G-tech hur väl fungerar den?
Tror min väger ca 1570kg 1/4 tank.
Vikten behövs ju bara för att räkna ut antalet hk på bakhjulet, och det är för min del helt ointressant då det bara spinner.
G-techen visar en så där 200 hk på bakhjulen vilket är alldeles för lite och det beror nog på att greppet är så uselt.
Sedan är ju frågan hur mycket mer det går att klämma ur motorn om jag fortsätter att testa med olika munstycken och tändkurvor.
Jag har en känsla av att det finns ganska mycket mer att hämta med en exakt tuning.
Det jag gjorde igår kväll var ju bara en grovinstöllning.
Vikten behövs ju bara för att räkna ut antalet hk på bakhjulet, och det är för min del helt ointressant då det bara spinner.
G-techen visar en så där 200 hk på bakhjulen vilket är alldeles för lite och det beror nog på att greppet är så uselt.
Sedan är ju frågan hur mycket mer det går att klämma ur motorn om jag fortsätter att testa med olika munstycken och tändkurvor.
Jag har en känsla av att det finns ganska mycket mer att hämta med en exakt tuning.
Det jag gjorde igår kväll var ju bara en grovinstöllning.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag vägde min 72:a cab med sb och manuell (på en vägningsstation utefter E4:an) och hamnade på 1660kg med 100 kg förare 1/2 tank. Körde några repor med G-tech:en och fick 15,6s på 402m och 7,1s till 60 mph. Efter det blev beslutet att byta till BB mycket lättare, har inte testat den med G-tech ännu med den känns lite piggare 

Tiderna man får ut är mycket exakta +-0.001s bör den klara.. Problemet är bara VAD du har mätt upp.. på ET tex så är det normalt med +-0.1s i felmarginal.. vilket är helt ok, eftersom G-Techen skall användas till just det Gbak har gjort ==> göra förändringar och se om det blir bättre/sämre..frisk skrev:Ser ut som om du har fått till riktigt bra tider?? (om man kan lita fullt på dom??) Vad har du för motor/trim?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Var ute och drog några repor i morse resultatet kan ni se nedan.
En repa var tydligt en felmätning troligen så rörde sig bilen innan start så att g-mätningen inte var kalibrerad och gav felaktiga värden.
Men dom övriga ger en bra referense för justeringar.
Vad gäller Effekt och vrid så läste jag på lite och gtech visar ju netto värden som nyttjas för att driva bilen framåt, alltså inklusive alla förluster så som transmission, däck, vind samt ej kompenserat för temperatur och lufttryck.
När dom bromsade min bil så kompenserade dom för detta för att få effekt och vrid på svänghjulet, har för mig att transmission med automat var ca 15% förlust samt att korigering för lufttemp och tryck var 8%.
Om detta stämmer så borde bromsningen vara ca 225 kw på bakhjulen.






En repa var tydligt en felmätning troligen så rörde sig bilen innan start så att g-mätningen inte var kalibrerad och gav felaktiga värden.
Men dom övriga ger en bra referense för justeringar.
Vad gäller Effekt och vrid så läste jag på lite och gtech visar ju netto värden som nyttjas för att driva bilen framåt, alltså inklusive alla förluster så som transmission, däck, vind samt ej kompenserat för temperatur och lufttryck.
När dom bromsade min bil så kompenserade dom för detta för att få effekt och vrid på svänghjulet, har för mig att transmission med automat var ca 15% förlust samt att korigering för lufttemp och tryck var 8%.
Om detta stämmer så borde bromsningen vara ca 225 kw på bakhjulen.






1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
För att ge min syn på trådens fråga så tycker jag att den gtech RR som jag har fungerar utmärkt och har en riktigt hög kulhetsfaktor.
Framförallt så har jag ju nu bra referenspunkt för att se hur dom modifieringar och justeringar jag gör förändrar accelerationsprestanda.
Samtliga mätningar jag har gjort finns ju sparade på datorn vilket gör att jag kan jämföra steg för steg samt även mot första referens och altså kan man kolla vad de olika förändringarna gjort samt även totalt alla förändringar sedan första mätning.
Hur den sedan mäter jämfört med tidtagning på bana är ju en annan fråga och den kanske jag så småningom får svar på men det är ju inte det viktigaste.
Framförallt så har jag ju nu bra referenspunkt för att se hur dom modifieringar och justeringar jag gör förändrar accelerationsprestanda.
Samtliga mätningar jag har gjort finns ju sparade på datorn vilket gör att jag kan jämföra steg för steg samt även mot första referens och altså kan man kolla vad de olika förändringarna gjort samt även totalt alla förändringar sedan första mätning.
Hur den sedan mäter jämfört med tidtagning på bana är ju en annan fråga och den kanske jag så småningom får svar på men det är ju inte det viktigaste.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Nä inte en chans du missar starten när du kollar in alla snygga brudar som är där för att kolla in min bilCOOLMACHINE skrev:JA,ni trimmar och trimmar ändå för ni stryk av en vanlig C6 "dussinbil"
Hur kul är det på en skala från 1-10 ?![]()

