Hej
Tack för svaren på mitt förra inlägg, jag har nog en 160F termostat (visste inte ens att det fanns så många olika)
Jag undrar vad det finns för för -och nackdelar med en 160F termostat jämfört med en 195F?
MVH
Christoffer
Fördel med 195F termostat?
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: fre okt 31, 2003 20:33
- Ort: Tumba
Att många väljer att sätta dit ett 160f temostat istället för orginal, är att man får någon eller några hästar mer pga att motorn inte värmer upp luften som kommer in. Oftast så sätter man dit termostatet samtidigt med ett trimchip som bl.a sätter på fläkten tidigare. Nackdelen som jag har hört om är att motorn inte går in i "closed loop" som den ska, men det gäller bara om man kör på vintern. en annan sak är att oljan inte kommer upp i den temperaturen som den behöver för att funka optimalt. Om man vill ha ned temperaturen ytterligare på ingående luft så kan man göra en "throttlebody coolant bypass". Jag kör själv med 160f termostat utan några problem.
-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
- Svart -89 Cab -