Z06
Man bör kolla om den är besiktigad i Sverige eftersom den egentligen ej ska gå att få godkänd här! Om den trots det är besiktigad bör man nog kolla up så att det ej satt temporära lösningar eller rörde sig om pengar under bordet för att få igenom den. På det sättet kan du undvika problem nästa gång du själv ska besiktiga den.
Good Luck.

Good Luck.
Anledningen är att bilen ej är typgodkänd i Europa/Sverige. Sedan har en del lyckats åla sig igenom regbesiktningen på olika sätt. En del har oxå fått blank nej och fått återvända dit de kom ifrån.
Det finns inga europasålda Z06 utan alla med hardtop är importerade från USA. En del tas in via tyskland men det faktum att den blivit godkänd i Tyskland är ingen garanti för att du ska få in den här.
Det finns väldigt många paragrafer att anmärka på när det gäller icke EU-bilar.
Köp gärna en Z06 men med vetskapen att det är risk för problem.
Vill du/ni ha en GT-bil som heter duga och som inte ger er problem ska ni istället kolla in min Viper GTS i annonsen på www.vetteforum.org! (EU-godkänd vagn såklart
)
Den får en Z06 att kännas som en svampig Fiat Uno
Det finns inga europasålda Z06 utan alla med hardtop är importerade från USA. En del tas in via tyskland men det faktum att den blivit godkänd i Tyskland är ingen garanti för att du ska få in den här.
Det finns väldigt många paragrafer att anmärka på när det gäller icke EU-bilar.
Köp gärna en Z06 men med vetskapen att det är risk för problem.
Vill du/ni ha en GT-bil som heter duga och som inte ger er problem ska ni istället kolla in min Viper GTS i annonsen på www.vetteforum.org! (EU-godkänd vagn såklart

Den får en Z06 att kännas som en svampig Fiat Uno

Re: Z06
Vad är anledningen till att köpa en Z06 2001, om man inte får den för nästan samma pengar som en vanlig C5?
Köp Z06 dämpare, krängningshämmare och fälg/däck, så har du samma chassie. Lägg till sportsystem, öppet luftfilter och tex headers, så har du samma effekt i motorn (samt skönare ljud som en bonus).
Kostnad = ca 50.000 SEK
Av en slump så har jag den perfekta bilen att utgå ifrån till salu här på forumet
Köp Z06 dämpare, krängningshämmare och fälg/däck, så har du samma chassie. Lägg till sportsystem, öppet luftfilter och tex headers, så har du samma effekt i motorn (samt skönare ljud som en bonus).
Kostnad = ca 50.000 SEK
Av en slump så har jag den perfekta bilen att utgå ifrån till salu här på forumet

Hur är det med flyttgodsbilar? De är väl enklare att få godkända, ellerviktor10 skrev:Man bör kolla om den är besiktigad i Sverige eftersom den egentligen ej ska gå att få godkänd här! Om den trots det är besiktigad bör man nog kolla up så att det ej satt temporära lösningar eller rörde sig om pengar under bordet för att få igenom den. På det sättet kan du undvika problem nästa gång du själv ska besiktiga den.

/Roger
Re: Z06
Det stämmer som Viktor säger men jag har aldrig hört talas om att någon fått problem när bilen väl är besiktigad och godkänd i Tyskland. Direktimport till Sverige från USA är nog kört för du får den inte genom regbesiktningen. Flyttgods funkar men då var det det där med att bo i USA ett år ......jonas skrev:Hej
Funderar på att köpa en Z06-2001.
Är det någon som vet pris på försäkring samt bästa bolag?
Vad bör man kolla vid köpet?
Jonas
Alternativet som redan nämts är att köpa en Coupe och göra en del modifieringar du måste dock lägga till nya fjädrar till listan för Z06:ans är hårdare. Det blir alltså dämpare, fjädrar och krängningshämmare. Sen har Z06 M12 lådan som har en annan utväxling än M6 lådan som sitter i vanliga C5:an, Z06 har också en 'noggrannare' styrning dvs mer precision för bankörning (du kan se det genom att den har betydligt större vändradie jämfört med en vanlig C5). Sen har vi förstås kylningen av bakbromsarna men det går också att montera i efterhand.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis sep 07, 2004 21:15
Z06
Tjena.
Låter inte som att Z06 står högt i kurs här i forumet, men det är en bil som jag gärna vill ha i garaget efter att ha åkt med en standard C-5 nu
i två år.
Trodde att Z06 var den ultimata Corvetten att äga, och frågan är då om man törs betala så mycket extra för en fin Z06 som redan finns i Sverige.
Om bilen är reggad och klar, borde det vara ofarligt att äga en sådan när det är dags för nästa besiktning eller??
Med så få Z06:or i Sverige tycker jag att dom är samlarbilar med ett garanterat värde framöver, i varje fall är det så i andra märkesklubbar.
För det är väl inte den svenska avundsjukan som lyser lite grann här ??
Är sugen på en Z06 men blir osäker om den inte har något samlarvärde
Några kommentarer ?
Låter inte som att Z06 står högt i kurs här i forumet, men det är en bil som jag gärna vill ha i garaget efter att ha åkt med en standard C-5 nu
i två år.
Trodde att Z06 var den ultimata Corvetten att äga, och frågan är då om man törs betala så mycket extra för en fin Z06 som redan finns i Sverige.
Om bilen är reggad och klar, borde det vara ofarligt att äga en sådan när det är dags för nästa besiktning eller??
Med så få Z06:or i Sverige tycker jag att dom är samlarbilar med ett garanterat värde framöver, i varje fall är det så i andra märkesklubbar.
För det är väl inte den svenska avundsjukan som lyser lite grann här ??
Är sugen på en Z06 men blir osäker om den inte har något samlarvärde
Några kommentarer ?

