Temperaturmätare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Elvis
Rookie
Rookie

Temperaturmätare

Inlägg av Elvis »

Hej
Har satt i en ny zz4 i min 75 a och börjat att köra in den nu. Temperaturmätaren visar endast 150 på mätaren och på den gamla motorn så visade den runt 200. Det är samma givare som är överflyttad. Eftersom motorn är ny så borde termostaten fungera utan problem och jag antar att det egentligen bara beror på att den visar fel av någon anledning. Hur och var skall man mäta vattentemperaturen om man vill kolla vilken vattentemperatur det är?
Har kollat att tändningen står rätt 10 grader BTDC.
Har samma temperatur oavsätt om bilen står på tomgång eller på motorväg.

Elvis
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

150= 66 grader celcius. Rena badvattnet ju ! Kolla termostaten om det sitter någon i ! Förresten funkar mätaren från kall till 150 ? Så den inte bara är urkopplad då kan den ju stå lite var som helst.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Japp det finns termostat. ( var tvungen att kolla i alla fall ) Mätaren går upp son vanligt förutom att den stannar lite tidigare. Vad tror du om att trycka ner en stektermometer i den övre kylslangen och mäta temperaturen ?
Eller finns det bättre sätt att ta reda på vad kylvattnet håller för temperatur efter termostaten?

Elvis
Användarens profilbild
Stefan Arvidsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stefan Arvidsson »

En stektermometer är nog det billigaste ,det finns ju ir-mätare och liknande men det är inget en hemmapulare brukar ha.
Du kan också plocka ur givaren och mäta resistansen (motståndet) vid olika temperaturer ,har tyvärr inte värdena men någon annan kanske har
dem.
Prova också att sätta givarkabeln direkt mot en jordpunkt så du ser att inte själva nålen går trögt eller fastnar, har nämligen råkat ut för en liknande grej med en bensinmätare.

Stefan
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Hej
Jag skall kolla vad det är för temp bara genom att mäta vattnet i kylaren först för att se om det ligger över 65 grader. Skall kolla att jorda kabeln till mätaren oxå . Får väl köpa en ny givare sen

Elvis
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Byt termostaten.
Eller kolla den i en gryta på spisen först.
Låter som om den står öppen hela tiden.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Har kollat och den är stängd när man lyfter på termostathuset. tror att det är givaren som inte visar rätt av någon anledning nu när den är överflyttad till den nya motorn.
Elvis
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Hmmm....jag har samma problem på min ZZ4. När givaren sitter i termostathuset är den för kall.....när den sitter i toppen blir den för varm....Var har du din givare någonstans, insug-topp-termostathus?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Elvis
Rookie
Rookie

Inlägg av Elvis »

Hej
Min sitter i toppen och den visar 65 på mätaren men när jag mätte temperaturen efter termostathuset så var det 85 grader vilket är ok. Använde en stektermometer som jag tryckte ned genom kylslangen ( stannade på lammkött 85 grader ) Låter nog allt vara som det är tills vidare,man ser på mätaren när termostaten öppnar och det verkar funka bara att tempmätaren visar lite lågt värde.

Elvis
Lars Nilsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Lars Nilsson »

[ ( stannade på lammkött 85 grader ) Elvis[/quote]

Det verkar ju väldigt bra. En corvette är som gjord för lammkött....... :shock: :shock:
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Min stannar på gris eller nöt........och din på lammkött, känns orättvist på något sätt. :D

Har beslutat samma sak, att fortsätta åka eftersom vattentempen är normal men det visar helt olika resultat beroende på var jag monterar givaren. Först trodde jag att det skilde på alutoppar och gjutjärn men så var tydligen inte fallet. (syftar på att det är den gamla givaren som flyttats över till den nya motorn.)
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar