Köpa toppar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Köpa toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Nu är det dags att köpa toppar, men har lite svårt att bestämma mig.
Funderar på DART IRON EAGLE el. EDELBROCK RPM.
Vilka är bäst och vad får man räkna med i frakt med allt inräknat om man beställer från Usa ungefär?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Oh en till tråd om toppar :D

Finns bara en av dem som är vettiga...EDELBROCK RPM.. två främsa anldeingarna är
1. Vikten, du tjänar 1 tiondel med alu jmfrt med Gjutjärn
2. Dartarna flödar sämre än edelbrockarna

Sedan så kommer dom att kosta lika mycket när du har dom hemma i svedala.. På edelbrockarna så räkna med ca $120 på dartarna så får du punga över $200 i frakt.

Kan ju annars säga att peråker tar 11500 inkl allt sverige.. Altså TYP samma pris som du får direkt från jänkeland.. köpte mina Edelbrockar på lövens för 11000 men han har höjt priset rejält sedan dess..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Edelbrock RPM är alltså bästa valet i prisklassen ?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Tja det är ju lite svårare än så.. det beror helt på vad du har för mål med motorn vilken volym du har, cam etc etc..

Men för en 350 med en lagom stor cam (tex 210-225) som skall gå som snabb gatbil. hedders och ett bra insug.. så är det ett MYCKET prisvärt alternativ..

Dessutom om man gillar att räkna så upptäcker man att det bara är 3 toppar som flödar bättre.. ARF, Canfeild/jegs, ProTopline.. Sedan så flödar och holleys 300-570 (bara dom) likvärdigt.. Sedan så finns det större toppar som flödar bra, men det är mer för race och stora SB..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

bra sagt,,,finns ingen universell supergrunka....varje motor har olika behov,,,,precis som vissa killar gillar blondine...och andra brunetter,,,

vissa älskar pizza ...andra mår bra av burgers...
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Inlägg av Lars Nilsson »

2QIK4U skrev:bra sagt,,,finns ingen universell supergrunka....varje motor har olika behov,,,,precis som vissa killar gillar blondine...och andra brunetter,,,

vissa älskar pizza ...andra mår bra av burgers...
Jag gillar både blondiner och brunetter :lol:
gärna samtidigt :shock: :shock:
Äter pizza ,burgare och surströmming. (Dock inte samtidigt) :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Lars Nilssson,,,Du och jag och några till kan hantera flera samtidigt,,,,hmmm bäst att förklara lite,,,*s*
jag har både Brodix, Edelbrock Dart och GMs egna toppar på mina egna bilar,,,varje enskild motor har sine egna behov,,,precis som varje gormand....*s*
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Jag är nybörjare på det här med motorer men försöker lära mig, kompisarna
här hemma åker mopar bigblocks så dom har lite svårt att
säga vilka toppar som passar mej, dom är inte så hemma på cheva smallblock. motorn är i allafall en 355,

Kam: 050 dur 222,222 cam lift 298,298 valve lift 447,447.
Insug: Edelbrock performer EPS
Förgasare:Holley 650 dp
Headers: Dynomax 1 5/8
Kolvar: Speed pro H102CP, 2.10 from top of head (antar jag behöver stora förbränningsrum för det är
domer på kolvarna "tror jag det heter"
har 76cc nu på mina 882, men vet inte vad jag har för comp)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

OM!!!...Du inte ska trimma vidare på motorn i frmtiden tror jag ett par Performertoppar duger kalas!!
RPM har för stora insugskanaler för dig... ivart fall om Du åker på gatan och har någe så när landsvägsutväcxling i bakaxeln...
Andra fabrikat kan Du också välja för alla är ungefär lika bra,,,,men se till att hålla dig till motsvarande volymi insugskanalen och ventilstorlek då.
Oavsett var Du har för avsikt att handla dina toppar ....Sverige /Usa eler ebay som en del gör är Du välkommen att titta in på firman där jag jobbar för att titta på lämpliga toppar LIVE,,,Vi har de flesta modeller och fabrikat på hyllan för kundernas trevnad och välbefinnande....känna och klämma gör att man förstår lite mer vad Du vill ha och då kan någon av de som finns på plats förklara lite hur det funkar dessutom....sen är det upp till Dig att bestämma vad Du vill ha och var Du vill handla...
bara lite info kan aldrig vara fel...
mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

