Startmotorproblem vid varm motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Startmotorproblem vid varm motor

Inlägg av Hagge »

Hej,

jag har det klassiska problemet att startmotorn vägrar gå när motorn är ordentligt varm.
Har bytt till en ministarter men problemet kvarstår. Har även schimsat in den nya ministartern så detta borde inte orsaka problemet.

När motorn har kallnat lite så snurrar det på som vanligt utan problem.

Med den nya startmotorn så hörs det tydligt att det klickar i solenoiden när man vrider på startnyckeln.

Batteriet är nytt men inget superbatteri. Kan det löna sig att gå upp i antal Amperetimmar ?
Kan ett för klent batteri orsaka detta ?

Är ngt förvånad att det inte blev så mycket bättre med ny startmotor :shock:

Är det ngn som har ngt tips så tas detta mycket tacksamt emot :)

//Hagge
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Det där va ju lite lurt. Brukar ju alltid lösa sig med ministarter om det är det klassiska värmeproblemt från headers som värmer solenoiden för mycket. Har själv en ministart ja la dit en värmesköld ändå, gillar hängslen/svångrem ibland. Vistt blir det en annan snurr med nytt batteri men det verkar inte ha med detta problem att göra. Beträffande amp tal så byte ja batteri i våras gick ner från 53 Ah till 47Ah köpte ett Batteri på Hansen (Global Tysk kvalité) och det är bra drag i det batteriet. Tror inte att ett kraftigare batteri behövs i en SB med normal komp. Nej jag har inge bra tips annat än möjligen värmeskölden då.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

hej, antal Ah har inget med startström att göra. Är alla kablar OK?

MVH

MN
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Tack för svaren !

Antos: Vad har du för typ av värmesköld ?

M Nordin: Kablarna är inte alltför fräscha. Funderar starkt på att köpa en ny härva. Kan bli lite obehagligt om batterikabeln skulle jorda mot ram eller motor.

//Hagge
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Jag har en värmesköld i aluminium MOROSO Löjligt dyr grej tror det var 300:- (på Hansen) Den är avsedd för orginalstartern. Men är dö enkel att anpassa till ministarten, ialla fall min och de ser ju rätt lika ut. Det är helt enkelt 2 aluplåtar som ligger ca 3mm från varandra. Detta kan man böja till själv, bara köpa plåtar och sätta igång.
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 115
Blev medlem: lör aug 13, 2005 16:30
Ort: Östergötland

Batteri....

Inlägg av Nicke454 »

Köp ett bra batteri, jag hat ett 75A mmed 700A i start ström, då försvan mina problem.
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Günter »

Jag hade samma problem med min 427:a. Försökte med en massa olika saker tills någon sa att jag borde sätta dit ett riktigt batteri. Köpte ett Optima med en massa kräm. Och nu startar den utan problem. Der är stor skillnad på starten även vid kall bil. Startmotorn snurrar igång riktigt ordentligt! Enligt försäljaren skall man se till att ha en strömbrytare kopplad så att inte batteriet laddar ur för de tål det inte något vidare.
Mvh, Günter
Günter
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

En varm lindning kräver helt riktigt mer ström då resistansen ökar betydligt. Ett häftigare batteri kan kanske lösa detta. Men jag tror på att lösa problemet vid källan i stället om möjligt altså värmesköld. OM det inte är solenoiden som blir för varm det lilla mellanrum som finns mellan "kolven och cylindern" är ju för att skapa tillräckligt magnetfält inte särskilt stort, jag har vart med om att kolven expanderar så mycket pga av värme att den helt enkelt inte får plats och solenoiden kan således inte dra in kugghjulet. Är detta felet hjälper inte ett batteri med högre kapacitet.
Användarens profilbild
Stefan Arvidsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 10, 2004 21:13
Ort: Gotlands Tofta

Inlägg av Stefan Arvidsson »

Ett "billigt" tips jag läste i Wheels för några år sedan.
Köp en burk med Bullens Pilsnerkorv ät upp/töm ur innehållet ,tag bort lock och botten och trä på den på solenoiden ,ska tydligen ha rätt storlek ,har dock inte provat själv....



Mvh:Stefan,Visby
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Japp, helt klar blir det en burk Bullens pilsnerkov till helgen, billigare och godare solenoidskydd blir väl svårt att hitta.
Hoppas bara att porträttet på Bullen själv sitter kvar till besiktningen :wink:

//Hagge
AJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons aug 10, 2005 15:12

Startproblem vid varm motor

Inlägg av AJ »

Det brukar inte vara några problem när man bytt till ministarter, det låter mer som om du har dåliga kablar speciellt jordanslutningarna. Har du kontrollerat batterijord m m.

Anders
Skriv svar