Jag har fått ett ganska stort glapp i ratten, det märks när
man trycker ratten åt "klockan 7" (ner till vänster).
Den fjädrar tillbaka ungefär som när man rör på justeringen.
Det spelar ingen roll i vilken vinkel den är justerad.
Jag har hört att man inte ska ta stöd på ratten vid i och urklivning
men hur ska man då komma ur?
Vad kan vara fel/trasigt?
Det är en -90:a
Ratten sitter löst!
-
- Rookie
- Inlägg: 56
- Blev medlem: lör maj 29, 2004 20:13
Tjenare.
Jag tar tag i A-stolpen vid in och urklivning (tyvärr glömmer man säga de till kompisar) Så min har blivit minimalt glapp igen.
Iallafall så om du tar bort ratten samt plasten runt navet så på vänster sida nedanför blinkers spaken så har du en axel inpressad, Och det är den axeln som blivit för liten. Rättare sagt hålen som blivit för stora. Är bara aluminium i genomföringarna.
Så jag tog lös den, svarvade en likadan fast 1.5mm större diameter (den är som i 2 etapper, smalare längst fram och bredare vid andra änden) Sen borrade jag upp dom "2" hålen i rätt diam, och sen pressade (hammrade) in den nya. Blev klockrent, har ett minimalt glapp nu (tack vare kompisar) säkert lite slitage med.
Om du väljer att göra så här, så glöm inte att göra spåret i axeln som du ser på den andra. Får problem med nyckelvredet annars.
Jag har en 92:a men de borde se likadant ut.
/Andreas
Jag tar tag i A-stolpen vid in och urklivning (tyvärr glömmer man säga de till kompisar) Så min har blivit minimalt glapp igen.
Iallafall så om du tar bort ratten samt plasten runt navet så på vänster sida nedanför blinkers spaken så har du en axel inpressad, Och det är den axeln som blivit för liten. Rättare sagt hålen som blivit för stora. Är bara aluminium i genomföringarna.
Så jag tog lös den, svarvade en likadan fast 1.5mm större diameter (den är som i 2 etapper, smalare längst fram och bredare vid andra änden) Sen borrade jag upp dom "2" hålen i rätt diam, och sen pressade (hammrade) in den nya. Blev klockrent, har ett minimalt glapp nu (tack vare kompisar) säkert lite slitage med.
Om du väljer att göra så här, så glöm inte att göra spåret i axeln som du ser på den andra. Får problem med nyckelvredet annars.
Jag har en 92:a men de borde se likadant ut.
/Andreas
Gymnastik
Jag har kommit på att om man ställer upp ratten i högsta läge när man ska steppa ut så är det lättare att;
1. fälla ut de håriga benen över sidobalken
2. sätta ned fötterna i marken och man är ute!
Istället för att slå en halvnelson på sig själv i försöken att komma ut...
hangus
1. fälla ut de håriga benen över sidobalken
2. sätta ned fötterna i marken och man är ute!
Istället för att slå en halvnelson på sig själv i försöken att komma ut...

hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002