Då var karossen avlyft

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Då var karossen avlyft

Inlägg av Hånta »

Äntligen så har man fått bort karossen från chassit.Fanns endel rost :shock: .Värkar som att rostangreppet är värst vid början av kickuppen annars verkar det vara bra.Så nu blir det till att blästra och laga lite rost,men bra kommer det att förhoppnings vis att bli :D .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jädrans va du arbetar på 8)
blir nog bra det där,ska du pulver lacka ramen sen eller?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

vett74

Somsagt först blästring,laga rost sedan lack.Nä det blir epoxy färg som dom använder på industrier,väldigt hållbar.Samt att den kan man vist lacka ganska tjockt lager med.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Den kommer att bli fin den vetten hehe
Där på bilderna kan man ju se lyktstolparna :lol: Jo så ser dom ut ja hehe Undrar om dom böjer sig över huvud taget vid en krock?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Man kan ju hoppas på att det blir bra i allafall :D .
Kolla in länken nedan så får ni se på lite smakprov på de ny lackerade saker till bilen som jag var och hämtade idag.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Snobb!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

frisk

Nu ska vi inte bli ovänner :wink:
Tänk bara vad jag kommer att missa den kommade sommar :evil: .
Men sen 8) .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Det kommer bli helbra det där! 8)

Passa på och boxa ramen (helsvetsa) när den är ramlyft. Du får ett betydligt stadigare chassi och bättre väghållning. :twisted:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

a men inte bokstavligt för jösse namn hehe
Då e du isf den förste på detta forum som tar mig på allvar ;)
Jag e inte ovän med nån..... kanske frugans gamla pojkvän.... men det va ju 12 årsen.... vet inte heller varför?? Men han e ju stockholmare !!! :lol:
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

frisk

Naturligtvis förstod jag att du skämtade. Det finns ju bara hjälpsamma vänner på detta forum,vi brinner ju för samma sak CORVETTE!
Det är ju bara roligt att dela med sig av sina erfarenheter här på forumet. :D


Lars

[img][img]http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... -22013.jpg[/img][/img]
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Vuxen mans mekano = Corvette :lol: :lol: :lol:
Blir nog gryyymmmmmt bra dehär...!!! Man får ju komplex när man ser dig jobba.. :lol: Går ju bara hur fort som helst..!!!

Ska bli riktigt kul att följa det här... Det har ju blivt en hel del mer än "bara" ett motorlyft.. Bara att fota och dokumentera och sedan skriva en bok på Svenska :D Jag köper direkt....!! :lol:

Lycka till och Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Joakim

Inte ska du få komplex av min iver att renovera.Alla har vi olika förutsättningar om hur mycket tid man kan avvara till sitt "Vuxen mans mekano".Själv så har jag nästan hur mycket tid som hellst just nu så det gäller att ligga i nu medans man har ork och lust.

Man kan ju säga att motorlyftet spårade ur allt eftersom jag började att riva i bilen,men förhoppningsvis så ska det bli ett fint resultat till slut.

Ska bara försöka ragga tag i en kaross vagn så att jag kan lacka karossen för sig så att man slipper få en massa färg damm på de nylackade ramen mm.Kanske får det bli så att man tar och svetsar ihop en egen kaross vagn om det inte finns någon här på forumet som har en sådan till utlåning.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Ville bara nämna att garaget ser otroligt rent och fräscht ut :)
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

MickeW

Att garaget är rent och fräscht beror nog på att jag byggde det nytt förra sommaren.Och vad är dett dubbelgarage utan en Corvette,så då var det bara till att köpa en.Och inte var det till någon nackdel :D

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag har en ritning hemma på en enkel men praktisk "karossvagn" i trä med hjul.
Kan skicka den till dig ikväll ifall det är intressant?

/ Micke
Hagbard
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 10, 2005 21:29
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Hagbard »

Var faktiskt i behov av en karossvagn med hjul,,,,
Om du har tid och lust får du gärna maila över den,,,
Ritningen alltså :wink:

Tack på förhand / Paul
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hej Corv1-Micke


Mejla gärna över ritningen så får man se och begrunda om det kan vara av intresse.

MvH Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag har den som en bild bara, så jag lägger den här ett tag...
Har ju inte testat den själv, hittade bilden på internet för ett par år sedan...

