Hur brukar man göra på lättast sätt när
man ska ha bort växellådan!?
Har en 4vxl manuell ej delbar balk!
demontering av växellåda
Bort med spakställ
Bort med Kardan (märk gärna upp hur den satt)
Palla upp bakkant på motorn,tex i bakkant på tråget men va försiktig så du inte trycker till tråget.
Lossa dom fyra skruvarna som håller lådan i sprängkåpan.
Dra lådan bakåt så långt det går.
Vrid lådan 90 grader medurs.
Fippla ingående axel förbi sprängkåpan oach släpp ner lådan framåt.
Detta funkar bra om du har Sidepipes,annars måste du riva bort avgassystem o dynga.
Det roliga kommer när den ska tillbaka igen..
Bort med Kardan (märk gärna upp hur den satt)
Palla upp bakkant på motorn,tex i bakkant på tråget men va försiktig så du inte trycker till tråget.
Lossa dom fyra skruvarna som håller lådan i sprängkåpan.
Dra lådan bakåt så långt det går.
Vrid lådan 90 grader medurs.
Fippla ingående axel förbi sprängkåpan oach släpp ner lådan framåt.
Detta funkar bra om du har Sidepipes,annars måste du riva bort avgassystem o dynga.
Det roliga kommer när den ska tillbaka igen..
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tjena!
Det är inte så krångligt som det låter och du kan göra det ensam. Det som är lite jobbigt är att orka lyfta den på plats efter renovering, för lådan väger en del.
Jag tog inte bort spakstället utan bara länkarna från lådan.
Det underlättar om du sätter en domkraft under sprängkåpan så du kan höja motorn något efter att du har dragit ur växellådan. Passa bara så att motorn går fritt.
//Lasse
Det är inte så krångligt som det låter och du kan göra det ensam. Det som är lite jobbigt är att orka lyfta den på plats efter renovering, för lådan väger en del.
Jag tog inte bort spakstället utan bara länkarna från lådan.
Det underlättar om du sätter en domkraft under sprängkåpan så du kan höja motorn något efter att du har dragit ur växellådan. Passa bara så att motorn går fritt.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Japp, och bara i den ändan som sitter i lådan.Rille skrev:Om jag förstår det rätt så behöver jag ta
bort växel stagen på sidan av lådan!?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Bra, nu kan du det också 
Tänk på hur du sätter kopplingsgaffeln i urtramningslagret, när du monterar ihop det igen. Där kan det bli fel.
//Lasse

Tänk på hur du sätter kopplingsgaffeln i urtramningslagret, när du monterar ihop det igen. Där kan det bli fel.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'