Ojämn Tomgång
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis okt 21, 2003 21:21
- Ort: björn
Ojämn Tomgång
Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
Re: Ojämn Tomgång
1: Kolla burnoff reläernabjörn danielsson skrev:Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
2: Byt tomgångsmotorn
-
- Nykomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: lör jan 10, 2004 23:23
Re: Ojämn Tomgång
detto skrev:1: Kolla burnoff reläernabjörn danielsson skrev:Får inte min C4 -89 att gå jämt på tomgång, sänker jag tomgången till
450-500 rpm stannar den, har för tillfället tomgång mellan 700-1000 rpm
(den vandrar upp och ner hela tiden) har justerat tomgången enligt manualen
( kortslutit a+b, ställt tomgång med skruv, justerat spänningen )
Motor går i övrigt bra.
Misstänker att någon givare är trasig.
Någon som har något förslag
2: Byt tomgångsmotorn


Var hittar jag A:Burnoff reläerna + B:Tomgångsmotorn.
Spjällhuset har jag rengjort och efter det blev det
något bättre men inte helt bra.
Var ställer man normalt tomgången ?
Undrande GF
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
På din 92:a finns inget "burn off" relä då du inte har någon luftmassflödesmätare (MAF sensor). Din motor mäter istället luftmassan genom att mäta trycket i insuget med en så kallad MAP (Manifold Absolute Pressure) givare. "Burn off" reläet fanns bara på dom tidigare C4 Corvetterna som använder sig av Bosch MAF givare. Reläet styr den kraftiga uppvärmningen som sker av den tunna metalltråden, som sitter i MAF-givaren, då motorn stängts av (för att bränna bort smuts på tråden).
Tomgångsmotorn (IAC = Idle Air Control) sitter på spjällhuset, oftast på samma sida som spjällägesgivaren och har en anslutning med två (om jag kommer ihåg rätt!) sladdar. Den reglerar luftflödet i en liten kanal som går förbi/runt gasspjällen och reglerar på så sätt tomgången.
Smuts i spjällhuset och på spjällen är den vanligast orsaken till dålig tomgång, men en trasig IAC är också en inte helt ovanlig orsak. Sedan finns den en "miljon" andra saker tom t.ex. vakumläckor, dåliga spridare osv.
Justering av tomgången: Jag har själv aldrig "fysiskt" ställt tomgången på en L98 eller LT1, men jag är lite fundersam på om du verkligen kan ställa den?? Regleringen bygger på att det är datorn som styr tomgångsvarvtalet. Däremot behöver den en grundinställning av gasspjällen då IAC bara kan reglera till en viss grad, dvs. kan bara öka/minska tomgångsvarvtalet till en viss del. För att motorn ska gå på tomgång krävs även att gasspjällen är öppna till en viss del. Teorin för den här typen av insprutningar är att man kopplar bort IAC och ställer tomgången grovt, dvs i närheten av normalt tomgångsvarvtal, sedan sköter datorn om reglering av det stabila tomgångsvarvtalet via IAC. I vissa fall finns dock inte ens den justermöjligheten utan konstruktionen i sig av spjällhuset styr grundtomgångsflädet förbi spjällen. Om det å andra sidan finns en mekanisk justerskruv för spjällen så visst kan du "ställa" tomgången genom att skruva åt ena eller andra hållet, men det som händer är att antingen att IAC ställer sig fullt öppen eller fullt stängd därför att datorn "förtvivlat" försöker reglera ner/upp tomgångsvarvtalet till rätt nivå = ostadig tomgång då datorn inte kan reglera längre.
Men som sagt var, jag vet inte exakt hur det ser ut på L98 och LT1 motorns spjällhus. Till sist så behöver även datorn rätt värde på gasspjällsläget för att reglera tomgången rätt. På L98 motorn måste den givaren justeras, men på din 92:a så är den självjusterande.
Nåja, lite teoretisk beskrivning av det hela...någon med PRAKTISK erfarenhet som kan bidra med mer??
