C4 1988 utan tomgång

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
romaju
Nykomling
Nykomling

C4 1988 utan tomgång

Inlägg av romaju »

Har alltid varit förtjust i Corvette och har övertagit bilen från sonen som tröttnat på problemen: Den sprutade in massor av bensin (när jag bytte olja hade den 8-9 liter olja + bensin i tråget) och hade ingen tomgång. Har mätt upp spridarna som alla ligger på 16 ohm. Bränsletrycksregulator är OK, inget läckage till plenumet. Får inga felkoder (bara 12). Har gjort ren trottelhuset, gjort grundinställning av IAC (bygla i diagnosuttaget osv) och ställt TPS på 0,54 V, men efter det är tomgången fortf obefintlig, varvtalet t.o.m ÖKAR spontant och ganska snabbt. Misstänker att jag får ta loss spridarna och få dom testade. Har bara skruvat på jänk med förgasare förrut, TPI och datastyrning är nytt för mig så jag är tacksam för tips om vad som kan vara mest sannolika fel så jag kan gå vidare.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Tråd tips

Inlägg av hangus »

Hej!

Här är en tråd till lite info på forumet som jag fick hjälp med. Kanske kan hjälpa dig? Själv beställde jag nya spridare från USA men fick sen byta också styrenhet + generator eftersom det var där felet låg - den laddade för mycket och slog då ut alla sensorer så att bilen gick som skit.

Lycka till!

Önskar hangus
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
Skriv svar