Borde det inte med hjälp av chassienumret & kanske ett ägarbevis/Leg kunna gå att beställa ny nyckel/nycklar genom din GM återförsäljare (Saab eller dyl,).
Jaaa det här kan bli knepigt. Byta lås hjälper inte. I varje nyckel sitter ett motstånd, resistansen på detta finns i BCM som i sin tur sänder en signal till PCM som tillåter bensinpumpen att starta.
Skulle nog prata med en verkstad som är bra på Corvetter. Måste ju gå att lösa på något sätt. Klintberg har också någon form av helpdesk.
Max
Det blev en omständig historia.
Nyckel går ej att efterbeställa till C5, man måste riva hela instrumentbrädan för att komma åt tändningslåset, detta måste sedan borras loss och skickas till Klintberg, där bygger dom en ny nyckel från låset, då har man en nyckel.
Men sedan måste nyckeln programeras mot datorn i bilen för att funka emot startspärren, det betyder att jag antingen måste in med bilen till Klintberg eller att dom kommer 30mil till mig.
Det lär bli en dyr historia....
Ett lustigt tillägg:
Bilen var ju låst, så först o främst måste jag IN i bilen, det tog mig 10sek att få upp låset, och då har jag även räknat in tiden det tog att hitta en lämplig pinne....
Inbrottsrisk = HÖG på C5, rena skämtet!
mohlin...förlåt att jag lägger mig i igen...men...
Tändningslåset behöver inte borras ur. Lossa båda panelerna under ratten. Lossa elkontakten till TL och dra ut det. TL sitter med snäppfästen. 10 min jobb
Nyckeln är helt oinelligent, den svarta "pluppen" är ett motstånd, i TL sitter två tunna mässingbleck som bla går till BCM. BCM känner igen resistanser och säger: OK det här är rätt nyckel
Har du bara fått nycklarna slipade till TL måste vilken verkstad som helst som har en Tech II kunna programera om BCM
Jag har vant mig vid att du lägger dig i Max, och oftast kommer du med vettiga åsikter!
Informationen ovan fick jag av Klintberg, dom sa att mittkonsollen samt undre delen av instrumentbrädan måste bort, och att TL måste borras upp, enligt dom var det mycket jobb.
Jag tänkte riva där idag, blir intressant att se, jag tackar för tipset Max.
Bilen har ett antal datorer som comunicerar via en serielänk
PCM - Powertrain Control Module. Styr motor och transmition, växlingspunkter mm. Sitter i höger hjulhus under batteriet. Åtkommst via hjulhuset.
BCM - Body Control Module. Styr övriga system tex larm, fönster, belysning mm. Sitter inne i bilen bakom luckan vid pass. fötter
SCM - Seat Control Module Styr minnet för stolen. Sitter i förardörren
LDCM och RDCM Vänster och höger dörrkontrollmoduler. Styr allt som har med låsning att göra.
TCS - Traction Control Module. Styr ABS, Magnasteer. Kan också heta EBTCM om du har Active Handling. Sitter i motorummet lite till vänster under den grova kylslangen. Det går in en massa bromsrör i lådan. -97 -- -98 sitter den bakom bakaxeln.
IPC - Instrument Panel Cluster. Samtliga instrument
RTD - Real Time Damping. (F45) Om utrustad med. Styrs av en ratt bredvid handbromsen. Märkt TOUR - SPORT- PERF Datorn sitter i bakre vänstra stuvfacket bakom mattan.
TAC - Trottle Actuator Control Kontrollerar trottelbladet. Sitter ihop med PCM och en del i trottelhuset.
RFA - Remote Funktion Actuation. Styf fjärruplåsning och däckstrycksensorerna. Sitter i bagaget på förarsidan högt uppe under skärmen. Liten svart plastlåda med två antennspröt
Radio och HVAC. Självklara
SDM - Övervakning airbag. En guk/svart låda sitter bakom askfatet
Tech II är datorutrustningen som GM har för komunikation med bilen.
Nu har jag tagit lös tändningslåset, det var lite omständigt.
Både mittkonsollen samt konsollen under ratten måste bort, själva låset satt med 2 skruvar, dock måste man sedan dela på låset som satt ihop med 5st "snäppen" eftersom den inre delen satt fast med en vajer till rattlåset, lite svordomar och blod men efter en knapp timme var man klar.
Låset är nu skickat till Klintberg & Way för tillverkning av ny nyckel, nästa bekymmer blir programeringen,
Molin...har pratat med en kontakt i USA. Han påstår att med VIN kan du få en ny nyckel
Låter vettigt det han säger.
Max
Ge mig VIN (hela) kan jag göra ett försök i USA
Max lyckades få fram information som ALLA firmor i Sverige påstod va omöjlig att få fram, detta är ett bevis på vikten av ett BRA entusiastforum!!
Den killen vet vad han talar om.
Ja det är helt otroligt. Skönt att det finns en som som Max, med dessa kunskaper och kontakter.
Sönt att vara medlem i denna klubben med såna resurser. Jag lär väl få mina fiskar varma med REG besiktning så snart våren släpper ut min Vette.
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec , ett monster att köra Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Jag skickade låset till Klintberg som skulle göra en ny nyckel, det var fort gjort sa dom, det dom däremot INTE sa var att det kunde ta minst TRE VECKOR för dom att få hem ett nyckelämne, den bomben släppte dom när jag ringde efter en vecka och frågade hur det gick.....
Skrämmande att servicenivån är så låg, ännu en anledning att välja ett TYSKT märke på bil nästa gång!!
Nyckelämne kan du få hem snabbare själv, t ex genom att ringa Ecklers och be de använda USPS Global Express Guaranteed, Som levererar på 2-3 dagar. Eller UPS. Du kan ha den redan på onsdag! Troligen blir det billigare, trots frakt, tull och moms.
Du kan även passa på att köpa en VATS bypass plug, så slipper man det problemet. Systemet har ändå bara 15 olika värden och är väl lite sisådär jämfört med miljontals koder som en "modern" europeisk bil har.
Ovanstående gäller om du fått veta vilket VATS-värde din bilnyckel ska ha alltså. Men det måste ju Klintberg veta, eftersom de ska beställa en. Annars säger ju Max att man kan ändra VATS-värdet med en Tech II, och en sån har de på t ex Svenska Bil och Musclecars (Södertälje).
Men är det inte Svenska Bil som gör jobbet? Hett tips i så fall: Åk till Akalla och INTE till Kungens Kurva. Akalla = bra, Kungens Kurva = suger.
Hur gör du med fjärrisen förresten? De finns ju också hos Ecklers och den programmerar du själv genom instrumentpanelen. Annars har jag en extra liggande (modell 2002-2004).
Ledsen att jag kommer in så sent i denna tråd.
Det är rätt att du via vin kan beställa en nyckel med rätt motstånd.
Har gjort detta i USA med bilen registrerad i Sverige(tysk importerad).
Nyckeln klipptes till medan jag väntade.Detta borde även Klintberg kunna som vidare har leverans varje vecka från USA.
BCM behöver inte programmeras om du inte byter motstånd.
Lycka till
Då var bilen äntligen lagad.
Tyvärr stämde inte koderna jag hade fått, någon har förmodligen kodat om nycklarna på uppdrag av försäkringsbolaget, men det löste sig ändå.
Kaj på Klintberg & Way fixade det till slut, 3.300:- blev slutsumman.
Tack alla som kommit med synpunkter o förslag, speciellt Max.
När jobbet var klart tittade jag ut, strålande sol och +2 grader,
fan jag måste nog åka o tanka Corvetten...
Det blev ett varv på stan, vilken feeling....