Mvh, Björn
Tomgångsmotorn (IAC = Idle Air Control) sitter på spjällhuset, oftast på samma sida som spjällägesgivaren och har en anslutning med två (om jag kommer ihåg rätt!) sladdar. Den reglerar luftflödet i en liten kanal som går förbi/runt gasspjällen och reglerar på så sätt tomgången.
Smuts i spjällhuset och på spjällen är den vanligast orsaken till dålig tomgång, men en trasig IAC är också en inte helt ovanlig orsak. Sedan finns den en "miljon" andra saker tom t.ex. vakumläckor, dåliga spridare osv.
Justering av tomgången: Jag har själv aldrig "fysiskt" ställt tomgången på en L98 eller LT1, men jag är lite fundersam på om du verkligen kan ställa den?? Regleringen bygger på att det är datorn som styr tomgångsvarvtalet. Däremot behöver den en grundinställning av gasspjällen då IAC bara kan reglera till en viss grad, dvs. kan bara öka/minska tomgångsvarvtalet till en viss del. För att motorn ska gå på tomgång krävs även att gasspjällen är öppna till en viss del. Teorin för den här typen av insprutningar är att man kopplar bort IAC och ställer tomgången grovt, dvs i närheten av normalt tomgångsvarvtal, sedan sköter datorn om reglering av det stabila tomgångsvarvtalet via IAC. I vissa fall finns dock inte ens den justermöjligheten utan konstruktionen i sig av spjällhuset styr grundtomgångsflädet förbi spjällen. Om det å andra sidan finns en mekanisk justerskruv för spjällen så visst kan du "ställa" tomgången genom att skruva åt ena eller andra hållet, men det som händer är att antingen att IAC ställer sig fullt öppen eller fullt stängd därför att datorn "förtvivlat" försöker reglera ner/upp tomgångsvarvtalet till rätt nivå = ostadig tomgång då datorn inte kan reglera längre.
Men som sagt var, jag vet inte exakt hur det ser ut på L98 och LT1 motorns spjällhus. Till sist så behöver även datorn rätt värde på gasspjällsläget för att reglera tomgången rätt. På L98 motorn måste den givaren justeras, men på din 92:a så är den självjusterande.
Nåja, lite teoretisk beskrivning av det hela...någon med PRAKTISK erfarenhet som kan bidra med mer??
Mvh, Björn
-
- Nykomling
- Inlägg: 6
- Blev medlem: lör jan 10, 2004 23:23
Björn Leidelöf skrev:På din 92:a finns inget "burn off" relä då du inte har någon luftmassflödesmätare (MAF sensor). Din motor mäter istället luftmassan genom att mäta trycket i insuget med en så kallad MAP (Manifold Absolute Pressure) givare. "Burn off" reläet fanns bara på dom tidigare C4 Corvetterna som använder sig av Bosch MAF givare. Reläet styr den kraftiga uppvärmningen som sker av den tunna metalltråden, som sitter i MAF-givaren, då motorn stängts av (för att bränna bort smuts på tråden).
Tomgångsmotorn (IAC = Idle Air Control) sitter på spjällhuset, oftast på samma sida som spjällägesgivaren och har en anslutning med två (om jag kommer ihåg rätt!) sladdar. Den reglerar luftflödet i en liten kanal som går förbi/runt gasspjällen och reglerar på så sätt tomgången.
Smuts i spjällhuset och på spjällen är den vanligast orsaken till dålig tomgång, men en trasig IAC är också en inte helt ovanlig orsak. Sedan finns den en "miljon" andra saker tom t.ex. vakumläckor, dåliga spridare osv.
