Hej alla!
Insåg häromdagen att mina bromsljus inte fungerar. Dock fungerar varningsblinkers (går på samma säkring) och vanliga blinkers, så lampor och säkring är det inget fel på. Det får mig att tro att det är något glapp i kabel som går från säkringen via bromsswitchen upp till rattstången (ser ut så enligt kopplingschema, men har inte kollat det på bilen ännu). Antingen det eller så är det bromsswitchen som glappar eller är trasig.
Mina frågor är:
1. Var sitter bromsswitchen? Under/bakom bromspedalen? Kommer jag åt den innifrån kupén eller utifrån/underfrån motorrummet? (Jag har cruise control på min bil också, vilket väl även är kopplat till den switchen)
2. Hur är kabeln för bromsljus från säkring upp till rattstång dragen rent fysiskt i bilen? Kommer jag åt den innifrån kupén?
Tack på förhand!
Hälsar
Georg
Bromsswitch på 80:a. Var sitter den? UPPDATERAD!
-
- Nykomling
-
- Nykomling
Sådär, nu har jag ålat runt under instrumentpanelen och hittat bromsswitchen. Använde en multimeter för att kontrollera kontakt mellan de kablar som kom ut från switchen (en vit och en orange kabel).
Satte multimetern på "pip" och när jag tryckte på bromspedalen så pep multimetern. Slutsatsen jag drog var att switchen fungerade och då testade jag bromsljusen igen och plötsligt fungerar de som de ska.
Vad tror ni? Bilen har stått sedan förra sommaren. Kan kontaktblecken i switchen ha ärgat och efter att jag tryckt på pedalen flera gånger så kanske det blev kontakt igen?
Kan jag spraya på någon kontaktspray eller CRC 5-56 eller liknande för att förhindra detta i framtiden? Eller kan det vara något annat än en ärgad kontakt?
Hälsar
Georg
Satte multimetern på "pip" och när jag tryckte på bromspedalen så pep multimetern. Slutsatsen jag drog var att switchen fungerade och då testade jag bromsljusen igen och plötsligt fungerar de som de ska.
Vad tror ni? Bilen har stått sedan förra sommaren. Kan kontaktblecken i switchen ha ärgat och efter att jag tryckt på pedalen flera gånger så kanske det blev kontakt igen?
Kan jag spraya på någon kontaktspray eller CRC 5-56 eller liknande för att förhindra detta i framtiden? Eller kan det vara något annat än en ärgad kontakt?
Hälsar
Georg
Ge den en dusch av 5-56 så skall du se att dina bromsljus fungerar i fortsättningen också.
En bil som inte används så ofta som typ våra vettar så kan allt hända.
Min bil vägrade starta för en tid sedan och idag så small den igång.Det visade sig vara dålig jord ifrån motorn till ramen. Gissa om den lokale speedshop ägaren har varit glad dessa dagar..... eftersom jag har bytt allt i tändningsväg och så var det bara dålig jord
MVH Pappi

En bil som inte används så ofta som typ våra vettar så kan allt hända.
Min bil vägrade starta för en tid sedan och idag så small den igång.Det visade sig vara dålig jord ifrån motorn till ramen. Gissa om den lokale speedshop ägaren har varit glad dessa dagar..... eftersom jag har bytt allt i tändningsväg och så var det bara dålig jord

MVH Pappi
-
- Nykomling