Hej,
tittar på en Vette i USA som har fått en mindre krockskada i fronten.
Den har nåt som heter "salvage title". Det verkar innebära att den typ är avställd pga krockskadan, kanske inlöst av ett försäkringsbolag eller liknande.
Nån här som vet hur detta fungerar? Kan man importera en bil med "salvage title"? Kan man exportera ut den från USA?
Har svårt att hitta nån som kan detta och få ett svar....
tacksam för alla funderingar.....
/Christian
Import av bil, "salvage title"
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Import av bil, "salvage title"
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Min corvette hade en "salvage title", det betyder att den är köpt på skroten och sedan renoverad.
Det behöver inte betyda någonting, min Corvette var i mycket bra skick. Men det kan också indikera en krockad/sned bil. Du bör mäta upp den och titta hur huv/dörrar mm passar ihop innan du köper den.
Stora fördelen med "salvage" är att du kan skriva "hur lågt värde som helst" på kvittot. Bilen har ju varit skrotad!
Inga problem alls vid ut/införseln för mig.
Det behöver inte betyda någonting, min Corvette var i mycket bra skick. Men det kan också indikera en krockad/sned bil. Du bör mäta upp den och titta hur huv/dörrar mm passar ihop innan du köper den.
Stora fördelen med "salvage" är att du kan skriva "hur lågt värde som helst" på kvittot. Bilen har ju varit skrotad!
Inga problem alls vid ut/införseln för mig.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Tack för din info!
Vi hoppade av projektet ändå, priset sprang iväg till 10.500 dollar för en 96a LT4. Tydligen hade den krockats två gånger, säljaren påstod att det var lindrigt och att det inte fanns några skador på ramen alls.
Första smällen var bak, och det var helt åtgärdat. Nu var den smashad fram, och det behövdes ny bumper fram samt lampor och lite fästmaterial.
Men det är ju lite riskabelt....för 5000 hade det varit ett intressant projekt...men absolut inte för dom pengarna som nån hillbilly i staterna tydligen ville ge. Eller så blev det en uppgjord budgivning för dom trodde att nu skall vi lura en svensk ordentligt
)
/Christian
Vi hoppade av projektet ändå, priset sprang iväg till 10.500 dollar för en 96a LT4. Tydligen hade den krockats två gånger, säljaren påstod att det var lindrigt och att det inte fanns några skador på ramen alls.
Första smällen var bak, och det var helt åtgärdat. Nu var den smashad fram, och det behövdes ny bumper fram samt lampor och lite fästmaterial.
Men det är ju lite riskabelt....för 5000 hade det varit ett intressant projekt...men absolut inte för dom pengarna som nån hillbilly i staterna tydligen ville ge. Eller så blev det en uppgjord budgivning för dom trodde att nu skall vi lura en svensk ordentligt

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
-
- Nykomling
- Inlägg: 1
- Blev medlem: ons nov 07, 2018 19:56
Re: Import av bil, "salvage title"
Lyfter den här tråden lite. Ni som har importerat och nu använder en bil med salvage title, hur fungerar det med försäkringar, registreringsbesiktning och så vidare? Importerade ni direkt till Sverige eller gick ni via annat EU-land?
Re: Import av bil, "salvage title"
Ofta går bilarna vi Litauen (tror jag) och det är inte bra för andrahandsvärdet direkt. Nu för tiden kollar alla upp beg. bilar via olika tjänster så detta har fått större betydelse.per.kristoffersson skrev: ↑tis aug 20, 2019 9:05 Lyfter den här tråden lite. Ni som har importerat och nu använder en bil med salvage title, hur fungerar det med försäkringar, registreringsbesiktning och så vidare? Importerade ni direkt till Sverige eller gick ni via annat EU-land?