Hejsan, när man monterar brytarlöst är det tydligen viktigt med rätt motstånd i spolen.Corvetten har motstånd i sladden till spolen och därför ska +på tändmodulen linkas på denna sladd.Är det ngn som vet vart på sladden man ska sätta + anslutningen,är det viktigt hur långt från spolen den hamnar månntro?
m.v.h.Lasse
crane xr 1
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Nu är jag inte helt säker på vad du menar, men jag tror du blandar ihop två olika saker.
1. Motståndet i tändspolen: Beroende på typen av brytarlöst system så bör man använda en tändspole anpassad för det systemet. Nu brukar det i praktiken inte vara något problem i alla fall om man använder vanligare system typ MSD, Pertronix eller något liknande. Dessa brukar funka alldeles utmärkt ihop med en helt vanligt originaltändspole.
2. Motståndet i sladden som du pratar om är för att begränsa spänningen till tändspolen när motorn går. Är din bil original så har du två + matningar till tändspolen. Den ena ger +12V direkt från en anslutning nere på startmotorn för att motorn ska starta lättare. När motorn sedan väl går räcker det med ca +6V till tändspolen (bara för att inte slita lika hårt på tändspolen).
Jag kan inte tänka mig att det är något av dom brytarlösa systemen som ska matas med endast +6V, så du ska inte koppla på dig på den sladden för att mata det elektroniska systemet med. Men, ett utförligt kopplingsschema brukar alltid följa med så det brukar inte vara något problem.
Till sist beror det ju också vad det är du kopplar in. T.ex. MSD's enklare system gör att köra tillsammans med konventionella brytare, dvs. då är det inte brytarlöst. Är det bara så att du ersätter brytarna i fördelaren med någon annan typ av givare så är det "brytarlöst" men för övrigt är det bara standardtändspolen etc. Använder du ett helt paket med både elektronikenhet och ny fördelare så matas oftast elektronikenheten med +12V och så är det en färdig anslutning direkt till fördelaren
Mvh, Björn
1. Motståndet i tändspolen: Beroende på typen av brytarlöst system så bör man använda en tändspole anpassad för det systemet. Nu brukar det i praktiken inte vara något problem i alla fall om man använder vanligare system typ MSD, Pertronix eller något liknande. Dessa brukar funka alldeles utmärkt ihop med en helt vanligt originaltändspole.
2. Motståndet i sladden som du pratar om är för att begränsa spänningen till tändspolen när motorn går. Är din bil original så har du två + matningar till tändspolen. Den ena ger +12V direkt från en anslutning nere på startmotorn för att motorn ska starta lättare. När motorn sedan väl går räcker det med ca +6V till tändspolen (bara för att inte slita lika hårt på tändspolen).
Jag kan inte tänka mig att det är något av dom brytarlösa systemen som ska matas med endast +6V, så du ska inte koppla på dig på den sladden för att mata det elektroniska systemet med. Men, ett utförligt kopplingsschema brukar alltid följa med så det brukar inte vara något problem.
Till sist beror det ju också vad det är du kopplar in. T.ex. MSD's enklare system gör att köra tillsammans med konventionella brytare, dvs. då är det inte brytarlöst. Är det bara så att du ersätter brytarna i fördelaren med någon annan typ av givare så är det "brytarlöst" men för övrigt är det bara standardtändspolen etc. Använder du ett helt paket med både elektronikenhet och ny fördelare så matas oftast elektronikenheten med +12V och så är det en färdig anslutning direkt till fördelaren
Mvh, Björn