växellåda 4+3

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Rille
Nykomling
Nykomling

växellåda 4+3

Inlägg av Rille »

Vad menar man när man pratar om
att man har en vanlig manuel
4+3 låda!? :?:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

4 växlad manuell och elektrisk överväxel på 2an,3an,4an..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Rille
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Rille »

Vilket år började corvetterna med 6vxl lådor!?
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

manuell

Inlägg av Doktor-T »

90
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

6 växlat

Inlägg av Ingo »

Redan 89 kom den sexväxlade(man hade ju tänkt släppa ZR1 redan 89)
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

pantera

Inlägg av Doktor-T »

Ingo

Var inne på din hemsida och kika runt. Kul bilar och det var kul att läsa om Panteran. Hur går det med renoveringen?

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Panter

Inlägg av Ingo »

Tja det går väl framåt.
Men nu är det mycket grubblande över motor uppbyggandet. Borra måste jag men vi vet inte hur mycket än,sedan är det frågon om det ska strokas ,och isåfall hur..
Men tror det börjar ge sig nu,det blir nog en 393 cleveland.Sedan är det frågan om förgasare eller insprut.
men i övrigt så försöker jag rengöra och få bort ytrost,men har ju börjat lmed lite rostsvetsning också. Hjulupphängningarna ska väl också lös här i vår,men vill kunna flytta bilen eftersom verkstan även används som garage nu vintertid.
Bara det blir vår ska jag prova lite kemisk rostborttagning på en massa prylar, så sedan kan man börja snygga till samt måla och skicka och kroma.
Tanken är att den ska se orginal ut vid en snabb blick,så de blir nog inga skärmbreddare. Golvet ska också sänkas litegrann ,åtminstone på förarsidan.
Men jag har ingen brådska ,och har ju vetten att åka med ,så det får ta den tid det tar(och vissa saker är ju inte billigt).
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

pantera

Inlägg av Doktor-T »

Ja det såg ut att vara mkt jobb men det är en riktigt fräck bil. I sportvagnsklubben Göteborg finns en originalare med guldiga magnesiumfälgar och den är väldigt fin.

Jag har alltid gillat Panteran så jag kommer följa utvecklingen på din site :P

Keep up the work!
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

pantern

Inlägg av Ingo »

tja det finns ytterligare ett bryderi. Bilen är en "push button",alltså en av de handtillverkade före man började massproducera för USA marknaden..Men som du ser så är inte ersättningsdörrarna som sitter på Push button,utan de nyare.har orginaldörrar,men dessa är hiskeligt dåliga.En klarar jag nog av att rädda ,men den andra behöver man nog vara en hejare till plåtslagare för att få ok. Tyvärr är det inte bara dörrhandtaget som skiljer utan de nyare dörrarna är simplare uppbyggda rakt igenom,och att bygga om är inte så mycket enklare än att rostlaga..
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

pantera

Inlägg av Doktor-T »

Rost är väl igentligen det värsta kräkmedlet som finns. Vad jag vet om panteran är att dess växellåda ofta kan vara ganska medfarna. Har du kört din bil nån gång och kännt på lådan?

Det var väl renault som tillverka lådan, eller är jag full på påskmust nu? :lol:

Glad Påsk!
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

pantern 5 fram och back

Inlägg av Ingo »

Nej det är det som är så kul :lol: ,riktigt grisen i säcken.
Bilen har stått antagligen sedan 80talet,och tidigare ägare köpte den delvis nerplockad,eftersom motorn slutade starta(för att en cylinder rostat fast)
Så det kan kosta 80000 om man har otur.
Men det är den nyare lådan( Dash2),och med mitt låga chassienummer borde det ha varit Dash1,så vi får hoppas att den är någorlunda.Kopplingsarmar var fastrostade ,men det har jag fått lös så jag ska spänna upp den i motorstödet bara jag fått städa upp verkstan efter all slipning och blästring.
Renault lådor används i Replikor.
Det är en ZF låda av samma typ som i ford GT40,Bmw M1,maserati Bora
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: pantern 5 fram och back

Inlägg av mrv8 »

Ingo skrev:Nej det är det som är så kul :lol: ,riktigt grisen i säcken.
Bilen har stått antagligen sedan 80talet,och tidigare ägare köpte den delvis nerplockad,eftersom motorn slutade starta(för att en cylinder rostat fast)
Så det kan kosta 80000 om man har otur.
Men det är den nyare lådan( Dash2),och med mitt låga chassienummer borde det ha varit Dash1,så vi får hoppas att den är någorlunda.Kopplingsarmar var fastrostade ,men det har jag fått lös så jag ska spänna upp den i motorstödet bara jag fått städa upp verkstan efter all slipning och blästring.
Renault lådor används i Replikor.
Det är en ZF låda av samma typ som i ford GT40,Bmw M1,maserati Bora
Håller med ett intressant objekt du hittat!

Man skulle ju gärna villja veta lite om bilens historik i Afrika, undras vad första ägaren där var för någon? Kanske en gangster kung :wink:

Men hur har dom förvarat den eftersom allt är så rostigt? Fick du reda på det? Man tycker ju att i Afrika borde det vara rätt tort.

Skulla själv vara full av iver att få prova och köra den om jag var dig, men förstår att det tar tid ser ju ut att vara rejält med arbete på den :roll:

Mvh
MrV8
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Angola

Inlägg av Ingo »

Bilen är såld ny i Angola till en portugisisk företagsledare. Han ägde bilen tills föregående ägare såg den stående under en afrikansk carport,alltså typ ett skärm tak som mest skyddar mot solen.
Enligt uppgift slutade han köra med bilen för att den slutade starta. troligt vis stod den utan luftrenare så att vatten kom i förgasaren och en cylinder brånde fast..
Rosten kommer nog från kondens,för bärande delar har inga rostangrepp,och på panteras verkliga rostplats,mellan tank och ram är det rätt ok.
Men monsunperioderna kan ju blöta upp rätt rejält också...
Jag har ju sökt en pantera i över 23 år så nu kan jag ta det rätt lugnt med renoveringen,för man har ju corvetten att åka med.
Skriv svar