Registreringsfrågor 1991

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Registreringsfrågor 1991

Inlägg av Kattrackarn »

Jag har precis regbesiktigat min 91:a conv. Den var nysåld i Tyskland och även importerad därifrån. Den har helt röda lampor bak = nedslag :cry: och sedan skall jag sätta på blinkers på framskärmarna :cry: :cry:
Nya glas finns på Ecklers och Corvettecentral men är svindyra med tillhörande kabelstammar tycker jag. Har någon andra lösningar?? Var kan man hitta sm snygga sidoblinkers?

Är det någon som vet var det eventuellt finns ett instannsat chassinummer på ramen så jag slipper slå in ett nytt.

Fick även nedslag på att dimljusen är på samtidigt som "huvudlamporna" är på. Jag skulle vilja kunna ha dimljusen på utan att fälla upp grodögonen för dagsljuskörning. Förslag på koplingar vore fint.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Fråga om de godtar ett dolt chassinummer så kan jag tala om var åtminstone ett av dem finns.

MVH
MN
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Det tror jag säkert. Hittar jag inget så var det ok att jag själv stansade in ett med en bokstavshöjd på 7mm
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Chassienumret stansade jag in vid balken ovanför batteriet.
Stansarna lånade jag hos en låssmed.
Till 91:an kan du köpa nya glas hos GM handlarna ,har jag för mig.
På min 90:a var man tvingad att åla in armen bakom regplåten för att skruva lös lamporna och göra lite omkopplingar för att blinkers o bromsljus skall fungera som dom svenska bestämmelserna.
Var även tvingad att klippa en grov vit kabel vid bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen för att inte blinkerserna skall lysa då man bromsar.
Sen drog jag bromslyset bak från mittbromsljuset.
Dimljuset fram tänder jag genom att vrida på parkeringsljuset (1:a knäppet) och sedan trycka in knappen under vredet.
Parkeringsljuset som på min var kopplad till blinkerserna fram drog jag om till huvudstrålkastarna som jag har bytt till sådana med inbygd parkeringslampa.
På besiktningen får jag vrida på belysningen till 2:a knäppet för att grodorna skall öppnas och sedan vrider jag tillbaka till första knäppet så är grodorna fortfarande öppna men med parkeringsljus.
Kom ihåg att du måste ha rätt klassifiering på sido och bakljusglasen.
Det finns en liten siffra utanför ringen med e märket som måste vara rätt.
Sidoblinkerserna köpte jag små runda som jag borrade in i plåtar vilka jag temporärt fäste på sidorna med hjälp av tunna plåtar som jag böjde i en fin vinkel mellan hjulhuset och "gälarna".
Jag hade gärna hjälpt dig om du bott lite närmare.

Pelle
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Tack för bra tips Pelle! :D Jag ringer GM på måndag och hör om de har glas.
Ha det bra
Måns
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Nu har jag fixat alla lampor bak......
Ytterst sitter nu europamodell med e-märkning röd/orange. Dessa fick modifieras så att de hamnade längre in för att harmonera med de andra inre röda lamporna. Jag drog om kablarna så att vid broms så lyser alla 5 röda lamporna, vanligt ljus lyser 4 röda och blinkers lyser orange på de båda yttersta.

Sidoblinkers monterade jag svarta e-märkta från Audi (små och fina) framför gälarna.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

kolla bara så att du kan blinka och använda bromslyset samtidigt.

Pelle
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Hej,
Jag fick bråttom hem för att kolla.... :shock:
men det fungerade bra :D
Ikväll ska jag ge mig på parkeringsljusen
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Jag fick ju nedslag på att parkeringsljusen gick att tända samtidigt som halvljuset är tänt? Sedan såg jag att det var kopplat på samma sätt på min sambos nya renult.....ringde till SBP tekniska avd och de förstod inte heller varför jag fått nedslag. Man blir ju lite irriterad över denna godtycklighet. Jag ringde upp min besiktningsman som bara sa "oj då, jag måste ha tänkt fel"!!!!
På onsdag ska jag in på återbesök och hoppas då allt går som jag vill.
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Samma "problem"

Inlägg av ammis »

Hej, ser att jag sitter i samma sits med min 91a som du gjorde tidigare i höstas... :cry: låter som en del jobb som måste göras... :? var hittade du de olika instatserna och lamporna och vad kostade dem? Har du lust att göra en liten inköpslista till mig? :wink:
Mvh Ammis
Corvette Cab -91
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Re: Samma "problem"