/ Micke

Bild
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Nu är ju inte corvettekarosserna lika släta nertill som Triumph stag eller vad det nu är på bilden och då får ej nosen rätt uppstagning,,,men det går väl att schimsa med plank,,,*s*
mvh R
Hagbard
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 10, 2005 21:29
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Hagbard »

Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Tog ett par bilder i går kväll som visar en till lösning på problemet.
Har tyvärr inga mått, svetsade ihop konstruktionen när jag hade karossen hängandes i lyftblocket. Som "R" mycket riktigt påpekar, karossen är mer än lovligt "slak" i fronten när den är lossad från ramen.
Profilerna är 40*40*3, kostade 778:- hos lokala sme´n.
//Frasse

http://photobucket.com/albums/c314/Frasse/

PS. Skall försöka stoppa in lite fler bilder när jag får tid.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Krävs tyvärr en inloggning för att få se dina bilder Frasse :(
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Prova igen, har gjort platsen "Public", kanske hjälper.
Måtte f-n ta han som uppfann datorn.
//Frasse
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

:lol: :lol:
Fungerar bra nu
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hagbard
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 10, 2005 21:29
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Hagbard »

mmmm såg ju nästan lite smidigare ut
och höj- o sänkbar,,,
Vore en variant att sno idéer av :idea:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Verkar som alla sysslar med ramlyftningar i höst? :)
Är karossen tung att lyfta?
Hur har ni lyft den?
Indiska varianten (20 man runt om som hugger i), eller med någon lyftanordning?

Själv har jag gett mig i kast med att bara renska torpeden på gamla sladdar etc samt fräsha upp motorrummet med ny färg i väntan på nya motorn.
Dock har jag fastnat på ett problem som jag inte hittade något beskrivet om de böcker jag har kollat. Det är är servotrumman framför förarplatsen.
Går den att lossa utan att man måste ta loss bromscylindern på något vänster eller måste den bort också?

Hånta! Du hade ju tagit bort din såg jag!

Någon som även har något bra tips på hur man får loss muttrar som sitter som berget?
Muttrarna på nämda cylinder (mot bromscylindern) sitter fast och går inte att få loss.
Kan tillägga att jag inte äger någon som helst form av svets att värma med.

Bild
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Nexxus!
Har inte vägt karossen, med den gick lätt att lyfta av med ett kedjelyftblock från Biltema. Kan nog inte väga mer än 300 kg (gissning).
Men lyft det för h-e inte i fronten, den är för vek.
Lyft i undre delen av "plåtburen" som karossen är fastnitad i, då väger karossen jämt och är lätt att få av (gjorde ensam, inga Indier tillgängliga).
Finns en bild på lyftstroppar i bl.a Ecklers katalog.
Själv köpte jag polyesterband (50mm) från båthandlaren (17:-/m), tillverkade 4 "plåtkrokar" och sydde ihop det hela på frugans symaskin.
Torpedväggen är ett träsk, de flesta vettar jag har sett ser ut som f-n där.Kanske är de meckade av samma människor som har dragit fast ditt bromsservo. Man har inte monterat mm-muttrar av "misstag"? Får du inte loss dem, använd mutterspräckare, friska upp gängorna och montera korrekta muttrar. Talar här av egen erfarenhet, hittar hemgjorda lösningar i den jag håller på att renovera så att håret blir ännu gråare.
Det har hänt en del med våra bilar sedan de lämnade fabriken för mer än 30 år sedan, och alla förändringar har inte varit till det bättre.
//Frasse
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Nexxus

Nu vet jag inte om jag har förstått dig rätt.Men om du låter bromscylindern sitta kvar så ska det ej vara något hinder för att ta bort bromstrumman,för den är ju skruvad fast med 4st bultar genom torpedväggen.Skruva bort broms rörena som sitter på bromscylindern.Sedan så är det bara att skruva bort muttrarna som sitter på insidan(kupen sidan) som inte sitter så lätt tillgänglig,men det går efter lite svordomar och ramsor :D .Lycka till med skruvandet.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Frasse!
Ska inte lyfta karossen... men om om jag nu får ett ryck, så var det lite hjälpsam information... ska hålla det i minne.
En fråga till... Var sitter bultarna som hållar karossen mot ramen?
Jag hittade en bult framför insidan av dörren på passagerarsidan när jag röjde där för att få loss värmepaketet.
Det låg en väldans massa rost där så jag gissar att det inte kommer att bli lätt att få loss den om det nu är en av dessa bulter som håller karossen.
(fast vad skulle det annars vara? :roll: )
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Hånta!
Ja... jo... det var kanske lite luddigt det jag försökte fråga.
Det jag jag undrade var om det gick att lossa cylindern utan att behöva lossa några rör till bromscylindern eftersom det kommer innebära en massa jobb med att lufta bromsar etc (Kanske inte låter som något stort jobb, men jag hatar verkligen tat lufta bromsar etc.)
Men när jag tänker efter så verkar det ju inte gå att göras utan att lossa rören.
Antar att jag bara ville slippa lite jobb! :D
Skriv svar