FEL!! :oops:
Senast redigerad av Jake den sön maj 29, 2005 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

2QIK4U skrev:OM!!!...Du inte ska trimma vidare på motorn i frmtiden tror jag ett par Performertoppar duger kalas!!
RPM har för stora insugskanaler för dig... ivart fall om Du åker på gatan och har någe så när landsvägsutväcxling i bakaxeln...
Andra fabrikat kan Du också välja för alla är ungefär lika bra,,,,men se till att hålla dig till motsvarande volymi insugskanalen och ventilstorlek då.
Oavsett var Du har för avsikt att handla dina toppar ....Sverige /Usa eler ebay som en del gör är Du välkommen att titta in på firman där jag jobbar för att titta på lämpliga toppar LIVE,,,Vi har de flesta modeller och fabrikat på hyllan för kundernas trevnad och välbefinnande....känna och klämma gör att man förstår lite mer vad Du vill ha och då kan någon av de som finns på plats förklara lite hur det funkar dessutom....sen är det upp till Dig att bestämma vad Du vill ha och var Du vill handla...
bara lite info kan aldrig vara fel...
mvh R
Men robban nu är du väl ute och snurrar.. Tänker du på Victor jr. ? :? ?

Performer har 166cc insugskanaler, vilket ger mest sås vid 4100varv
Performer RPM har 170cc insugskanaler, vilket ger mest sås vid 4200 varv

Altså ingen skillnad när vi nu sysslar med gatmotorer, dessutom har dom exakt samma storlek på ventilerna.. En 222 dur cam drar mellan typ 2200-5200..

Dina 882or har 151cc insugskanaler, vilket ger maxsås vid 3700 varv
Vilket betyder att dom är på tok för små för din cam..

Skillnaden här kommer att ligga i att flödet i RPM topparna är väldigt fint medan Performer locken bara flödar marginellt bättre än de 882or du har idag.. och med tanke på att Locken kostar lika mycket så skulle jag vilja påstå att det är vansinne att skaffa performer lock, om man nu inte ska köra bilen på vintern samt följa amerikanska SMOGlagar som inte gäller i sverige..

Synd att jag inte har nån simmulerings programvara för Linux så jag kan kolla ungefär hur mycket mer du skulle vinna på att köra RPM VS. Performer, men det är en del..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

nä inte helt,,,en bedömmningssak... jag g tror det funkar helt OK med performer,,,antar han kommer 95% av tiden köra mellan 2000-3500 varv,,,Där funkar performer bäst.... sen hänger de säkert med hyfsat upp till 5.500 rpm vilket jag , med mina fördommar tror blir ungfär det maximala hgan kommer köra...mitt förslag är att optimera körningen där den oftast kommer köra,,,skulle tippa de ger betydlig mer häst och vrid från tomgång upp till 4.000 rpm än RPM locken,,,som kanske ger mer mellan 3000 och uppåt tills victor tar vid,,,,
OM!!...man sen byter kam så får "han" betydligt mer effekt med rpm topparna,,,men nu talade vi om dagens kombo...
smaksak,,,inte alla gasar fullt hela dagarna ,,,som Du och jag gör,,,för Du har väl fått ut din bil nu??...


