stereo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
stockis
Nykomling
Nykomling

stereo

Inlägg av stockis »

skulle ta ur min orginal stereo som satt i min corvette, en c4a från 89. Tog ur den, skulle koppla in en vanlig cdspelare.. men det var massa extra sladdar som ajg inte vet var dem ska sitta. när jag väl fick ljudet att fungera sprakade det ur högtalarna.. hur ska allt kopplas? är det nån inbyggd slutsteg i? det satt en stor extra kabel till varje högtalare med, vart ska jag koppla dem? nån som kan hjälpa mej+ vill inte bränna hela systemet. tack på förhand
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Stereo

Inlägg av Ingo »

Delco Bose stereon har inbyggda slutsteg i högtalarna så ett elschema skadar nog inte,men har inte skruvat så mycket med stereon.Ska se om jag hittar något elschema.Antar att den skickar signalerna till högtalarna i lågnivå men vet inte om det stämmer.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

högtalare

Inlägg av Ingo »

När jag tänker efter var jag på gång att köpa en trimmad 87,i början av nittiotalet och där var det bytt stereo,har för mig att han var tvungen byta högtalare också.
stockis
Nykomling
Nykomling

hej

Inlägg av stockis »

så det kan vara så illa med? men kanske går att koppla in på något sätt? vore snällt om du fick tag i ett elschema.
Martin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Martin »

När jag tog bort min org.stereo, så köpte jag en kabeladapter (eller vad det heter ) på SAAB/GM som gjorde jobbet lite enklare. Men slutstegen behöver extra ström. Det blir en kabel "över" om du använder adaptern, på den kan du koppla ström. Jag använde elantennströmmen. Då ska du iallafall få igång förstärkarna. Detta kan verka lite luddigt skrivet, men det beror på att det är ett par år sen jag gjorde det. :? Om jag inte minns helt fel så går det ut en kabel vid sidan om själva kabelhärvan (på stereon), den kabeln ger ström till förstärkarna. Men som sagt var, det var ett tag sen jag gjorde det, så mät gärna på kablarna, så du inte sätter ström där det inte ska vara någon. :wink:
-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
stockis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av stockis »

okej. kanske görs sej bättre med att ta ur orginalhögtalarna och sätta i vanliga 6x9? fick lite svar på vetteforum.org med. visst blir ltie onödigt jobb , men men, måste ju ha musik =) tack för alla svar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

stereo trubbel

Inlägg av Ingo »

Men varför ut med originalstereon?,den går ju att bygga om så man får in alla radiostationer(vilket jag inte gjort,så frekvenserna som är "hela" går inte in",och så går det ju att koppla cdväxlare till delco bosen.Tycker att utseendet ska vara rätt på stereon,en modern blir inte bra till inredningen.Mer bas går ju ocså att fixa.(när Delco bosen kom skröt reklamen över hur bra basen var,men utvecklingen har verkligen sprungit ifrån)
stockis
Nykomling
Nykomling

hej

Inlägg av stockis »

nu är det iaf gjort, har haft ur högtalarna och stereon, slängt i ett slutsteg och ett par 6x9.. sen ska jag bara ha ett par andra högtalare fram med.. sen är allt fixat.. men ska givetvis lägga tillbaka allt i bilen sen igen när jag säljer den så den är helt orginal. :)
Marcus
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Marcus »

Tjena!

Jag har en "ny" cd monterad och originalhögtalarna sitter kvar.

Min fråga: Min antenn åker upp när tändningen slås på. Ska den inte bara åka upp när man slår på radion? Är det så original? Hur har ni på era bilar?
Stereon var monterad när jag köpte bilen.

/M
-87 Vette
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Radioantenn

Inlägg av Grönbladh »

Antennen ska inte åka upp förrän du startar stereon.
Av någon anledning har förre ägaren kopplat in antennkabeln direkt på strömförsörjningen till stereon, inte på antennutgången som borde finnas på stereon.
Skriv svar