Jag tror inte Viktors svar har med avundsjuka att göra utan upplyser om eventuella problem eftersom Z06:an egentligen inte är laglig inom EU.
Som jag skrev har jag inte hört talas om att någon som har haft problem när den väl är besiktigad o klar - min bil är besiktigad två gånger i sverige utan problem. Notera att de bilar som finns är inregistrerade som en Coupe ......
Som jag skrev har jag inte hört talas om att någon som har haft problem när den väl är besiktigad o klar - min bil är besiktigad två gånger i sverige utan problem. Notera att de bilar som finns är inregistrerade som en Coupe ......
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis sep 07, 2004 21:15
Okey, vi provar igen. Menade inte någon spesifik person i förra inlägget
och i synnerhet inte Viktor, han har jo några feta bilar till salu.
Men blev något fundersam på om man törs köpa en Z06 med tanke på
vad den koster idag och värdet på bilen om några år.
Tycker att special bilar från fabrik borde få samlar status och ett högre värde, men möjligt att jag har fel??
Någon som vet ungefär vad rätt pris på en 2003 Z06 som rullat ca. 400
mil ? Har spanat in en röd bil som är till salu i Helsingborg.
Hur många Z06 finns i Sverige?
Vad kostade den ny?
och i synnerhet inte Viktor, han har jo några feta bilar till salu.
Men blev något fundersam på om man törs köpa en Z06 med tanke på
vad den koster idag och värdet på bilen om några år.
Tycker att special bilar från fabrik borde få samlar status och ett högre värde, men möjligt att jag har fel??
Någon som vet ungefär vad rätt pris på en 2003 Z06 som rullat ca. 400
mil ? Har spanat in en röd bil som är till salu i Helsingborg.
Hur många Z06 finns i Sverige?
Vad kostade den ny?
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Z06 till salu på blocket.
Hej, var ute på blocket och hittade denna annons: http://www2.blocket.se/view/3279770.htm?l=0&c=1&city=0
Kolla även in denna: http://www.readytofix.com/Inventory/ZO6 ... t_Blue.htm
Bästa Corvettehälsningar
MR Sixpack
PS. C2 och C3 är mycket snyggare. DS.

Kolla även in denna: http://www.readytofix.com/Inventory/ZO6 ... t_Blue.htm
Bästa Corvettehälsningar
MR Sixpack
PS. C2 och C3 är mycket snyggare. DS.


Missförstå mig inte: ME LIKE CORVETTE och Z06 är det grymmaste man kan ha i Corvette-väg (standard)!
Om man hittar en redan inreggad Z06 ska man nog vara mkt glad. Är den reggad så är den, men kontrollbesiktningarna kan trots det bjuda på lite tuggmotstånd...
Vad jag menade är att den enklaste vägen till moster-åk är att "hotta" en standard C5. Det är både enkelt och relativt billigt. Z06 kommer med säkerhet att bestå i högt värde, men vill du ha ut max prestanda så är det billigare att utgå från en standard C5.

