Jag har en 93:a som håller kylvattentemperatur 92-93gr C i motorvägsfart men så snart jag kör i stadstrafik stiger temperaturen upp till 99-105gr C. Det hörs att fläkten går igång men detta räcker tydligen inte för att kyla. Jag har 2 fläktar, men vet ej om fläkt nr 2 går igång.
Även om motortemp legat på max 95gr C när jag stannar motorn så ökar tempen efter detta och kylvattnet koker en stund när motorn är avslagen.
Är detta normalt? eller har någon förslag på vad/hur att kolla?
Tacksam för tips.
LT1-motorn för varm?
Hetta
Jo ena fläkten går igång väldigt sent.Men jag misstänker att den andra fläkten pajat,eftersom den går hela tiden ac,n är inkopplad(åtminstone på min 88),du hör ju om någon fläkt startar när acn ,är igång.Man drar ju även på motorn en massa extravärme när man kör med full ac.Men det kan ju var så att kylaren börjar vara tät också.Eftersom luftinsläppet sitter så lågt drar den in en hel del dynga,insekter o dyl så en rengöring kanske inte skadar. man kan ju lätt testa fläkten genom att koppla loss kontakten och dra kablar direkt från batteriet.
Det låter ganska normalt med dessa temeraturer. Kylfläkten startar normalt inte förrän vid 108 gr celsius. Ang. att den kokar en aning när du stannar kan bero på en del luft i systemet. Kanske kan hjälpa lite om du kör i en omgång med kylarrensning men det kan ha sina nackdelar oxå.
Kan bidra till en del oönskade läckage osv. För övrigt så går bara en fläkt när du inte kör med ac:n. Det är endast när ac:n är aktiv som den lilla främre fläkten snurrar.
Häls, Lasse-Hbg
Kan bidra till en del oönskade läckage osv. För övrigt så går bara en fläkt när du inte kör med ac:n. Det är endast när ac:n är aktiv som den lilla främre fläkten snurrar.
Häls, Lasse-Hbg
Hetta
Om du har låg glykolkoncentration sjunker ju kokpunkten,men kylarlocket kan också ha börjat tappa spänsten så då kan det ju bli lite besynnerligt.Men kolla fläktarna.
hettta
92 93 grader i motorvägsfart tycker jag låter lite mycket så här på våren.Nu är ju min trim chippad och därmed är även termostat med lägre öppningspunkt monterad,samt att katen är rensad men att ligga så mycket över 80 grader i motorvägsfart borde man inte göra.Att sätta in kallare termostater är ju inte riktigt toppen för motorn och avgasvärden,men en hobbybil som man byer olja på var 500 mil tål nog en ganska kall termostat.