Likadant när jag besiktigade förra året, inga problem alls. Han gnällde inte ens när avgasslangarna inte gick på, var för korta (och det på en nybyggd bes. station), och inte ett knyst om ljudnivå.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Yes , den gick igenom utan anm. Det var enklaste besiktningen jag har haft, dom kopplade inte ens på utsugen o mätte inte CO halten.
Inte ord om ljudnivån dom bara tittade o såg glada ut.
Är på väg att montera mina sidepipes och har en fråga till er som redan har piporna på plats:
Har ni värmeisolerat böjarna under golvet ? Är det risk för att bränna sönder golvet om man inte använder headerslindning ?
//Hagge
Mina låg imot innan jag bytte till Sidepipes och hade då bränt hål.
Men har nu plastat det och jorde frigången på ca: 2cm och det värkar inte vara några problem.
Men ett sätt är ju att sätta dit någon form av värmeledande, för lindning skulle det nog bara bli rost av, då den blir blöt osv....
jag har inte heller något runt rören på min,dom ligger ganska nära c:a 1-1,5 cm men det går bara bra...
det enda är väl att det blir ganska varmt om fötterna om man ligger och cruisar runt stan ett par varv,men jag har nästan ingen isolering inuti bilen...
ska ta och värmeisolera
OK ! Tack för era svar. Har monterat piporna nu, återstår att få till böjarna för inkoppling från headers till pajpsen.
Ska bli spännande att vrida om nyckeln när allt är klart !
Blir det ordentligt tätt mellan pipor och de främre anslutningarna (ormboet som ska skjutas in i rören). Tycker att de sitter lite glappt. Ska man knacka in dessa hårt i rören eller expanderar de av värmen ?
Har ni lagt någon tätningsgucka i skarvarna ?
Vett74, tack för infon, ska gucka på med tätning.
Just nu är det tyvärr stopp i mekandet pga tung förkylning, 7 dygn med feber, hur kul kan det bli.....
Och jag som vill ha ut gamla Bettan på gatorna NU !
Vill bara tillägga
Har kört med Hooker i 6år = helnöjd m utdeendet (mindre nöjd med flödet och dämpnigen)
Finns däremot orginalutseende med bra flödes system innanför.
Kommer ej ihåg vad firman i från Usa heter
Har även sett att en del har cut out utsläpp bakom framhjulen på dessa system.
Ser riktigt fräckt ut fast då har ju det strikta orginalutseendet försvunnit men inte mej emot.
vett74 skrev:Mina sitter kvar fortfarande och ser som nya ut,låter riktigt trevligt också
sista resan förra året...
Kollade på denna montering http://forums.corvetteforum.com/c3-gene ... -pics.html använde du denna "flex pipe" som denna person gjorde? det verkar ju vettigt iallafall för pipesen är väll helt fast monterade? det borde röra sig en hel del när man drar på
vett74 skrev:jag har full längdsheaders på min så det får inte plats nån sån,sitter stumt monterade och det har funkat,har motorn stumt monterad också iofs
inte min på bilden men samma konstruktion
Det ser lite klent ut, vad har du för dimensioner? Jag vill ha 2,5" ungefär från headersena.
tror du att det blir problem om man kör med orginal motorfästen? Sen tycker jag det ser ut att vara ganska skarpa böjar.
Tror det är 2,5" jag har på min. Rör böjen gjorde jag av 2 90
graders böjar så jag kunde anpassa längden ut till piporna.
Tror dimensionen räcker till min 327 motor för bilen går bättre
nu än med gamla 2,5 tums avgassystemet
vett74 skrev:jag har full längdsheaders på min så det får inte plats nån sån,sitter stumt monterade och det har funkat,har motorn stumt monterad också iofs
Det ser lite klent ut, vad har du för dimensioner? Jag vill ha 2,5" ungefär från headersena.
tror du att det blir problem om man kör med orginal motorfästen? Sen tycker jag det ser ut att vara ganska skarpa böjar.
Nu har jag iofs inte patriot pipes utan hookers 4" rör längs bilen, men jag har en liknande lösning, dock med 3" mandral bent rör från headers, uppkonat till 4" ut till sidepipsen. Jag har dessutom klämt in en h-pipe:) sen avgasbandage och nitade, tunna aluplåtar mot golvet för att inte elda upp bilen.
Headers är 2" primär, 3" kollektor från Hedman (full length). Bigblock-bil.
johanlu skrev:Kul att se lite olika lösning på sidepips.
Men försvinner inte det karaktäriska sidepips ljudet med typ xpipe lösning mellan vänster och höger pipes.
Tänk om en HD lät som en japanare ?????????
haha, nja, jag skulle nog inte säga att h-pipe (eller x-pipe) ändar karaktären så mkt.
Skämt å sido
men jag vet ju själv vilken skillnad det blir med x pipe på ett avgassystem under bilen.
Men visst mer effekt och bättre flöde grymmare ljud (baktill)
Tur att alla inte har samma tycke som jag
För då hade det vimlat av corvette 68-72 med hooker pipes med raka rör med 540"
Motorn är 463", alltså borrad 454 med edelbrock rpmtoppar och vass lunati cam. Sista delen på sidepipsen (den raka, med väremskölden på) är hookers. Den rostfria 90gradersböjen som går på utsidan av bilen köpte jag av en kille på forumet här som jobbar med rostfritt. Resten, allt under bilen fram till headers, har jag tillverkat själv.
Jag har Hookers maxFlow 2,5" insatser i pipesen, flödar 600cfm per sida, så med h-pipe bör det ge hyfsat flöde för min motor.
Vaddå!! V8 är ju Multimedia på riktigt, inget bjäfs
//Lasse
Det är bara att hålla med, stereo i Corvetten satt jag in första säsongen andra så svetsade jag ihop ett nytta avgassytem med hedders och hela köret inte f-n ville jag lyssna på nån stereo då int
Finns ju iofs radio hörselskydd om man ska brumma länge