Inlägg av Kattrackarn »

ammis skrev:Hej, ser att jag sitter i samma sits med min 91a som du gjorde tidigare i höstas... :cry: låter som en del jobb som måste göras... :? var hittade du de olika instatserna och lamporna och vad kostade dem? Har du lust att göra en liten inköpslista till mig? :wink:
Mvh Ammis
Tjena Ammis,
Ska du reg besiktiga din cab också? Jag återkommer med priser - kommer inte ihåg exakt just nu.
Europaversionen av bakljusen köpte jag av Robert Palmqvist i Täby. Hans kom från Corvette Central. De var lite mer vinklade än original och hamnade därför längre ut. Jag kapade av distanserna 1 cm för att få in dem mer men de skiljer fortfarande lite från de röda original. Kan man leva med det? Jag tror just nu att jag kan det, men vi får se....
Lamphållarna köpte jag över disk på Klintberg & Way i Skärholmen.
Sidoblinkers blev 2x2 cm svarta ( min bil är mörkblå metallic) som sitter original på Audi. Köptes på Dalhem. Jag monterade dessa precis framför gälarna på framskärmen och det ser ok ut.
Min bil var från Tyskland så det var ganska enkelt att dra om sladdarna bak så att det hela fungerar. Det var kopplat så att endast de yttre lamporna lös rött samt blinkade rött, medans de inre paret bara lös när man bromsade. Nu lyser alla 5 lampona när jag bromsar och de 4 lyser rött vid ljuset på och de yttre blinkar orange.
På onsdag åker jag in till SBP igen för ett nytt försök.
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

inte reg.bes

Inlägg av ammis »

Hej, nej jag ska inte reg bes vetten, det är gjort. Men då hade han satt dit utanpå liggande blinkers. Bes.pappret är gaanska blankt :D men det står att det satt utanpå liggande blinkers på den :(

Meen när det är dags för ny besikn nästa år så kanske jag ska spela lite blond och åka dit och hålla tummarna för att jag får tag i en bes.man som både gillar Corvette och tjejjer... får man göra så....? :wink:

ammis
Corvette Cab -91
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Re: inte reg.bes

Inlägg av Kattrackarn »

ammis skrev:Hej, nej jag ska inte reg bes vetten, det är gjort. Men då hade han satt dit utanpå liggande blinkers. Bes.pappret är gaanska blankt :D men det står att det satt utanpå liggande blinkers på den :(

Meen när det är dags för ny besikn nästa år så kanske jag ska spela lite blond och åka dit och hålla tummarna för att jag får tag i en bes.man som både gillar Corvette och tjejjer... får man göra så....? :wink:

ammis
Visst Ammis...alla trix är väl tillåtna :lol: Idag var jag på SBP i Edsberg och vetten blev helt godkänd med blanka papper :D :D . Om några dagar får jag mina svenska skyltar. Den lilla modellen :D
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Grattis Katten!

Inlägg av ammis »

Grattis till de blanka papprena! :D

Jag har oxå små skyltar! Jag har förstått att det inte är helt säkert att man får det eller? Det var med min när jag köpte den av min kompis som hade tagit hit den så jag har missat det där. Måste man slåss för att få de små skyltarna?

mvh ammis
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Grattis Katten!

Inlägg av ammis »

Grattis till de blanka papprena! :D

Jag har oxå små skyltar! Jag har förstått att det inte är helt säkert att man får det eller? Det var med min när jag köpte den av min kompis som hade tagit hit den så jag har missat det där. Måste man slåss för att få de små skyltarna?

mvh ammis
Corvette Cab -91
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak.
Inget att bråka om.

Mvh
Pelle
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Inlägg av ammis »

Jakobsson skrev:Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak. Inget att bråka om. Mvh Pelle
Aha, jag som trodde jag hade nåt exklisivt och fint! :oops:

ammis :wink:
Corvette Cab -91
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jakobsson skrev:Man får dom små skyltarna om det inte ryms en stor där bak.
Inget att bråka om.

Mvh
Pelle
Vad har du för årsmodell på din C4 Jakobsson, påminner om min förra bil :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

När jag reggade min 91:a så gjorde jag två aluminiumplattor i samma storlek som glasen, sen skruvade jag dit två släpvagnslysen i plattorna.
Sen skruvade jag bort glaset och lossade på lampkontakten, därefter gjorde jag förgreningar på kablarna och drog upp dom nya kablarna genom hålet i insatserna där lampan ska sitta, och kopplade in dom i det "nya" lyset... Alltså lät jag insatserna sitta kvar bakom aluplattorna och lät orginallampan hänga kvar där innanför... Det blev inte särskilt snyggt!! :? men helt godkänt!! :P
Det finns ju ingen lag som säger att det måste vara snyggt, dom var ju både E-märkta och hade orange blinkers...
Efter reggningen var det bara att köran hem och sätta tillbaka orginalglasen och glödlampan.. Det är ju trots allt mycket snyggare med röda glas! :wink:
Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!

