Hej
Jag funderar på att köpa en Holley 650 DP spreadbore och montera på min 327a funkar detta? Eller blir det för stort?
Jag har en 68 300hk
//Mattias
Ang förgasare
-
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons nov 07, 2018 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Ang förgasare
Hade det på min 327:a innan jag bytte till Sniper.
Funkade OK men jag misstänker att det är lite vassare kam i min motor.
Har tyvärr inga papper på den.
Funkade OK men jag misstänker att det är lite vassare kam i min motor.
Har tyvärr inga papper på den.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Ang förgasare
Håller med. Det är inget problem. En 650 är en utmärkt förgasare som fungerar i stort sätt alla lägen.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: Ang förgasare
Det beror på hur mycket du ska varva. 650 är lite stort dock om du bara ska köra lugnt och sansat.
Jag hade en 650 på min 427 men den var för stor för bigblockarn också.
Här kan du läsa hur du räknar ut storlek på förgasaren
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips/math_se.htm
Jag hade en 650 på min 427 men den var för stor för bigblockarn också.
Här kan du läsa hur du räknar ut storlek på förgasaren
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips/math_se.htm
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Re: Ang förgasare
Håller inte riktigt med.
Har aldrig kört med ngt mindre än en 750cfm, även på en 350 motor.
På min 406 har jag en 750cmf och min 454 en 950cfm.
Mera viktigt vad man väljer för förgasare och venturi design än cfm storlek.
Det betyder inte att det inte går att köra med en 550cfm förgasare på en 454 men inte tillrådigt om man vill ha top end power.
Men det finns enligt mig ingen nedsida på att använda en större förgasare.
Så skriver David Vizard:
Carb Sizing
If you need a carb that delivers good performance over a very wide RPM range, the bigger the carb is for a given engine size, the higher the booster gain needs to be. With a very high gain booster, you expect a largeCFM carb to produce nearly flawless low-speed performance. If such a booster is used, it is entirely practical to use a 1,000-cfm carb on an engine that typically required about 650 cfm. The advantage of the bigger carb is that it allows the engine to make more top-end power while the high-gain boosters still produce an adequate signal to meet the metering and atomization requirements for low speed. So, for typical performance, there is almost no such thing as a carb that is too big; only one with an inadequate booster signal.
Min uppfattning är att det normalt inte är ett problem om man har en 650, 750 eller 850 förgasare. Har du ngt problem så är det andra anledningar som ex.
Munstycke storlek
Tändning
Bränslenivå i flottörhus
Power valve VS kam/vid för vass kam så måste denna ändras annar flödar den soppa då vacuum är lågt.
Har bilen/förgasaren stått länge så kan du ha fått zink utfällningar som pluggat igen kanaler inuti. Rengöring och nya packningar är ett måste.
Okej, utan att vara självutnämnd expert så är detta min bestämda uppfattning.
Lycka till.
Har aldrig kört med ngt mindre än en 750cfm, även på en 350 motor.
På min 406 har jag en 750cmf och min 454 en 950cfm.
Mera viktigt vad man väljer för förgasare och venturi design än cfm storlek.
Det betyder inte att det inte går att köra med en 550cfm förgasare på en 454 men inte tillrådigt om man vill ha top end power.
Men det finns enligt mig ingen nedsida på att använda en större förgasare.
Så skriver David Vizard:
Carb Sizing
If you need a carb that delivers good performance over a very wide RPM range, the bigger the carb is for a given engine size, the higher the booster gain needs to be. With a very high gain booster, you expect a largeCFM carb to produce nearly flawless low-speed performance. If such a booster is used, it is entirely practical to use a 1,000-cfm carb on an engine that typically required about 650 cfm. The advantage of the bigger carb is that it allows the engine to make more top-end power while the high-gain boosters still produce an adequate signal to meet the metering and atomization requirements for low speed. So, for typical performance, there is almost no such thing as a carb that is too big; only one with an inadequate booster signal.
Min uppfattning är att det normalt inte är ett problem om man har en 650, 750 eller 850 förgasare. Har du ngt problem så är det andra anledningar som ex.
Munstycke storlek
Tändning
Bränslenivå i flottörhus
Power valve VS kam/vid för vass kam så måste denna ändras annar flödar den soppa då vacuum är lågt.
Har bilen/förgasaren stått länge så kan du ha fått zink utfällningar som pluggat igen kanaler inuti. Rengöring och nya packningar är ett måste.
Okej, utan att vara självutnämnd expert så är detta min bestämda uppfattning.
Lycka till.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21