Värmeproblem! Bygga luft-tunnel?Bilder på lösningar Någon?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Värmeproblem! Bygga luft-tunnel?Bilder på lösningar Någon?

Inlägg av MeckaN »

Nu när bilen rullar och går som en raket så kommer nästa problem.
Nämligen värme!

Vid besiktning så kördes bilen utan kompressorn. Då fungerade det bra. Den låg väl dock på 200f. Men nu när kompressorn ligger på så har jag en temp = kok, Jag kan dock köra bilen typ 15min innan detta händer. Detta även med dubbla 365mm el-fläktar. Nytt värmepaketet med kupefläkt på full sula. har även monterat slang till returen från den extra anslutningen på insuget (Jämte den man kopplar till värmepaketet)

Expansionskärl e nybyggt i rostfritt. Redline waterwetter är blandat i kylvätskan. Bilen går ju som sagt nu välldigt bra 8)
Vet dock inte hur tändningen står riktigt. (kör på känn)
Skall dock testa och labba lite med detta imorgon.

Nu e tanken att försöka få ner tempen lite på bilen. Så jag tänkte att bygga mig nån slags lufttunnel som tar in luft i under frontspoilern.
Kanske t.o.m ta in luft med hjälp av 2st fläktar till?

E det nån som sett någon sån här lösning?

Kan ju även tillägga att det sitter en griffin kylare modell STOR i bilen!

Undrar annars om det kanske kan hjälpa att linda headerserna ?

Tackar på förhand

//MeckaN
Kompressormatat
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Innan du gör nånting annat ska du kontrollera tändningen.
Kasta inte bäver i trähus.
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

Jag skall testa å sänka den lite till imorn. Problemet e bara att jag inte har några markeringar. Skall köpa timingtejp. Har dock inte mätt remskivan än.
Kompressormatat
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du Måste ha en kåpa runt kylarn så att luften passerar på så stor yta på kylarn som möjligt. Skulle jag ta bort min kåpa så skulle den garanterat koka över omgående. Sen e det ju just ett av dom stora beskymrerna med kraftiga kompressorer...värmen alltså :(
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

MeckaN skrev:Jag skall testa å sänka den lite till imorn. Problemet e bara att jag inte har några markeringar. Skall köpa timingtejp. Har dock inte mätt remskivan än.
sänker du tändningen går den ännu varmare!!!

MN
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

M Nordin skrev:
MeckaN skrev:Jag skall testa å sänka den lite till imorn. Problemet e bara att jag inte har några markeringar. Skall köpa timingtejp. Har dock inte mätt remskivan än.
sänker du tändningen går den ännu varmare!!!

MN
Fel av mig ja. Jag testade att höja tändningen igår men den ligger bra.
Justerar jag mer så spikar den. Jag justerade tillbaka den och där går den som bäst. Jag får väl bygga mig nån slags kåpa te fläktarna.

//MeckaN
Kompressormatat
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

Är du säker på att inte kylsystemet har nå luft i sig? Min går mycket svalare sedan jag kollade det ordentligt.

Bästa sätt att få ut allt, är att höja expansionskärlet och köra motorn ett bra tag.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar