Tändning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Tändning

Inlägg av Red Corvette -76 »

Jag har problem med min tändning, bilen går helt ok med tändningen ställd på gehör. Efter kontroll med tändningslampa står den på 36 grader på tomgång. Kan inte fatta att bilen över huvud taget går med denna tändning. Kollade i dag så att det inte har hänt något med svängningsdämparen,den var helt ok(är dessutom ny).
Kollade även hur vipparmarna stod på 1ans cylinder vid 36 grader och dom står o väger i detta läge. Vad kan vara felet ? Har en teori om att jag kan ha satt kammen en kugge fel vid kamkedjan när jag hade den bortmonterad i vintras men skulle verkligen bilen gå helt ok då?
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Låter som om du inte ryckt ut vacumslangen till fördelaren när du kollar tändningen!?!

/ Micke
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Jodå, vacumet var bortkopplad.
Om jag vänder på frågan, hur går en motor där kamaxeln hamnat en kugge fel på kamkedjan ?
Ett tänkbart fel skulle också kanske vara att jag gjort något fel när jag hade borta vikterna i fördelaren och jag har återmonterat dom fel. Med vad man kan göra för fel där vet jag ej. Går hyfsat på tomgång.
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Korven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Korven »

Jeg har opplevd det samme og har trolig funnet svaret.
Chevrolet har levert dempere med forskjellig merking. Din svengningsdempare tilhører ikke din motor og tenningsmerket er feil plasset. Du må finne T.D.C. og lage et nytt merke eller bruke tape.
Mvh
Jostein
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Korven: Nix det är inte svängningsdämparen som är felmärkt heller.
Kilspåret mot TDC är samma som dom tidigare dämparna som jag har.
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Korven
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Korven »

Hvis svengningsdemparen er korrekt og merket stemmer med T.D.C. ... Har du kollat det ?
Hva med timingskalaen ? Har du den orginale som sitter på registerdekslet eller er den skrudd fast i festeskruene ? Noen motorer hadde merket klokkan 12 og de fleste kl 14 ..

Mvh
Jostein
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Eftersom det är amerikanskt skall du först kolla att 1ans kolv är i TDC när dampern påstår detta - sedan kan vi fundera vidare.

M
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Har nu kollat o 1ans kolv är i TDC när dampern påstår detta. Jäkligt tungt att dra runt motorn med en hand även om alla stiften var bortplockade.
Om det håller uppe i e.m skall jag testa o köra blackrace o då får vi se vad jag får för tid. Får jag en hyfsad tid borde det inte kunna vara något stort fel.
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Det gick genomföra blackracet i går o jag körde 9,2 sek o 126km i sluthastighet. Hade problem med fästet på 1an hela tiden. Har bara 235 Gatdäck så det är kanske inte så konstigt.Tycker ändå att tiden tyder på att det inte kan vara några större fel med tanke på att tändningen bara är ställd på gehör. Men skulle ändå vilja komma på vad det är för lurt med tändningen så att jag kan ställa in den exakt.
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

I dag plockade jag av fördelarlocket när motorns stod 0grader TDC och då visar det sig att rotorn pekar mot 8ans cylinder i stället 1an.
Motorn är en -67a men jag har monterat på orginal HEI från -76 fördelare.
Enl rep hanbok skall fördelaren stå olika beroende på om motorn är mellan 63-74 (except HEI)jämfört med om den är med HEI 74-84.
Vad är det som styr vilket läge fördelaren skall stå , är det årsmodellen på motorn eller är det HEI fördelaren som avgör detta. Kan detta vara lösningen på problemet med tändningen är på ca 40 vid grundinställning.
Red Corvette -76
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Jag har själv en hei från en 76:a på en 70:ans motor och rotorn skall peka på ettans cylinder (i fördelarlocket) för att motorn skall fungera. Är du verkligen säker på att du har ställt den i nollans läge? Din motor borde inte fungera ifall den står ett halvt varv fel, vilket jag tror att den gör just nu.
MVH Pappi
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Bara dom har satt kablarna efter hur rotorn pekar såere ju lugnt.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Hej Pappi
Ett halvt varv fel kan den inte stå eftersom 1an o 8an ligger bredvid varndra.Har tittat i Chiltons Tune up/repair book och i den finns två olika bilder beroende på årsmodell.Och enl den bilden skall fördelaren stå med 1an 2an framåt från 63-74 och på 74-84 skall 1an o 8an vara framåt.
http://www.mypix.se/usrimg/JNGMRMIQFPC/ ... HOPMM0.jpg
Red Corvette -76
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Opps! Tror jag var lite trött i morse... :oops:

MVH Pappi
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Hej.Jag provar igen med mitt "problem" med tändningen. Egentligen är det inget stort problem eftersom motorn går bra men jag vill ändå få reda på hur det kan var möjligt med 46 graders förtändning vid 800varv med vacum botkopplat. Jag har kört ett blackrace i år på 8,66 och 133km
så jag tycker inte det kan vara något general fel. Dom felsökningar jag har gjort är att jag flera gånger kontrollerat att kolven är i TDC när dämparen är 0 grader, införskaffat en digital tändningslampa, bytt kamaxel och då försökt lista om något kunde vara fel där.
Det ända jag inte har kunnat kolla upp är om kamaxel är helt rätt ställd gentemot vevaxel eftersom jag inte har den gradskiva som krävs.
Är även provat ät mäta tändningen på 6ans cylinder och får då exakt samma resultat som på 1an.
Nu är jag helt slut på ideer om vad detta fenomen kan bero på.
Någon som kan ge mig tips ??
Red Corvette -76
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Är fjädrarna till vikterna monterade? Låter ju lite udda.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Hej. Jodå dom är monterade, köpte ett kit där man kan testa med olika fjädrar.Dock kan jag inte svara på om det blir ytterliggare 25-30 graders förtändning vid 3000varv (skall väl normalt vara totalt 36grader vid ca 3000varv)men när man gasar till så ser man att den förtänder ytterligare mot vad den gör på tomgång.
Red Corvette -76
Skriv svar