Själv är man ju liksom van så man kan hålla konsentrationen


1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
- Knightrider
- Rookie
- Inlägg: 63
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:37
- Ort: Kalmar
*applåderar*Sandberg skrev:Nä inte en chans du missar starten när du kollar in alla snygga brudar som är där för att kolla in min bilCOOLMACHINE skrev:JA,ni trimmar och trimmar ändå för ni stryk av en vanlig C6 "dussinbil"
Hur kul är det på en skala från 1-10 ?![]()
![]()
Själv är man ju liksom van så man kan hålla konsentrationen![]()

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Nu kan jag rapportera hur korrekt G-techen är.
I helgen så körde jag ju lite på Malmby och vid ett träningsåk så slog jag på G-techen.
G-tech tid: 13,8 sek
Tidkortet: 14,2 sek
G-tech hast: 175 km/h
Tidkortet: 160 km/h
Nu var det ju bara ett enda singel test, men jag har i stort sett fått samma tid/hast varje gång jag varit ute och testat på motorvägen.
Tids avvikelsen är ju rätt ok bara några % fel, men hastigheten är ju helt uppåt väggarna.
I helgen så körde jag ju lite på Malmby och vid ett träningsåk så slog jag på G-techen.
G-tech tid: 13,8 sek
Tidkortet: 14,2 sek
G-tech hast: 175 km/h
Tidkortet: 160 km/h
Nu var det ju bara ett enda singel test, men jag har i stort sett fått samma tid/hast varje gång jag varit ute och testat på motorvägen.
Tids avvikelsen är ju rätt ok bara några % fel, men hastigheten är ju helt uppåt väggarna.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Var 14,2 ET och ej ET+RT , Gtech mäter ju normalt ET utan reaktionstid om man ej använder funktionen för start med lysdioder som tänds.gbak skrev:Nu kan jag rapportera hur korrekt G-techen är.
I helgen så körde jag ju lite på Malmby och vid ett träningsåk så slog jag på G-techen.
G-tech tid: 13,8 sek
Tidkortet: 14,2 sek
G-tech hast: 175 km/h
Tidkortet: 160 km/h
Nu var det ju bara ett enda singel test, men jag har i stort sett fått samma tid/hast varje gång jag varit ute och testat på motorvägen.
Tids avvikelsen är ju rätt ok bara några % fel, men hastigheten är ju helt uppåt väggarna.
Skilnaden i hastighet kan ha att göra med inställningen för pitch på gtech, alltså hur mycket bilens vinkel förändras vid acceleration, tror att den står på 2 grader som default.
Hur som helst så finns det i min instruktionsbok en formel för hur man ska räkna fram denna pitch om man har hastighetsmätning från tidkort.
Kan kolla detta om du är intreserad.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
14,2 var tid från fotocell till fotocell, reaktionstiden var ej inkluderad.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Du kan se tidkortet från snabbaste repan här:
http://www.garaget.org/mypage/?user=gba ... top_cat=60
Jag körde på mina allra spinnvänligaste däck, vilket innebär att det spinner hela 1:an ut.
http://www.garaget.org/mypage/?user=gba ... top_cat=60
Jag körde på mina allra spinnvänligaste däck, vilket innebär att det spinner hela 1:an ut.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Liknar ju mina slippery däck... 2.4 i 60 foot
är ju inte något att stoltsera med direkt. Oj oj gbak här har du mycket att hämta i sluttid. Enligt utsagor sägs det att för varje tiondel man kan sänka sin 60 foot blir sluttiden nästan två tiondelar lägre på 402 meter. Rätta mig om jag har fel. Ett par dragradialer skulle ju sitta fint eller hur?
MVH pappi


MVH pappi
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö