Är det någon som vet hur start strömms kabeln är kopplad från start motor. Har nämmligen bara 7 volt fram till start motorn på styrströmmen
så den vill inte riktigt ibland. sitter det någon koppling eller går den direkt
till tändnings låset.
Det bästa skulle vara om någon har ett el schema till en 75:A
som jag skulle kunna få mailat elle liknade.
Mvh Rickard
styrström till startmotor
Har för mig att det på min bil 1968 är på detta viset.
Det ligger på ca 6-7 volt på solenoiden hela tiden sladden går från tändspolen till startmotorn.
Vid start så kopplas ett motstånd i kablaget till tändspolen förbi och man får 12 volt till tändspolen och till solenoiden som då drar.
Det ligger på ca 6-7 volt på solenoiden hela tiden sladden går från tändspolen till startmotorn.
Vid start så kopplas ett motstånd i kablaget till tändspolen förbi och man får 12 volt till tändspolen och till solenoiden som då drar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Det ser förmodligen ut så här:
Tändspolarna spänningsmatades under drift via ett seriemotstånd. På min 72a sitter det mellan kopplingsstycket (vid säkringsdosan, på den sidan som sitter i motorrummet). Själva originalkabeln är alltså ett motstånd. Från den kom det om jag minns rätt 8-9V när motorn var igång.Sedan kom det en kabel till som anslöts till tändspolen (från startmotorn). Från den kabeln kom det full spänning (12V), men bara under den tiden startmotorn gick. Tändspolarna var alltså inte avsedda för 12V utan för 9-10V, och man skickade på 12V vid startögonblicket för att få bättre fjong på gnistan. Så här såg de flesta bilar ut (principiellt alltså) på den tiden då det begav sig.
Nu har det ju gått ett tag sedan dess, och den lille hemelektrikern har säkert varit ifarten i flera av våra bilar, och det är inte altid förbättringarna har inneburit några förbättringar.
Fan, under tiden jag breder ut mig har jag glömt vilken årsmodell det gäller...
För bilar tom 74:
1. Har Du kvar originaltändspolen kolla ovanstående.
För bilar fr o m 75:
1. HEI (skall ALLTID ha 12V.
//Frasse
Tändspolarna spänningsmatades under drift via ett seriemotstånd. På min 72a sitter det mellan kopplingsstycket (vid säkringsdosan, på den sidan som sitter i motorrummet). Själva originalkabeln är alltså ett motstånd. Från den kom det om jag minns rätt 8-9V när motorn var igång.Sedan kom det en kabel till som anslöts till tändspolen (från startmotorn). Från den kabeln kom det full spänning (12V), men bara under den tiden startmotorn gick. Tändspolarna var alltså inte avsedda för 12V utan för 9-10V, och man skickade på 12V vid startögonblicket för att få bättre fjong på gnistan. Så här såg de flesta bilar ut (principiellt alltså) på den tiden då det begav sig.
Nu har det ju gått ett tag sedan dess, och den lille hemelektrikern har säkert varit ifarten i flera av våra bilar, och det är inte altid förbättringarna har inneburit några förbättringar.
Fan, under tiden jag breder ut mig har jag glömt vilken årsmodell det gäller...
För bilar tom 74:
1. Har Du kvar originaltändspolen kolla ovanstående.
För bilar fr o m 75:
1. HEI (skall ALLTID ha 12V.
//Frasse