Kylartemp.
-
- Nykomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
- Ort: Sweden
Kylartemp.
Hallå Alla.
I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??
Någon som vill reda ut detta för mig??
Ps: Fälgar 20*8.5 Et 35 kommer sticka ut ur skärmarna i bak eller??
Tack på förhand.
I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??
Någon som vill reda ut detta för mig??
Ps: Fälgar 20*8.5 Et 35 kommer sticka ut ur skärmarna i bak eller??
Tack på förhand.
-
- Nykomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
- Ort: Sweden
-
- Nykomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
- Ort: Sweden
Ja ja ödmjukhet kommer man långt med när man vill ha hjälpcrille_hallden skrev:" Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader?? "
Hade du läst hela mitt första meddelande så hade du sett att jag också hittat detta!!!!![]()
Men min undran är väl mest att det måste vara ett jävla tryck i detta system har aldrig varit med om så höga temperaturer förut.

Ja så du inte missförstår så var det ironi

Välkommen till forumet föresten
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Nykomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 14:00
- Ort: Sweden
Re: Kylartemp.
Betänk att kokpunkten för vatten+glykolblandningen är högre än 100 grader C, dessutom har du upp till 1 bar övertryck i kylsystemet som ytterligare höjer kokpunkten, så Du behöver inte vara orolig vid 100 grader, men kanske vid dryga 110! Själv har man blivit lite orolig vid 109 g C i Eugeniatunneln vid kö - men det var ingen fara.crille_hallden skrev:Hallå Alla.
I sommras när jag stod i kö med min c5 så gick kylar tempen upp i 100 g C. Det känns lite mycket..?`Tempen brukar normalt ligga vid 90 grader, normalt? Läste i ett inlägg att första fläckten startar först vid 106 grader??
Någon som vill reda ut detta för mig??
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

För att klara ut det här med fläktstart....
Lågfart...slår till vid 104 C eller när A/C trycket stigit till 219 psi
Högfart...slår till vid 109 C eller när A/C trycket stigit till 225 psi
Minimitid för högfart är 26 sek.
Fläkten kan även starta i lågfart (när tändningen är av) vid 140 C
Tillfälliga toppar på 110 - 112 grader är inte ovanliga vid köer
// Max
Lågfart...slår till vid 104 C eller när A/C trycket stigit till 219 psi
Högfart...slår till vid 109 C eller när A/C trycket stigit till 225 psi
Minimitid för högfart är 26 sek.
Fläkten kan även starta i lågfart (när tändningen är av) vid 140 C
Tillfälliga toppar på 110 - 112 grader är inte ovanliga vid köer
// Max
Jag är glad när jag ligger under 100+ i vatten/ 105+ i olja / 100+ i automat, systemet varnar när det blir FÖR varmt- har nu ändrat fläktarnas start till 95+ istället för 106+- dessutom tagit hem ny kylare med oljekyl för motorn-har redan automatkyl. Kan kanske bero på kompressorn?
. Men som sagt var över 100? i vatten är inget ovanligt utan trim.