PS. Allt detta kostade mig ca: 200 kr och ungefär 2 timmars arbete...
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Inlägg av ammis »

Suulan skrev: Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!
Wow det är ju kanon! Då kanske man vågar sig på det!

mvh ammis :D
Corvette Cab -91
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Låter klart billigare än de 2500:- som min "operation" kostade mig. Jag kommer dock troligtvis att köra med europaversionen även i fortsättningen. Det enda som jag tycker är lite störande är att vinkeln på glaset är lite annorlunda på de olika versionerna. Inte mycket men ändå....
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

ammis skrev:
Suulan skrev: Efter reggningen har jag bara besiktigat med orginalen och det har aldrig varit några problem!
Wow det är ju kanon! Då kanske man vågar sig på det!

mvh ammis :D
Saken är ju visserligen den att det beror på vilken besikningsman man lyckas få... Jag har ju haft tur!! :D

Däremot fick jag ombesiktning på Handbromsen.. trodde att det skulle vara enkelt att fixa den, men tjiii fick jag!! Det var den mest sjuka uppfinning jag har varit med om, slutade med att jag blev arg och rev ut hela stolen för att komma åt justeringen... :evil:
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Handbromsen ja... Min vill inte låsa i bromsläget. Man kan trycka ner bromshandtaget utan att trycka in knappen. Jag har aldrgi använt min handbroms. Måste ta ut den och rycka i den i snön, så att jag ser att båda hjulen låser.

/N.
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Handbromshandtaget ska kunnas tryckas ner efter det att du dragit handbromen - annars är det ju ett helvete att komma ut......
Läs i din manual så ser du hur det är tänkt att fungera.

Jag har haft ett dussin us-bilar genom åren och det är extremt viktigt att "dra handbromsen" då och då - även om du har automatlåda och tycker det räcker gott med Park-läget. Annars så får man det problemet som du just nu fått. Bara att mecka isär och smörja upp.
Skitkul jobb :lol:

Lycka till
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Kattrackarn skrev:Handbromshandtaget ska kunnas tryckas ner efter det att du dragit handbromen - annars är det ju ett helvete att komma ut......
Läs i din manual så ser du hur det är tänkt att fungera.

Jag har haft ett dussin us-bilar genom åren och det är extremt viktigt att "dra handbromsen" då och då - även om du har automatlåda och tycker det räcker gott med Park-läget. Annars så får man det problemet som du just nu fått. Bara att mecka isär och smörja upp.
Skitkul jobb :lol:

Lycka till
Apa! Jag som älskar hopplösa och skittrista jobb... Hoppas att det inte är så farligt, utan att jag bara inte fattat hur jag ska använda den.

Min sabla manual är på tyska, som jag suger fett på... Borde nog beställa en svensk eller engelsk variant...

Tack för tipset hur som helst! ;-)

/N.
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Jag köpte en engelsk manual från Corvette Central och fick en ful reprokopia - usch :x Sedan hittade jag en skitsnygg exakt som original på Ecklers Corvette istället :D
Det var där jag lärde mig hur bromsen fungerade - tyckte själv den fungerade som skit först innan jag läste om den. Konstruktionen är lite konstig.
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Ska kolla vad det kostar på Ecklers då. Var frakten dyr?

/N.
NiclasNohren
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: tor maj 11, 2006 10:36
Ort: Falun

Inlägg av NiclasNohren »

Shit! Den kostar ju $45! Får nog väta lite tror jag. Ska försöka hitta en Haynes i Sverige, där borde ju mycket intressant gå att hitta också.

/N.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Handböcker och dylikt kan med fördel köpas på amazon.com till bra priser..

http://www.amazon.com/Chevrolet-Corvett ... F8&s=books
Kattrackarn
Rookie
Rookie
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
Ort: Roslagen

Inlägg av Kattrackarn »

Jag har Haynesboken också och det är en helt annan info där än i owners manual. Owners manual är ju bara precis vad den heter dvs. den info som kan vara bra att veta när du köper en ny bil (tex hur en handbroms ska fungera, hur man får ner reservhjulet, justerar instrument mm. Alltså absolut inget om hur man reparerar något. Haynes är ett sammandrag av vanliga reparationer och service och det är en ganska bra bok. Bästa garageboken för jobb är alltid original shopmanual tycker jag. Med tanke på dyra delar och dyra verkstäder så är böckerna en ren investering om man nu gillar och kan mecka själv.
Synd att du har en 92 LT1 annars kunde fått köpa min CC repromanual för halva priset. Jag behöver knappast 2 stycken. Den är helt oanvänd men som jag sagt tidigare en ganska ful reprokopia i svart-vitt.
Skriv svar