Bränsletryck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Bränsletryck

Inlägg av Red Corvette -76 »

När jag senast körde blackrace gick bilen rent o fint på första o andra repan (körde 8,9), men på tredje repan tyckte jag han tvekade lite så jag höjde bränsletrycket till 7,0. När jag värmde däcken och släppte gasen så stannade han o var svårstartad igen. Även när jag körde märktes det att när han växlade mellan ettan o tvåan att han tvekade någon tiondel innan det sköt fart igen, sedan gick han rent till mål.
Vad kan detta bero på ?
Ånglås ?
Eller kan det vara att jag inte ställde flotörnivån efter att jag hade höjt trycket.
Bränsleledningarna är dom för klena orginal?
Har Holly 750 DP , 3000 converter. Victor Junior Insug
Red Corvette -76
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Lite gissningar. Om du har ett högre bränsletryck så kommer bensinen in lite snabbare än tidigare men flottörerna stänger ju nålventilerna vid uppnådd nivå i förgasaren, så detta går bort. Bränsleledningarna räcker gott och väl till, går också bort. Ånglås? tveksamt.går också bort. Hoppsan detta börjar likna fem myror..... jag tror på en trilskande nålventil. Motorn fick inte soppa helt enkelt. :D

MVH Pappi
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Och jag tror precis tvärt om, :wink:

Gör inte det höga soppatrycket att inte nålventilen orkar hålla emot alternativt inte tätar riktigt så du får för mycket soppa i flottörhusen. Prova att ställa nivån. Mycket lätt om du har elpump.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

javisst kan det vara som stingray säger också! Helt klart! Ifall det skulle vara så, så skulle förgasaren flöda över och dränka stiften eller hur? Allt är tänkbart.
MVH Pappi
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Inlägg av Red Corvette -76 »

Jag misstänker också detta med flotörnivån,att när jag släpper gasen med lite högre bränsletryck o felinställda flottörer så skulle det i alla fall i teorin vara så nålventilerna inte hinner stänga utan motorn blir sur. Har nu ställt om flotörnivån så nu väntar jag på uppehåll så att jag testa. Vad jag har hört så nålventilerna Holleys svaga sida och att dom inte klarar av mer 7psi utan problem,är detta riktigt? .Skönt att höra att ni inte tror att det kan vara för klena bränsleledningar för det låter jobbigt att dra om dom. En del kör med spacer av trä mellan förgasare o insug , är detta för att förhinra ånglås eller vad är syftet med den?
Red Corvette -76
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Red Corvette -76 skrev:Jag misstänker också detta med flotörnivån,att när jag släpper gasen med lite högre bränsletryck o felinställda flottörer så skulle det i alla fall i teorin vara så nålventilerna inte hinner stänga utan motorn blir sur. Har nu ställt om flotörnivån så nu väntar jag på uppehåll så att jag testa. Vad jag har hört så nålventilerna Holleys svaga sida och att dom inte klarar av mer 7psi utan problem,är detta riktigt? .Skönt att höra att ni inte tror att det kan vara för klena bränsleledningar för det låter jobbigt att dra om dom. En del kör med spacer av trä mellan förgasare o insug , är detta för att förhinra ånglås eller vad är syftet med den?
Svalare bränsle, men frågan e om det blandas bättre också?? Själv märkte jag ingen skillnad iaf.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag hade ungefär samma problem som du beskriver, min sekundär nålventil hängde sig eller kantrade så att det droppade lite in i insuget.
Varje gång nålventilen hängde sig så tvärdog motorn om jag släppte lite på gasen, och var sedan mycket svårstartad.
Efter nålventilbyte har jag inga problem.

Har en 1/2" bakelitplatta för att förhindra ånglås, och möjligen också få ett par hk extra.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

gjorde du plattan själv gbak eller finns den å köpa nånstans?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tiggde åt mig ett varuprov från nån plastnisse.
Sedan köpte jag största borren på Jula.
För att slutligen hamna hos min svåger som har en bandsåg, där sågade jag ytterprofilen.
Måste tillagga att jag nog slipade upp sista mm med slipstift, vilket var rätt så jobbigt.
Bild
Ska jag skicka upp det som finns kvar?
Det går att få ut en till spacer av restbiten, om man accepterar att ett av skruvhålen hamnar lite i luften.
Tror inte att det har någon större betydelse för funktionen mer av estetiskt värde.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar