Roockie i Corvettegaraget =)

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Roockie i Corvettegaraget =)

Inlägg av ammis »

Vet inte om jag "får" skriva här då jag är alldeles roockie vad gäller både Corvetten i garaget och garagejobb över vintern. :roll:
Men vad jag vet i alla fall är att jag efter 20 års suktande har införskaffat en från USA nyimporterad Corvette Cab -91 som det finns en del småsaker att göra på under vintern, för nu börjar det ju bli dags att TYVÄRR ställa av, eller hur? :(
Och jag tar gärna emot tips från er Corvette-veteraner, hoppas ni vill dela med er! :D
1) ett garage till att börja med. Vi har själva bara en carport och det är ju inte varken så mycket skydd för bilen eller ett bra ställe att meka på i vinter. Nån som vill hyra ut/ känner nån som vil hyra ut för en bra peng, helst i Shlms-trakten? :oops:
2) Bilen är reg.bes u.a men dock med utanpåliggande blinkers, så jag behöver införskaffa nån sorts insats, som jag har hört talas om, så jag får blinkers bak på den. Är detta svårt att fixa själv? Jag antar att jag kan hitta själva insatsen hos tex Corvette Sweden i Sumpan?
3) Reg.skylten fram är inte ditsatt. Jag vill helst inte ta bort Corvette-skylten i fronten, den är ganska läcker. Kan man sätta reg.skylten under på nåt bra sätt?
4) Jag får ta mig 17 inte igång varselljusen fram... Är det samma som dimljus...(nä)??? När jag får igång dem, är det lagligt att ha bara dem och inte halvljusen tända?
Nog med roockiefrågor för denna gång :) Får se om ni dissar mig eller är intresserade och har tid att hjälpa en roockie som jag! :wink:
Mvh ammis
PS, hur får ni in fotona på era bilar i era inlägg, jag menar de som är default?
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Välkommen till Garaget!
Vi vill ju gärna se din pärla så du måste ladda upp lite bilder.

Har varit lite halvdött här ett tag, så det är bara bra att det kommer in lite nytt Corvette folk här.

För två år sedan var jag också en roockie med nyinköpt Corvette, men man lär sig snabbt, för det finns massor med duktigt folk som gärna ger råd.
Vare sig man vill eller inte :wink:

Tyvärr så kan jag bara C3, så nån större hjälp är jag inte förutom hur du får upp bilderna.
Du måste ha bilderna på en server någonstans ute i cyber-rymden, som du sedan länkar till.
Jag har mina på Mypix.se, andra har dem på andra servrar.

Svaren på en del av dina frågor kan du ibland hitta här på forumet i gamla trådar, prova att söka där först.

Du kan ju alltid kolla lite på Blocket, där finns det ibland en del garage som hyrs ut.
Annars får du väl bygga ett nytt som många av oss gör just nu.
För mig kostade bilen 56' i inköp, sedan har jag köpt kul saker till Corvetten för 100', och nu måste jag bygga ett garage som kommer att kosta mig $$$$$ :shock:
Det är en dyr hobby det här, fast riktigt kul :D

Lycka till med garage sökandet.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Ladda ner bilder?

Inlägg av ammis »

Tack för ditt svar! Hur laddar jag ner fotona på min profil? Mvh Ammis
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Bilen kommer inte att må dåligt av att stå i en carport om du täcker över bilen med någon form av bilpyjamas.. kom bara ihåg att plocka in batteriet och kolla glykolen..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du menar att ha en liten thumbnail i din visade profil, så gäller samma sak där.
Thumbnailen laddas upp på en server och du länkar in den i "avatar kontroll panel".

Du kan inte ladda upp bilder på Corvette forumet.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

svar

Inlägg av ammis »

Gbak) Tack för ditt svar om fotona, jag förstår. Jag såg ditt svar som var mer utförligt sen. Himmel vad dyrt det kan bli att bli kär i en Corvette! Men kul va! :D

Jake) du gör mig glad när du säger att jag kan ha den i carporten! Fast å andra sidan har du en signatur som gör att jag kanske borde undra om du vill att min oxå ska ha dålig lack :wink:

Nej men allvar, menar du det? Jag köper pyjamas i veckan!

Nån sa att det skulle snöa på torsdag.... :cry: Jag vill verkligen inte ställa av än - jag är inte färdigkörd! Fick ju bilen i september...

