 grader

Det som skiljer varför fläkten startar olika är om AC är igång eller inte.

Hittas också genom Sök-funktionen... 8)

Lycka till,
Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "

Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!! :twisted:

Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Inlägg av badass »

Ojdå, ursäkta mig :shock:

Visste inte att du ville diskutera systemets konstruktion!!
Trodde det var temperaturen du undrade över...
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

crille_hallden skrev:" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "

Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!! :twisted:

Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.
Ja ja ödmjukhet kommer man långt med när man vill ha hjälp :wink:

Ja så du inte missförstår så var det ironi :!:

Välkommen till forumet föresten
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
crille_hallden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
Ort: Sweden

Inlägg av crille_hallden »

Nu kommer vi ifrån ämnet.
MEN.

Kolla vilken gubbe jag änvände :twisted: (smilgroparna uppåt)
Hade jag dock använt denna gubbe :evil: då hade det vart värre.

Var inte så allvarlig jag heller.
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Re: Kylartemp.

Inlägg av Bobrob »

crille_hallden skrev:Hallå Alla.

I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??

Någon som vill reda ut detta för mig??
Betänk att kokpunkten för vatten+glykolblandningen är högre än 100 grader C, dessutom har du upp till 1 bar övertryck i kylsystemet som ytterligare höjer kokpunkten, så Du behöver inte vara orolig vid 100 grader, men kanske vid dryga 110! Själv har man blivit lite orolig vid 109 g C i Eugeniatunneln vid kö - men det var ingen fara.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

För att klara ut det här med fläktstart....

Lågfart...slår till vid 104 C eller när A/C trycket stigit till 219 psi

Högfart...slår till vid 109 C eller när A/C trycket stigit till 225 psi
Minimitid för högfart är 26 sek.

Fläkten kan även starta i lågfart (när tändningen är av) vid 140 C
Tillfälliga toppar på 110 - 112 grader är inte ovanliga vid köer
// Max
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Inlägg av fryx »

Jag är glad när jag ligger under 100+ i vatten/ 105+ i olja / 100+ i automat, systemet varnar när det blir FÖR varmt- har nu ändrat fläktarnas start till 95+ istället för 106+- dessutom tagit hem ny kylare med oljekyl för motorn-har redan automatkyl. Kan kanske bero på kompressorn? :roll: . Men som sagt var över 100? i vatten är inget ovanligt utan trim.
Skriv svar