Justering av tomgången: Jag har själv aldrig "fysiskt" ställt tomgången på en L98 eller LT1, men jag är lite fundersam på om du verkligen kan ställa den?? Regleringen bygger på att det är datorn som styr tomgångsvarvtalet. Däremot behöver den en grundinställning av gasspjällen då IAC bara kan reglera till en viss grad, dvs. kan bara öka/minska tomgångsvarvtalet till en viss del. För att motorn ska gå på tomgång krävs även att gasspjällen är öppna till en viss del. Teorin för den här typen av insprutningar är att man kopplar bort IAC och ställer tomgången grovt, dvs i närheten av normalt tomgångsvarvtal, sedan sköter datorn om reglering av det stabila tomgångsvarvtalet via IAC. I vissa fall finns dock inte ens den justermöjligheten utan konstruktionen i sig av spjällhuset styr grundtomgångsflädet förbi spjällen. Om det å andra sidan finns en mekanisk justerskruv för spjällen så visst kan du "ställa" tomgången genom att skruva åt ena eller andra hållet, men det som händer är att antingen att IAC ställer sig fullt öppen eller fullt stängd därför att datorn "förtvivlat" försöker reglera ner/upp tomgångsvarvtalet till rätt nivå = ostadig tomgång då datorn inte kan reglera längre.
Men som sagt var, jag vet inte exakt hur det ser ut på L98 och LT1 motorns spjällhus. Till sist så behöver även datorn rätt värde på gasspjällsläget för att reglera tomgången rätt. På L98 motorn måste den givaren justeras, men på din 92:a så är den självjusterande.
Nåja, lite teoretisk beskrivning av det hela...någon med PRAKTISK erfarenhet som kan bidra med mer??
Mvh, Björn

Tack Björn för utförligt svar jag jobbar vidare med tomgången
så kanske det löser sej till sist.
Mvh Undrande GF
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån feb 09, 2004 20:37
iac
Jag hade gjort rent throttlehuset helt, även alla kanaler. Sen så får man göra rent IAC´n och justera in den till 28 mm från ventilens spets till anläggningsytan där den tätar mot throttlekroppen.
Justerskruven ska igentligen inte användas.
Dessutom så är det vettigt att justera in TPS till 0,54 Volt med tändningen påslagen men motorn av. Detta kan också göra underverk för throttleresponsen om bilen tvekar lite innan den accar när man stampar på gasen. Min sensor hade bara 0,42 Volt och det blev väldig skillnad när jag fixa det.
OBS! Detta gäller TPI, kanske fungerar lika dant på LT-1?
Mvh: Tobbe
Justerskruven ska igentligen inte användas.
Dessutom så är det vettigt att justera in TPS till 0,54 Volt med tändningen påslagen men motorn av. Detta kan också göra underverk för throttleresponsen om bilen tvekar lite innan den accar när man stampar på gasen. Min sensor hade bara 0,42 Volt och det blev väldig skillnad när jag fixa det.
OBS! Detta gäller TPI, kanske fungerar lika dant på LT-1?
Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
-
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis okt 21, 2003 21:21
- Ort: björn
OLJÄMN TOMGÅNG
Vilket värdet skall spridarne ha på en 89:a
Vart köper man spridarna och vad kostar dom
Björn
Vart köper man spridarna och vad kostar dom
Björn
mäta spridare
Viktigast är att ohmtalet är jämnt.
Mät ohmtalet över spridarna, det ska vara så jämnt som möjligt.
Vad grund värdet är skiljer tydligen lite mellan årsmodellerna.
motståndet är tydligen inte hela sanningen men lättast att mäta.
Mät ohmtalet över spridarna, det ska vara så jämnt som möjligt.
Vad grund värdet är skiljer tydligen lite mellan årsmodellerna.
motståndet är tydligen inte hela sanningen men lättast att mäta.
Orolig tomgång beror oftast på
1. Trög/smutsig IAC - rengör och smörj
2. Dåliga spridare - byt
3. Dålig tändning - kontrollera stift/kablar/rotor/fördelare
4. Dålig MAF - kontrollera relä/byt MAF
5. Vacuum läcka
Lustig gång kan även bero på
- felaktigtigt justerad/kass TPS (jag har min igång när jag ställer den)
- O2 sensor kass
- läckage på avgassystemet (lurar O2)
- dålig bränsletryck
Det är inte så svårt att utläsa scan data.....
Bygg en egen kabel, annars kan jag sätta ihop för 250 kr men då måste minst 5 st vilja ha.........