Om man hittar en redan inreggad Z06 ska man nog vara mkt glad. Är den reggad så är den, men kontrollbesiktningarna kan trots det bjuda på lite tuggmotstånd...
Vad jag menade är att den enklaste vägen till moster-åk är att "hotta" en standard C5. Det är både enkelt och relativt billigt. Z06 kommer med säkerhet att bestå i högt värde, men vill du ha ut max prestanda så är det billigare att utgå från en standard C5.
Senast redigerad av viktor10 den sön sep 12, 2004 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
Z06
Hej igen och tack för alla svar!
Verkar vara ett ämne som var intressant.
Men det kan väl inte vara några problem om bilen är regad och besiktigad i Sverige? Om man tittar på bilweb.se t ex så finns det en 4-5 st till salu.
Skälet till detta köp är att får den till samma pris som en std c5-00.
Någon som vet försäkringspremie?
Fler inlägg önskas gärna
Jonas
Verkar vara ett ämne som var intressant.
Men det kan väl inte vara några problem om bilen är regad och besiktigad i Sverige? Om man tittar på bilweb.se t ex så finns det en 4-5 st till salu.
Skälet till detta köp är att får den till samma pris som en std c5-00.
Någon som vet försäkringspremie?
Fler inlägg önskas gärna
Jonas
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis sep 07, 2004 21:15
Tjena alla Z06 friends
Har varit och tittat i dag på en 2002 Z06 electron-blå bil som är till salu.
Vilken snygg bil det är med den färgen och hardtop-kaross.
Provkörde den en sväng och blev inte besviken, den går som faan,
avgasljudet är otroligt härligt vid fullgas, chassiet kändes mycke bättre än en standard C-5:a. Bilen vandrade en hel del på vägen vid hård körning,
men vet ej om fyrhjulsmätning var utfört efter säkning.
Blev lite fundersam på milen (2300), för det fanns ingen färg kvar på framskärmar bakom hjulen, och trösklar var rejält blästrade.
Z06 är en fantastisk bil tycker jag efter min första provkörning.
En sådan vill jag bara ha i garaget
Har varit och tittat i dag på en 2002 Z06 electron-blå bil som är till salu.
Vilken snygg bil det är med den färgen och hardtop-kaross.
Provkörde den en sväng och blev inte besviken, den går som faan,
avgasljudet är otroligt härligt vid fullgas, chassiet kändes mycke bättre än en standard C-5:a. Bilen vandrade en hel del på vägen vid hård körning,
men vet ej om fyrhjulsmätning var utfört efter säkning.
Blev lite fundersam på milen (2300), för det fanns ingen färg kvar på framskärmar bakom hjulen, och trösklar var rejält blästrade.
Z06 är en fantastisk bil tycker jag efter min första provkörning.
En sådan vill jag bara ha i garaget

Z06 har 1" bredare fälgar än C-5 och således får du mer slitage på just skärmkanter och trösklar av "hjulsprutet". Behöver således inte vara fejkade mil. Varför fabriken inte sätter genomskinlig plasttejp på dessa ställen kan man ju undra!C-5 for fun skrev:Tjena alla Z06 friends
Har varit och tittat i dag på en 2002 Z06 electron-blå bil som är till salu.
Vilken snygg bil det är med den färgen och hardtop-kaross.
Provkörde den en sväng och blev inte besviken, den går som faan,
avgasljudet är otroligt härligt vid fullgas, chassiet kändes mycke bättre än en standard C-5:a. Bilen vandrade en hel del på vägen vid hård körning,
men vet ej om fyrhjulsmätning var utfört efter säkning.
Blev lite fundersam på milen (2300), för det fanns ingen färg kvar på framskärmar bakom hjulen, och trösklar var rejält blästrade.
Z06 är en fantastisk bil tycker jag efter min första provkörning.
En sådan vill jag bara ha i garaget

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Stensprutet behövs inte många mil för att bli...!
Själv satt jag på 275 fram och 315 däck bak förra vintern
Plus att jag sågade upp och fällde in Z06 luftintag på min Cab!! Vilken fick konsekvensen med massor av stensprut på luftintagen som sticker ut från karossen! Och Transperant plastfilm finns att köpa och sätta på bilens utsatta ställen finns bland annat att beställa hos Mid America! Så de blir de i vinter plus en hel del annat 
Själv satt jag på 275 fram och 315 däck bak förra vintern


