ET-tider

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

ET-tider

Inlägg av R0ffe »

Var äntligen på banan i helgen som var efter lådrenovering och modifiering, tyvärr ställde regnet till det så det blev bara 2 körningar på lördagen.... :cry:

Men kontentan blev på andra körningen 12.53s /172km/h, en 60-feet på 1.73 och 1/8 avverkades på 7.96s 140Km/h.

Vad säger tiderna, nu hann jag aldrig bli varm i kläderna eller ställa upp tändningen (har bara 35grader nu)?
Vad kan begära för tider med en 355, 240/246 @ 050, ordentligt portade mussetoppar, 11.5:1 kolvar, TH-400 med manuellt ventilhus och High performance lameller, 4.11 i baken och M/T ET street Radialer?

Hur mycket gör tändningen på ET-tider?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Jämförelse Gtech

Inlägg av Sandberg »

Intresant att jämföra lite med mina mätningar med Gtech.

Jag har troligvis samma utväxling 4:11 men är ej helt säker.

På 60 ft har du 0,44 sek försprång måste bero på däck och accelaration från stallvarv.

på 1/8 del så har du 0,58 sek men hastigheten är ganska lika.
Mellan 60 och 1/8 så växlar åtminstonde jag både tvåan och trean och det bör ju du med göra med den utväxlingen även
om du förmodligen varvar lite mer, jag växlar vid 5000

på 1/4 del så har du 0,59 sek och hastigheten är ganska lika.

Tolkar det som att start, grepp och växlingar gör en hel del.

Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Grepp

Inlägg av R0ffe »

Jo, greppet gjorde mig förvånad själv vid första repan, ifjol körde jag på gatdäck från 1995 och halkade omkring på dina tider ungefär. men nu så spann det ingenting!
Jag har en 10" tubin som jag inte vet exakta värden på, och jag gör tomgångstarter, dvs jag stampar fullt på startlinjen från tomgång för att få högsta flashstall.
Växlade lite tidigt eftersom jag inte var van att köra med vända lägen, ungefär vid 5800 1-2 och 6000 till 3:an.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mycket respektabla tider det där.... :wink:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Tolkar det som att jag har en hel del att plocka i starten det är ju där det skiljer mest.
En halv sekund borde kunna hämtas hem med tuning och grepp :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Riktigt bra tider "Roffe". Du är ju till o med snabbare än Mr Frisk på 1/8. Inte illa för en 350 motor med Musse Pigg toppar!!! Det verkade vara bra fäste med dina M/T radialer med tanke på 1,7 i 60 foot.

MVH Pappi
Skriv svar