Plocka in batteriet fixar jag, men vad menar du med att kolla glykolen, vad ska jag tänka på då? Ska man ha nån mätare som säger att det är tillräckligt med glykol i kylaren typ?

ammis :)
Corvette Cab -91
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

vad menar du med att kolla glykolen, vad ska jag tänka på då? Ska man ha nån mätare som säger att det är tillräckligt med glykol i kylaren typ?
Herregud :lol: :lol: :lol:

Förlåt. Jag bara narras lite. Men det lät så otroligt kul och befriande.
Helt underbart med sanna entusiaster som inte bara är teknikproffsdårar, och att sedan diskusionen går med Jake Teknologie Dr.
Härligt

Grattis till bilköpet och Välkommen i gänget Lovar dig att här finns inga som helst dumma frågor och fördommar :lol: :lol: :lol:

Nu fick jag kul igen.
Vi hörs och kanske ses
Senast redigerad av ornet den tis okt 17, 2006 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Det bjuder jag på!

Inlägg av ammis »

Det bjuder jag på! :D :D

Snygg Corvette du har - en riktig dröm-Corvette!

Jag kanske lär mig mer teknik, eller så inte, det återstår att se hehe. Det beror på er här inne :wink:

Gillar dock min Corvette helskarpt, vill försöka sköta om den på det bästa sätt, trots att jag mer är tokig i Corvetten som bil än i tekniken! :P

Blir dock sur på att säsongenredan är slut och man kör sin pärla på övertid, snön kommer på torsdag var det nån som sa :cry:

ammis :)
Corvette Cab -91
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ammis Corvette....

Bild
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Kattrackarn
Rookie
Rookie

Inlägg av Kattrackarn »

hmmm. trodde först jag såg en bild på min :shock: samma färg, modell och år.....

Jag är också färsk corvette så det är en ny bilmodell att lära sig. Jag har dock haft Camaro 68:a i över 20 år (som fortfarande står i garaget nedplockad för 3:e gången tror jag.....
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Fin va!

Inlägg av ammis »

Visst är bilen fiiin! Inte undra på man är kär :D

Tack för hjälpen Stingray!

Snart kanske jag har lyckats lägga bilden (den enda jag har än så länge)som default till min signatur... :roll:

Kul att du har en likadan Katten! :D Förstår att du måste ha undrat om din fortfarande stod kvar på uppfarten!

Idag ska jag iväg och inhandla en Corvettepyjamas!

Är det klokt att rostskydda bilen för 6.500 kr? Eller är det en dum utgift? :?

ammis
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Vaddå plocka ner... =)

Inlägg av ammis »

Kattrackarn skrev: Jag är också färsk corvette så det är en ny bilmodell att lära sig. Jag har dock haft Camaro 68:a i över 20 år (som fortfarande står i garaget nedplockad för 3:e gången tror jag.....
Jag kommer aaaaldrig plocka ner min Corvette :lol:
Corvette Cab -91
Kattrackarn
Rookie
Rookie

Inlägg av Kattrackarn »

en bra målsättning........själv skulle jag bara byta växellåda,fixa lack samt montera bättre bromssystem......för 10 år sedan! Tur man haft andra roliga fordon under tiden. Själv är jag född tidsoptimist...
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Är det klokt att rostskydda bilen för 6.500 kr? Eller är det en dum utgift?
Vet inte hur det e med C4:or men på en C3:a borde det vara skottpengar på dom som gör nått sånt! :lol: Men ska du köra året runt med bilen så e det ju bra om den inte ska rosta bort...... :roll:
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Rostskydd

Inlägg av ammis »

Nä jag ska inte köra året om! :)

Men skottpengar borde det kanske vara på killen på rostskyddsfirman som inte berättade att bilen mest är av plast så rostskydd kanske inte är så stor idé. :x

Bollade frågan med med killarna på Corvette Sweden så nu kommer jag tvätta av den innan avställning och sen bädda in den i en go pyjamas och ställa in den i carporten för vintern - jag får gå ut med en glögg till den när det blir som kallast. :D

Just det jag ska kolla av glykolen först oxå, och ta in batteriet! :lol:

...och sen bara väääänta på att det ska bli varm igen! 8)

mvh ammis
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: svar

Inlägg av Jake »

ammis skrev:
Jake) du gör mig glad när du säger att jag kan ha den i carporten! Fast å andra sidan har du en signatur som gör att jag kanske borde undra om du vill att min oxå ska ha dålig lack :wink:
:D min dåliga lack vill jag ha för mig själv ... Den e nämligen så där härligt solblekt så lacken börjar krackelera.

Sålänge bilen står i pyjamas (inte i direkt soljus) så kommer lacken att klara sig finfint. Men som du redan har klurat ut.. Rengör bilen både utvändigt och invändigt samt service innan du ställer av så kommer pärlan att vara i utmärkt kondition efter vinterdvalan..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Re: svar

Inlägg av ammis »

Jake skrev:Rengör bilen både utvändigt och invändigt samt service innan du ställer av så kommer pärlan att vara i utmärkt kondition efter vinterdvalan..
Kanon! :D Ammis
Corvette Cab -91
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Ammis, jag har en begagnad pyjamas till en C4, för utomhusbruk som du kan få köpa billigt!

