Kuggstångsstyrning
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Kuggstångsstyrning
Hejsan!
Läste någon tråd för länge sedan att någon här på forumet hade byggt kuggstångsstyrning med styrväxel från Saab 93 och nu leker jag med tanken att göra detsamma. Skulle vilja ha info på vilka delar som behövs och vart man kan finna det. Går det att köpa alla delar eller finns det någon här som kan tillverka t.ex fästen mm..?
Ciao
Läste någon tråd för länge sedan att någon här på forumet hade byggt kuggstångsstyrning med styrväxel från Saab 93 och nu leker jag med tanken att göra detsamma. Skulle vilja ha info på vilka delar som behövs och vart man kan finna det. Går det att köpa alla delar eller finns det någon här som kan tillverka t.ex fästen mm..?
Ciao
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kuggstångsstyrning
Hejs
Köp en Borgeson snäcka istället! Mindre mek och bra styrning!
Köp en Borgeson snäcka istället! Mindre mek och bra styrning!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Kuggstångsstyrning
Jo förvisso, men det besvarade ju inte min fråga. Jag hade gärna köpt steeroids men saken är den att jag har skjutit in så mkt i bilen nu så jag vill minimera utgifterna.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Kuggstångsstyrning
Clwi, Hade gärna köpt Steeroids men det är så jäkla dyrt. 14.000kr + ca 30% i tillkommande kostnader...
Magnum, var det dessa du hade eller måste man köpa kittet med slangar, leder och kopplingar också?
https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1520
https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1523
Magnum, var det dessa du hade eller måste man köpa kittet med slangar, leder och kopplingar också?
https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1520
https://www.borgeson.com/xcart/product. ... uctid=1523
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Kuggstångsstyrning
Magnum du har pm 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Kuggstångsstyrning
Gjort ett nytt försök.. 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Kuggstångsstyrning
Hej
Lite sent svar..... detta skrev jag för en del år sedan.
"Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar)."
Det har gått några år nu och styrningen fungerar klanderfritt, bra känsla. Idag finns säkert fler olika kit att inspireras av, principen med färre prylar tror jag på varför jag skulle välja en mer traditionell kuggstång utan långa styrstag.
Lycka till!
Lite sent svar..... detta skrev jag för en del år sedan.
"Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar)."
Det har gått några år nu och styrningen fungerar klanderfritt, bra känsla. Idag finns säkert fler olika kit att inspireras av, principen med färre prylar tror jag på varför jag skulle välja en mer traditionell kuggstång utan långa styrstag.
Lycka till!
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Kuggstångsstyrning
Hej Peter!
Precis den tråd jag tänkte på. Kul att höra att det funkar så bra. Skulle vara intressant att få se några bilder på lösningarna. Vilken/vilka årsmodeller var det på Saabdelarna du använde? Är det en komplex installation?
Mvh
Precis den tråd jag tänkte på. Kul att höra att det funkar så bra. Skulle vara intressant att få se några bilder på lösningarna. Vilken/vilka årsmodeller var det på Saabdelarna du använde? Är det en komplex installation?
Mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Kuggstångsstyrning
Funderat länge på att förbättra styrningen men Kuggstångskonverteringskit är bara för dyra, tycker jag. Nån som testat både kuggstång och Borgeson, och kan svara på vilka skillnader det är i känsla? Läst att Borgesson blir för lättstyrt och det är ju inte direkt positivt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Kuggstångsstyrning
Hej
har skickat ett pm till dej.
/börje
har skickat ett pm till dej.
/börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor sep 17, 2009 20:33
- Ort: Österskär
Re: Kuggstångsstyrning
Kan tillägga i diskussionen att ett Steeroid kitt går att ta in som ett bagage.
Hela kittet väger ca 20 kg, och allt går att packa om så det går ner i vanlig väska.
Hos de flesta flygbolag kan man boka extra båge för under 1000kr.
Har ni en kompis som skall över så kan ni beställa det direkt av www.speeddirect.com och få det skickat till kompisens eller ert hotel.
Vill ni sen vara ärliga och tulla in det så är det bara 25% i moms, du betalar inte 12% tull om du bär det genom tullen själv. och du betalar inte moms på frakt kostnaden eftersom den är 0 kr.
Jag gjorde exakt så här när kolegor på jobbet skulle till San Diego på konferens.
Hela kittet väger ca 20 kg, och allt går att packa om så det går ner i vanlig väska.
Hos de flesta flygbolag kan man boka extra båge för under 1000kr.
Har ni en kompis som skall över så kan ni beställa det direkt av www.speeddirect.com och få det skickat till kompisens eller ert hotel.
Vill ni sen vara ärliga och tulla in det så är det bara 25% i moms, du betalar inte 12% tull om du bär det genom tullen själv. och du betalar inte moms på frakt kostnaden eftersom den är 0 kr.
Jag gjorde exakt så här när kolegor på jobbet skulle till San Diego på konferens.
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
69 Cab - Fathom Green
Re: Kuggstångsstyrning
Jag gjorde likadant, köpte en kuggstångstyrning till min Camaro (steeroids, allt passade och fungerar mycket bra).
Beställde paketet till hotellet och när jag anlände hade det redan kommit. Jag gjorde så då jag bara skulle stanna 2 nätter, men jag informerade hotellet först. Inga problem.
Jag plockade om en del saker och packade om stången i lådan så att den skulle klara transporten. Är man VIP så kostar det inget att ha med ett eller två extra baggage på flyget
Ingen tull, ingen moms och ingen frakt.
Beställde paketet till hotellet och när jag anlände hade det redan kommit. Jag gjorde så då jag bara skulle stanna 2 nätter, men jag informerade hotellet först. Inga problem.
Jag plockade om en del saker och packade om stången i lådan så att den skulle klara transporten. Är man VIP så kostar det inget att ha med ett eller två extra baggage på flyget

Ingen tull, ingen moms och ingen frakt.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21