1. Trög/smutsig IAC - rengör och smörj
2. Dåliga spridare - byt
3. Dålig tändning - kontrollera stift/kablar/rotor/fördelare
4. Dålig MAF - kontrollera relä/byt MAF
5. Vacuum läcka
Lustig gång kan även bero på
- felaktigtigt justerad/kass TPS (jag har min igång när jag ställer den)
- O2 sensor kass
- läckage på avgassystemet (lurar O2)
- dålig bränsletryck
Det är inte så svårt att utläsa scan data.....
Bygg en egen kabel, annars kan jag sätta ihop för 250 kr men då måste minst 5 st vilja ha.........
Har läst flera trådar här på forumet om ojämn tomgång. Mitt problem är att jag inte har någon tomgång alls, motorn startar fint och går perfekt på tomgång i fyra sekunder för att sen tvärdö. Om man pumpar upp varvtalet med hjälp av tps`en går den alldeles utmärkt om man håller den över 2000rpm, något svårkörd! Har följt råden här på forumet om att göra rent throttle huset och IACen som var stuck, trodde jag hittat felet, sprayade med WD40 och den lossnade. Dessvärre ingen skillnad. Värden på TPS och spridare är normala. Burnout reläerna bytta. Har inte kunnat finna att den tar tjyvluft någonstans.
Någon som har haft liknande fel och kan hjälpa en annan Stackare vars felsökning har gått i stå.
Janne
Någon som har haft liknande fel och kan hjälpa en annan Stackare vars felsökning har gått i stå.
Janne
går det 4s för att sedan dö?? hur är den att starta när den en gång dött?? 2000 var för att gå över huvud taget
.. vilken årsmodell har du??
Du verkar ha nåt spök på soppan, om bilen e trög å starta efter att den dött så fettar den igen, för mycket soppa, har du MAP kolla om den e ok och inte läcker.. samt kolla soppatryck.. Går den lätt att starta så får den för lite soppa, troligtvis för lågt soppatryck..
Det är inte heller omöjligt att datan har spårat ur ==> nån givare som har fått frispel, har du mätt upp 0.64V emitterspänning över TPSen??

Du verkar ha nåt spök på soppan, om bilen e trög å starta efter att den dött så fettar den igen, för mycket soppa, har du MAP kolla om den e ok och inte läcker.. samt kolla soppatryck.. Går den lätt att starta så får den för lite soppa, troligtvis för lågt soppatryck..
Det är inte heller omöjligt att datan har spårat ur ==> nån givare som har fått frispel, har du mätt upp 0.64V emitterspänning över TPSen??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Just ja glömde skriva årsmodell. Det är en 86a. Ja den går lätt att starta när den stannat, har inte kollat bränsle trycket än, misstänker att det är okey eftersom den går bra över 2000rpm, men det är värt att kolla. Ska försöka ta mig tid till det imorgon. TPSèn är så vitt jag kunnat mäta okey, tror inte den har så mycket med tomgången att göra, borde vara IACèn men verkar inte vara den. Provade att starta med den helt bortplockad bara för kul skull, då gick den nästan 6 sekunder men sen ville den inte starta nått mer utan den.
Janne
Janne
Tack för tipset, har tyvärr varken scantool eller laptop(så gammal är jag)
Har kollat bränsle trycket idag var 45 psi tror att det är det rätta värdet. Skruvade ur IACèn och startade mina fyra sekunder (jag och Magnus Uggla) för att se hur den betedde sig bara för kul skull. När jag stängde av tändningen suurrade IACèn till och skruvade ut ventilen och fjädern som for över halva garage golvet, och det var ju lite små roligt
Så det var jag ju bara tvungen att testa en gång till, naturligtvis med samma resultat. Tror jag skall beställa en ny IAC.
Tack för råd och förslag, det är till mycket hjälp att kunna bolla sina problem med andra likasinnade.
Janne



Tack för råd och förslag, det är till mycket hjälp att kunna bolla sina problem med andra likasinnade.
Janne