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det klokt att rostskydda bilen för 6.500 kr? Eller är det en dum utgift?
Jag köpte 4 st sparybyrkar med rostskydd (med 0,5m långt sprutmunstycke) på Mekonomen, som jag tryckte in i balkarna på min bil.
Kostnad 300:- duger nog, om du inte tänker köra i saltslask!

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Rostskydd

Inlägg av frisk »

ammis skrev:Nä jag ska inte köra året om! :)

Men skottpengar borde det kanske vara på killen på rostskyddsfirman som inte berättade att bilen mest är av plast så rostskydd kanske inte är så stor idé. :x

Bollade frågan med med killarna på Corvette Sweden så nu kommer jag tvätta av den innan avställning och sen bädda in den i en go pyjamas och ställa in den i carporten för vintern - jag får gå ut med en glögg till den när det blir som kallast. :D

Just det jag ska kolla av glykolen först oxå, och ta in batteriet! :lol:

...och sen bara väääänta på att det ska bli varm igen! 8)

mvh ammis
Kanon ju! :)

Som gbak säger så kan man ju spruta in I balkarna........ om man vill!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

ammis, jag har svarat på ditt meddelande, kolla om du fått det?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Rostskydd

Inlägg av ammis »

[quote="gbak"] Jag köpte 4 st sparybyrkar med rostskydd (med 0,5m långt sprutmunstycke) på Mekonomen, som jag tryckte in i balkarna på min bil. [quote="gbak"]

Hej, vad är det för märke på rostskyddet, är det oxå Carosol?

mvh ammis :)
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ammis »

COOLMACHINE skrev:ammis, jag har svarat på ditt meddelande, kolla om du fått det?

8)
Japp, I got it! :D
Corvette Cab -91
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Glykolmätning

Inlägg av ammis »

För hur mycket kyla tycker ni att jag bör ha glykol till i kylaren, om bilen står ute under carporten i vinter?

mvh ammis
Corvette Cab -91
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Hej Ammis

Normalt brukar man fylla så man har fifty fifty konsentrerad glykol och vatten, då är man säker i alla väder :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

COOLMACHINE skrev:Hej Ammis

Normalt brukar man fylla så man har fifty fifty konsentrerad glykol och vatten, då är man säker i alla väder :wink:

8)
Japp,50/50 blandning kommer man långt med.
Se upp med bara om du fyller på ny glykol att du tar en som går att blanda med andra typer av glykol annars kan dom reagera på varandra och det blir inget bra alls.
Kolla även att den e snäll och mysig mot aluminium(det e väll dom flesta idag,men man vet aldrig) 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ammis »

COOLMACHINE skrev:Hej Ammis

8)
Jag mätte glykolen och jag undrar om det bara var ren glykol i för mätaren sa att den skulle palla minus 35 grader typ... jag tänkte ha det så, om det inte är nån som vet att det skadar bilen förstås? :?

Tvättade bilen idag eftersom avställlningsdagen D närmar sig (snyft) - jättefin blev den! :D Men det var innan jag borstade ur carporten på damm och löv och bilen stod utanför... :shock: gissa vad som händer om man har en nytvättad bil utanför garaget som inte är riktigt torr och sen dammar ur garaget... :evil:

Ja ja men att tvätta om den imorrn gör jag ju så gäääärna! :wink:

För att ur batteriet måste jag flytta på lite saker, vågar jag mig på det eller ska jag be brorsan? :roll:

mvh ammis
Corvette Cab -91
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

-35 grader låter bra, då har du i närheten av 50-50 blandning.

Vad är det som du måste flytta på för att ta ur batteriet?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Det är bara att lossa sido fendern och lossa kopplingarna till batteriet, det fixar du :D
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ammis »

MickeW skrev:Det är bara att lossa sido fendern och lossa kopplingarna till batteriet, det fixar du :D
Aha lossar man sidofendern som sitter utanpå s.a.s (ja ja jag vet att jag låter dum ,men jag vill vara på den säkra sidan att jag förstår :) ) Är det därför den är lite sprucken vid ett fäste, när man tidigare tagit bort den. Är det bara såna man trycker fast den med eller ska jag skruva loss den oxå?

Ursäkta mina dumma frågor men det är så mycket skruvar och grejjer så jag vet inte vilket jag ska skruva på eller inte :roll:

Jag försöker i alla fall! :D

mvh ammis
Corvette Cab -91
Skriv svar