......eller körs den fortfarande i simulatorprogram mest...*retas*
mvh R
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Re: toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Kam: 050 dur 222,222 cam lift 298,298 valve lift 447,447.
Insug: Edelbrock performer EPS
Förgasare:Holley 650 dp
Headers: Dynomax 1 5/8
Kolvar: Speed pro H102CP, 2.10 from top of head (antar jag behöver stora förbränningsrum för det är
domer på kolvarna "tror jag det heter"
har 76cc nu på mina 882, men vet inte vad jag har för comp)[/quote]

Är det någon av er som har koll på vad jag får för comp med
dom här kolvarna också? edelbrockarna finns väl med 64cc och 70cc
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

DU kommer att få ca 11.3 med 70cc or nu har du 10.4
http://www.midwestmotorsportsinc.com/speedpro.htm

Sedan så blev jag ju tvungen att gå in i bills ÄCKLIGA opertivsystem och interrera upp det.. och gör den otorligt förvånande upptäckten att ... Det inte kommer att spela nån större roll vilken av dom du väljer, eftersom din cam lyfter för lite.. Skillnaden i låg/hög registret var försumbar.. Däremot så ger din motor max vid 6000 varv ?!?! om du inte drar den så långt så kanske du skulle vinna på att byta till nån mindre??? Beror ju helt på vad du vill ha bilen till och hur du vill att karaktären skall vara..

Min bil e på G, har just fått de sista delarna, så nu ska sakerna på plats och sedan ska det lägga KOLMASKAR över näjden :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Nån mindre?
Går det att ha sådan hög comp på vanlig bensin?
kanske ska skriva att jag vill ha den som rapp gatbil
som kan lägga lite "kolmaskar" men även man kan
åka en bit med.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: toppar?

Inlägg av Jake »

1975-stingray skrev:Nån mindre?
Går det att ha sådan hög comp på vanlig bensin?
kanske ska skriva att jag vill ha den som rapp gatbil
som kan lägga lite "kolmaskar" men även man kan
åka en bit med.
Du får väl köra på E85 miljösoppa det håller 104 oktan... kika lite i etanoltråden här på fourmet.. Minder cam?!?! Större cam?!?!? beror ju helt på hur du vill ha karaktären, Var har du maxvarvet nu?? Som jag sa tidigare så ligger maxeffekten på ganska höga varv och den lämnar nästa lika mycket vid 7000..

Jag skulle ha köpt RPM om jag satt i din sits, då har du lite utvecklings möjligheter om du nu skulle få sådana tankar framöver... Sedan så (om man skall hårddra det) så ger större toppar något lägre soppa förbrukning.. detta eftersom fyllnadsgraden minskar på låga varv, Men vem faan kör corvette för att spara soppa :D..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

RPM låter som det bästa alternativet, då har har man ju
lite och gå på som sagt. Just nu skriker motorn rätt ut
vid 4000 varv, har en dålig orginalfördelare på så jag
hoppas att det är den som jävlas, har beställt en ny som
skall klara 7500 varv, (hei Proform)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

kan tillägga att 90% av de som handlar toppar handlar för stora...prcis som fok oxå övervärderar sin maskin när man väljer förgasare...*blink*
Lycka Till!
mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

2QIK4U skrev:kan tillägga att 90% av de som handlar toppar handlar för stora...prcis som fok oxå övervärderar sin maskin när man väljer förgasare...*blink*
Lycka Till!
mvh R
Är det inte fler som änn 90% som köper för stort.. typ killen som köpte 230 ARF till sin org 350 :D, den lär inte ha gått så bra..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*s* jo risken är nog att det är betydligt fler än 90%......
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Tack för all hjälp, "bockar o bugar"
Lycka till med dom nya delarna!
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

toppar?

Inlägg av 1975-stingray »

Kom på en till fråga så här i efterhand. Är det nån risk att
ventilerna slår i kolvarna på dom där RPM topparna med 70cc?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

inte med den kammen/kolvarna.....så länge Du timat kammen rätt
mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: toppar?

Inlägg av Jake »

1975-stingray skrev:Kom på en till fråga så här i efterhand. Är det nån risk att
ventilerna slår i kolvarna på dom där RPM topparna med 70cc?
Om du vill ha svångrem och hängseln så är det väldigt enkelt att testa.. Skaffa en burk Playdoh på toys R' us eller likande.. har hört att även pizzadeg ska funka (vetemjöl och vatten :D).. Lägg degen i 1ans cylinder, bulta på toppen på med vippor, dra runt ett varv, ta väck toppen, och vips kommer du att ha märken efter ventilerna, mät hur nära venliten ligger toppen med en NÅL eller liknande..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar