Som en del av er vet så blev frugan och jag med gammelbil för ett tag sedan.
Min fråga:
Har det någon betydelse om man har olja eller fett i växeln? En ny har väl en tjock typ av transmissionsolja ?
Vet inte ännu vad det är men det kan ju vara bra att veta i alla fall. Ska kolla vad det är.
Någon form av olja ska det vara t.ex. Redline Synthetic Light Weight Shock Proof Gear Oil High-Performance Gear Lubricant Corvette Central nr 561170
Finns säkert också hos Svenska biltillbehörsfirmor, eller liknande gegga.
Trodde faktiskt att det var olja men detta var ju övertygande om det ska vara fett.
Nyfiken som jag är så får jag öppna och kolla.
Som vanligt så får man alltid dubbla budskap men detta var väl hyfsat tycker jag.
Är lite freak när det gäller förebyggande service/underhåll.
Egentligen ingen ko på isen men alla original styrväxlar har väl ett visst glapp så jag tänkte kolla om det är brist på fett och även justera den lite grann.
Vinterpyssel är ju lite av charmen på dessa bilar.
Tack för hjälpen.
Som jag vill minnas när jag renoverade snäckan, så ska man använda fett. Olja rinner lätt ut via nedre bussningen på undersidan och I synnerhet med värmen från headers.
Gällande att spänna skruven, så är det ingen spänning man ska göra, utan man ska hitta minimalt styrglapp "mitt på skalan" så att säga. Googla och jag är övertygad att du hittar rätt.
Justerat styrväxeln. Drog in skruven ca 1/8 dels varv.
Kunde inte låta bli att provköra nu när det var torrt på vägarna. Gjorde märkbar skillnad och ratten snurrar fortfarande tillbaka efter ett gathörn precis som den ska.
Nöjd
Kolla vad som finns i den känns inte lika nödvändigt nu.
Men jag är ju nyfiken.