https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Slitaget du ser är ganska normalt pga av sprutet frän de breda däcken. För att slippa slitage från allt grus som sprutar upp på många lackade ytor kan du skaffa ClearTastic ( http://www.cleartastic.com ). Vi säljer deras kit enligt följande:C-5 for fun skrev:Tjena alla Z06 friends
Blev lite fundersam på milen (2300), för det fanns ingen färg kvar på framskärmar bakom hjulen, och trösklar var rejält blästrade.
Z06 är en fantastisk bil tycker jag efter min första provkörning.
En sådan vill jag bara ha i garaget
C5 Standard Paint Protection kit / #46 745Kr
97-04 Front of Rear Wheel Protection / Kit#18 298Kr
97-04 Combo Kit / #64 832Kr
97-04 Mirror Paint Protectors /#48 373Kr
99-04 Sill Paint Protectors /#47 397Kr
- vette.se sale!
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:10
- Ort: tomas.danilsons@mbox300.swipnet.se
Z06
HEJ!
Såg inte denna sida förän nu. Har varit ute på Z06 forum mesta tiden....
Klart du ska skaffa en Z06! Jag tog in min -01a från Tyskland för 1,5 år sedan och är mycket nöjd. Jag fixade detta via AutoClassica i Ystad som hjälpte till med reg besiktning och hemtagning. Det var definitivt värt den merkostnaden. Har inte haft ngt bekymmer efter detta. Har redan genomfört en egen "normal" besiktning utan problem. Varför skulle man sakna att åka öppet när man har ac?? eller har du glömt senaste sommaren. Vill du åka öppet är det bättre med en hoj!
Häftiga prestanda original och lätt att modda för mera hk. Glöm inte att hela överdelen på motorn skiljer sig från en vanlig C5. Sätter man på LGheaders m racekattar samt Vararam insug blir det stor skillnad. Men det går att göra ännu mera utan att riva i motorn. Med bolt on grejor har jag sett att man i USA får ut ungefär 390 - 400 rwhp. Sedan kan man ju byta kam och toppar om man vill men då kan man ju fundera på om det inte är enklare att köpa en C5 och börja demontera. Prata med Anders på vette.se om trim.
Såg inte denna sida förän nu. Har varit ute på Z06 forum mesta tiden....
Klart du ska skaffa en Z06! Jag tog in min -01a från Tyskland för 1,5 år sedan och är mycket nöjd. Jag fixade detta via AutoClassica i Ystad som hjälpte till med reg besiktning och hemtagning. Det var definitivt värt den merkostnaden. Har inte haft ngt bekymmer efter detta. Har redan genomfört en egen "normal" besiktning utan problem. Varför skulle man sakna att åka öppet när man har ac?? eller har du glömt senaste sommaren. Vill du åka öppet är det bättre med en hoj!
Häftiga prestanda original och lätt att modda för mera hk. Glöm inte att hela överdelen på motorn skiljer sig från en vanlig C5. Sätter man på LGheaders m racekattar samt Vararam insug blir det stor skillnad. Men det går att göra ännu mera utan att riva i motorn. Med bolt on grejor har jag sett att man i USA får ut ungefär 390 - 400 rwhp. Sedan kan man ju byta kam och toppar om man vill men då kan man ju fundera på om det inte är enklare att köpa en C5 och börja demontera. Prata med Anders på vette.se om trim.
Z06 Forever
....fast som cab-ägare kan jag ju säga att det inte går att jämföra AC med att åka öppet...
Personligen skulle jag inte köpa en sportbil med tak, jag uppskattar just cab-känslan mer än de ev. extra hästkrafterna. Men som sagt smaken är som baken o tur är väl det, för annars skulle vi ju inte få se några snygga Z06'or, o det vore synd!!
Personligen skulle jag inte köpa en sportbil med tak, jag uppskattar just cab-känslan mer än de ev. extra hästkrafterna. Men som sagt smaken är som baken o tur är väl det, för annars skulle vi ju inte få se några snygga Z06'or, o det vore synd!!

0 till nästa rödljus ska gå fort....
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån jan 31, 2005 17:31
- Ort: Blacka
De som finns i Tyskland och i Sverige är reggade som Coupe. Z06 är inte typgodkänd i Europa .....Mr Dirkschneider skrev:Så nu måste jag undra en sak dom Z06orna som kommer från Tyskland kommer dom som vanliga Couper eller vadå? Fick svar i en annan tråd att det inte går att regga dom i Tyskland heller. Vad är det som gäller egentligen?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Hartop
ERRR Z06 fanns inte 99 (eller har jag fel), den kom väl först -01le0net skrev:Hej!! Funderar på att importera en bil från USA, är det nån som fått en Hardtop typad i Sverige? Inte en Z06 utan en "vanlig" Hardtop, den jag kollat på är en -99. Hur får man in den som en "coupe"?
Leif
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Hartop
Precis, inte en Z06 utan en "vanlig" hardtop, som kom -99. Men skippar det, tar en vanlig coupe istället.Jake skrev:ERRR Z06 fanns inte 99 (eller har jag fel), den kom väl först -01le0net skrev:Hej!! Funderar på att importera en bil från USA, är det nån som fått en Hardtop typad i Sverige? Inte en Z06 utan en "vanlig" Hardtop, den jag kollat på är en -99. Hur får man in den som en "coupe"?
Leif
Leif
-- -- -- -- -- -- --
Re: Hartop
le0net skrev:Precis, inte en Z06 utan en "vanlig" hardtop, som kom -99. Men skippar det, tar en vanlig coupe istället.Jake skrev: ERRR Z06 fanns inte 99 (eller har jag fel), den kom väl först -01
Leif
äh typiskt, jag får börja läsa ordentligt

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707