klockjustering?
-
- Nykomling
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 9:53
klockjustering?
Hejsan.jag är glad att klockan funkar i bilen men ännu gladare om
den inte gick så fort.Tiden går snabbt i en corvette men ändå.
Finns det nå´n möjlighet att kalibrera uret månntro?
Hälsn.Lasse
den inte gick så fort.Tiden går snabbt i en corvette men ändå.
Finns det nå´n möjlighet att kalibrera uret månntro?
Hälsn.Lasse
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Nu skriver du inte vad det är för klocka du har, men jag utgår från att det är en original mekanisk klocka. Svaret är då, "ja", det går att justera den. Du måste dock plocka ur klockan ur panelen så att du kommer åt själva urverket.
Nu var det dock väldigt många år sedan som jag gjorde det på min klocka så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Principen bygger dock på att man med hjälp av en liten instrumentmejsel kan göra en justering så att klockan går fortare eller saktare. Vad jag kommer ihåg så är det inte en skruv man skurvar på, utan principen liknar mer den man använder när man justerar brytarspetsar på moppen, dvs ett spår som man sticker ner mejseln i och vrider lite grann.....jag skulle behöva se en klocka igen för att kunna beskriva exakt hur det ser ut......
Ett problem är dock att veta hur mycket fortare/saktare den går....jag kopplade 12V till den och lät den ligga på bänken ett par dagar för att kunna finjustera den.
Mvh, Björn
Nu var det dock väldigt många år sedan som jag gjorde det på min klocka så jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut. Principen bygger dock på att man med hjälp av en liten instrumentmejsel kan göra en justering så att klockan går fortare eller saktare. Vad jag kommer ihåg så är det inte en skruv man skurvar på, utan principen liknar mer den man använder när man justerar brytarspetsar på moppen, dvs ett spår som man sticker ner mejseln i och vrider lite grann.....jag skulle behöva se en klocka igen för att kunna beskriva exakt hur det ser ut......
Ett problem är dock att veta hur mycket fortare/saktare den går....jag kopplade 12V till den och lät den ligga på bänken ett par dagar för att kunna finjustera den.
Mvh, Björn
-
- Nykomling
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 9:53
Har precis samma problem.
Så jag vill gärna veta hur det går med justeringen.
Så jag vill gärna veta hur det går med justeringen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Min bil är också en 74:a med sin originalklocka......
Mvh, Björn
PS När du ändå har isär klockan så passa då på och putsa av kontaktytorna på "brytarspetsarna" i klockan....ja, dom ser ut precis som på ett par brytarspetsar till tändningen! Principen för klockan är att när "brytarspetsarna" stängs så blir det kontakt till en solenoid som "slår isär" brytarna och på så sätt drar upp klockan....sedan går den ca 2 minuter innan solenoiden slår till....är det riktigt tyst i garaget hör man tydligt när klockan dras upp....för att inte tala om klockan i en gammal 142 (som funkar på precis samma sätt!), där hörs det verkligen när den slär till! Sönderbrända kontaktytor på "brytarspetsarna" brukar vara orsaken till att klockorna lägger av....bara att putsa av, så går klockan igen. Du kan även öppna "brytarspetsarna" med hjälp av instrumentmejseln om du är försiktig, och på så sätt dra upp klockan utan att koppla ström till den, om du bara vill testa klockan tillfälligt
Mvh, Björn
PS När du ändå har isär klockan så passa då på och putsa av kontaktytorna på "brytarspetsarna" i klockan....ja, dom ser ut precis som på ett par brytarspetsar till tändningen! Principen för klockan är att när "brytarspetsarna" stängs så blir det kontakt till en solenoid som "slår isär" brytarna och på så sätt drar upp klockan....sedan går den ca 2 minuter innan solenoiden slår till....är det riktigt tyst i garaget hör man tydligt när klockan dras upp....för att inte tala om klockan i en gammal 142 (som funkar på precis samma sätt!), där hörs det verkligen när den slär till! Sönderbrända kontaktytor på "brytarspetsarna" brukar vara orsaken till att klockorna lägger av....bara att putsa av, så går klockan igen. Du kan även öppna "brytarspetsarna" med hjälp av instrumentmejseln om du är försiktig, och på så sätt dra upp klockan utan att koppla ström till den, om du bara vill testa klockan tillfälligt
Intressant! Jag har nämligen undrat över varför min klocka går som den gör, den är inte trasig, den kan nämligen gå en hel dag för att sedan lägga av en vecka. Sen kan den börja gå ett antal timmar för att sedan lägga av igen. Kan det vara samma problem tro? Brända kontaktytor som ger intermitent funktion.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Ja, dessa klockor. Min började plötsligt att fungera efter 1 års stillestånd dvs från det att jag köpte mitt vrak. Den verkar gå rätt också så länge som den får ström, ja, solenoidljudet är ju fantastiskt högt det låter som ngt som har med ngt helt annat än klockan att göra !
Jag har ett annat problem som gäller klockan, den saknade själva justerings"knobben" så jag köpte en ny via Ecklers men den gick inte att montera pga att gängen är helt slut på själva "pinnen" som man justerar klockan med.
Är det ngn som har ett lysande tips på hur man kan lösa detta (limma med superlim ?!) dvs kunna få ditt skruven som håller "knobben" på plats ??
//Hagge
Jag har ett annat problem som gäller klockan, den saknade själva justerings"knobben" så jag köpte en ny via Ecklers men den gick inte att montera pga att gängen är helt slut på själva "pinnen" som man justerar klockan med.
Är det ngn som har ett lysande tips på hur man kan lösa detta (limma med superlim ?!) dvs kunna få ditt skruven som håller "knobben" på plats ??
//Hagge