Svetsa fast ny bränsleanslutning i tanken..Se bild

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Svetsa fast ny bränsleanslutning i tanken..Se bild

Inlägg av MeckaN »

Jag hade tänkt att svetsa fast en ny 1/2 bränsleanslutning i tanken på kärran nu i dagarna.

Men jag har ju idag en bränslearmatur som e typ obefintlig som ni ser

[img][img]http://i33.photobucket.com/albums/d97/M ... C05858.jpg[/img][/img]

Jag skall inhandla en ny armatur så småning om. Men jag undrar om den bygger mycket i omkrets inne i tanken..Lite svårt att förklara. Men jag skall svetsa fast den nya anslutningen ca: 10cm nedanför armaturen.
Och sen vill jag ju inte att den skall ta imot bränslearmatur armen när jag köper en ny sådan vid senare tillfälle..Den som finns där nu har ju ingen arm kvar :(

[img][img]http://i33.photobucket.com/albums/d97/M ... C05859.jpg[/img][/img]

Kom gärna med kommentarer

Mvh MeckaN
Kompressormatat
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Vad är frågan?

anslutningen sätter Du väl inte i org. armaturern,,,den svetsar Du i själva tanken i botten
mvh R
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

anslutningen sätter Du väl inte i org. armaturern,,,den svetsar Du i själva tanken i botten
mvh R
Helt korrekt.. Men jag vill bara försäkra mig om att när jag monterar dit en ny armatur senare (För att jag vill ha en fungerande tankmätare)
så skall den inte ta i min ditsvetsade anslutning eller störas av denna.

Jag frågar alltså om armaturen i sig bygger mycket i omkrets på insidan tanken. Jag har ingen aninga själv iomed att jag inte har nån att kolla på

Hoppas jag gör mig mer förstådd nu

Mvh MeckaN
Kompressormatat
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

sätt den nya anslutningen på lägsta stället i tanken, minst 10 cm från armaturen så är det inga probs.
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så här ser det ut när armaturen är monterad.
Jag köpte en ny armatur och intaget den hamnade nånstans i det röda området, så sätt din svets en bit ifrån det.

Bild

Var försiktig bara när du skall svetsa i bränsletanken och förvissa dig om att du inte har det minsta med bensinångor kvar i den, så att det inte smäller!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Här...

Inlägg av MeckaN »

[img][img]http://i33.photobucket.com/albums/d97/M ... OCMORQ.jpg[/img][/img]

Här e mina planer att svetsa fast anslutningen

Att vattenfylla den först är kanske ingen dum ide.
Kompressormatat
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har du kollat att tanken är i bra skick innan du börjar lägga ner en massa arbete på den?
Min såg ut att vara i bra skick tills jag tog bort den och tittade under det främre dämpmaterialet, det som sitter mellan tvärbalken och tanken.
Där hittade jag ca 20-25 hål som tätades av enbart dämpmaterialet.
Du kan alltid titta ner i tanken och om du ser små brun/svarta porositeter i längst fram i botten så bör ta dig en allvarlig funderare om du inte hellre borde kasta tanken.
Min dämpmassa var lite lätt fuktig av bensin och hade också börjat att lösa upp sig.

Med facit i hand så borde jag ha bytt tanken/givaren direkt, läckande bränsletankar är inte kul.

Jag tycker att du skall montera in en ny givare istället för att gissa hur mycket bränsle du har kvar.
Den billigaste jag hittat kostade $26 (på Ebay förstås).
Min givare var ju också trasig så det hade sparat mig två st ofrivilliga bränslestopp under utflykter om jag bytt den på en gång :x
(Även om jag räknade hur långt bränslet skulle räcka och när jag skulle tanka så sket det sig)

Jag kan intyga att när/om du får bränslestopp så kommer du att svära ve och förbannelse över att du sparade in några hundralappar på en ny givare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

Tanken som sitter där ser mycket fräsh ut.Jag tror den är hyffsat ny.
Men skall se om jag kan kolla upp detta. Men annars så ser jag ju hur den ser ut när jag plockar ner den.

Jag skall köpa en ny tankarmatur men jag skall ju ändå inte använda
anslutningen från den ändå. Då den är för liten. Jag vill ju bara ha armaturen för att kunna se bränslenivån.

Men den billigast jag har hittat hittills kostade 1800:- om jag inte minns fel.

E det nån som vet var man kan få tag på någon som är billigare ?

