Rutorna immar igen, Tacksam för hjälp.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bossen
Nykomling
Nykomling

Rutorna immar igen, Tacksam för hjälp.

Inlägg av bossen »

Ibland när jag kör immar rutorna igen, mest framrutan, och jag har fått för mig att det offtast är vid skymning som det händer.

Det kommer en konstig lukt i bilen sen immar rutan igen ganska snabbt och det går inte att få bort med fläckten.

Vad kan felet vara?
blå c4 cab
Nykomling
Nykomling

Re: Rutorna immar igen, Tacksam för hjälp.

Inlägg av blå c4 cab »

bossen skrev:Ibland när jag kör immar rutorna igen, mest framrutan, och jag har fått för mig att det offtast är vid skymning som det händer.

Det kommer en konstig lukt i bilen sen immar rutan igen ganska snabbt och det går inte att få bort med fläckten.

Vad kan felet vara?
Värmepaketet,lukten du känner är glykol.Tyvärr är det ett nytt som gäller. mvh Stefan
bossen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av bossen »

Hur kan glykolen komma in dit?
Vet du mer exakt vad felet är?
Går det inte att laga?
Vad går värmepaketet på annars?
blå c4 cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av blå c4 cab »

bossen skrev:Hur kan glykolen komma in dit?
Går det inte att laga?
Tjena.Värmepaketet läcker lite,och när du sätter igång fläkten blåser du in kylarvätskan i kupen och på vindrutan.Byta värmepaketet är ganska mkt jobb så ska man byta är det inget att tveka på,det är nytt som gäller.Självklart kan man hälla i produkter som ägg,ingefära eller något kasst från biltema.Troligtvis om bilen är bilen är nyinköpt så har tidigare ägare testat detta.Men hur blir det om du sätter värmereglaget på kallt? isåfall kan man kanske skjuta på problemet tills det blir kallt. mvh Stefan
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Kan det vara denna som har pajat måntro. va ju nte så väldans dyr.. Men så ska den ju bytas oxå. Det gör man väl inte på en kafferast kanske. :roll:

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1188
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

blå c4 cab skrev:
bossen skrev:Hur kan glykolen komma in dit?
Går det inte att laga?
Tjena.Värmepaketet läcker lite,och när du sätter igång fläkten blåser du in kylarvätskan i kupen och på vindrutan.Byta värmepaketet är ganska mkt jobb så ska man byta är det inget att tveka på,det är nytt som gäller.Självklart kan man hälla i produkter som ägg,ingefära eller något kasst från biltema.Troligtvis om bilen är bilen är nyinköpt så har tidigare ägare testat detta.Men hur blir det om du sätter värmereglaget på kallt? isåfall kan man kanske skjuta på problemet tills det blir kallt. mvh Stefan
Inte säker t det hjäper,för kranen blockerar inte "bakvägen",och moderna bilar brukar inte ha värmekran.
Nu under högsommaren går det ju att koppla lös ena slangen från värme paketet och montera den på motorn där den andra slangen till värmen sitter . Då får motorn normalcirkulation,och det sluta läka.
eljest går det ju tillfälligt att klämma ihop vattenslangarna också.

Hur svårt det är att byta värmepaket vet jag inte ,men misstänker att Ac,n ställer till det en del.
bossen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av bossen »

SKa kolla ifall det går att koppla bort värmen till fläcktpaketet, jag ska ändå bara köra på sommaren, fixa det riktigt i vinter.

Återkommer med mer info när jag felsökt.

Tack för alla svar också.
bossen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av bossen »

Jag körde en sväng på några mil idag och ingen imma, jag körde på kallaste inställningen och ställd på benen iof.

Men när jag stannade så märkte jag att det är samma lukt utanför bilen men framför allt i motorutrymmet.(öppnade huven och luktade)

Det är inte alltid det luktar inne i coupen.

Fick low cooland lampan idag.

Kan det vara något lekage i motorutrymmet som avdunstar och åker in i luft intaget vid rutan?
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

olja

Inlägg av Doktor-T »

Har du kollat motoroljans färg?

Ryker bilen vitt ibland?

Hoppas på att du svarar nej på dessa frågor.

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Skriv svar