//MeckaN
Kompressormatat
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

gbak skrev: Bild
Ska du inte ha något rostskydd på tanken eller e den galvad?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Den är galvad!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

Min e nog oxå galvad tror jag.. Är den inte det skall jag kära lite zink spary eller liknande vid anslutningen.
Kompressormatat
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

1800:- var mycket.
Här har du några billigare:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Corvette ... dZViewItem

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/68-69-70 ... dZViewItem

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FUEL-SEN ... dZViewItem

Ber du snällt så kanske någon säljare skriver ner värdet till under $40 och som en gåva, då slipper du moms/tull.

Annars har du också de vanliga Corvette butikerna i US som tar $70-90 för en samma sak.
Frakten på min givare var $10 om jag inte minns fel.

Jag köpte nyligen en en huvudbroms cyl från Åbergs (Bandhagen utanför Stockholm), den kostade bara lite mer än om jag inhandlat den i US.
De har oftast ganska bra priser du kan ju alltid ringa dit och kolla.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

tar de 70-90 dollar för att skriva ner värdet??...*s*
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

Men hur funkar det med betalning när man handlar från ebay ?

Paypal har jag försökt attt fixa med innan men det var så jävla oständigt!
Kompressormatat
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Lägg lite energi på att skaffa paypal!. väldigt smidigt när det funkar. Betalade handpenningen på min bil med paypal, hur smidigt som helst!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag betalar alltid med PayPal till vilket jag också har kopplat mitt kreditkort.
Det är kanske lite struligt att ansluta sig men jag tycker att det har funkat ganska bra.
Jag har väl handlat kanske 30-40 saker över Ebay och har aldrig blivit blåst.
Har en säljare en bra betyg 98-100% och har gjort många affärer så är det oftast inga problem.
Generellt så bör man fråga mycket innan budgivning, fraktkostnad, slitage (om det är begagnade delar man köper) mm.
Många säljare lägger på extra mycket när de skall skeppa till Europa.
Billigast frakt har USPS (motsvarigheten till svenska posten).
Fedex, UPS m.fl kan vara 3-4 ggr dyrare och då är det oftast inte lönsamt om det är smågrejor man köper.
Är jag det minsta tveksam så handlar jag inte utan väntar ett tag tills rätt tillfälle dyker upp.
Det största problemet jag har haft är dåligt packade paket och skadat innehåll.
Generellt så vet inte jänkare hur man skall packa ett paket så det klarar hanteringen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
MeckaN
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: mån aug 29, 2005 22:39
Ort: Kungsbacka (3mil söder om Gbg)
Kontakt:

Inlägg av MeckaN »

Får väl försöka fixa detta helt enkelt..

Men hur funkar betalning och frakt i praktiken ?
Kompressormatat
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

När auktionen är slut så skickar säljaren en totalkostnad till köparen som inkluderar varans pris + frakt + (ev andra påslag som säljaren säger sig ha).
Om man som köpare accepterar det så går man från Ebay's site direkt till Paypal's site.
När du har loggat på hos Paypal så skriver du in totalsumman som skall betalas.
Sedan dras den från ditt kontokort iockmed att du trycker på "accept" knappen, och du kan inte ångra dig efteråt.

En del säljare är väldigt angelägna om att snabbt få pengarna men sedan får man vänta i flera veckor på att de skall skicka varan.
Inte förän man hotar med att lämna dålig feedback så vaknar de, det är ca 5-10% som inte får ändan ur vagnen.

Notera att Ebay och Paypal är två olika företag som dock samarbetar med varandra.
Det finns även andra företag som har samma upplägg som Paypal men dem har jag aldrig testat.

Det går oftast också att använda sk "money transfer" dvs du går till ett Wester Union ombud i din närhet och betalar totalkostnaden plus en servicekostnad (som kan vara ganska hög), då får mottagaren ett mottagningsbevis och han kan hämta ut pengarna på sin ort.

En av fördelarna med Paypal är att om du känner dig lurad efter att du tagit emot en vara så kan Paypal hjälpa dig att få tillbaka alla eller en del av pengarna.

Just nu har jag en tvist med han som skickade mina stötstänger i kakpaketet som sprack sönder, så att bara 15 st kom fram.
Jag anmälde honom till Paypal och han bestred ju naturligtvis att han packat som en åsna!
Men sista kapitlet i den historien är inte skrivet ännu.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Lite oftopic men ja började just å andvända paypal för å betala lite grejer med,funkar då finfint måste ja säga,enkelt å bra
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Har du inte haft kontakt med säljaren innan så får du innan betalningen är slutförd "klicka" på en rad för begäran om fraktkostnaden till Sverige
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar