Europa konvertering av C6
Europa konvertering av C6
Jag har planer på att ta hem en C6 Grand Sport och har kollat upp detta med Europa konvertering.
Det svar jag fått är att flera av delarna är svåra att ta hem eftersom GM inte nyproduceras längre.
Och hastighetsklustret verkar inte heller gå att få tag på, man blir hänvisad till skroten.
Är det så illa med C6 or att reservdelar inte tillverkas efter några efter bilen gått ur produktion (GM delar)?
Då undrar jag vad som händer vid en olycka om delar måste bytas etc, är man hänvisad till skroten då?
Då känns ju ett C6 projekt lite riskabelt om man måste jaga delar på en skrot på en 7 år gammal bil.
Undrar också hur mycket man måste bygga om för att kunna regga in bilen Sverige? Måste lyktspolning finnas etc, alla
ljusen etc? Någon som kan dela med sig lite av erfarenhet vore det fint
Det svar jag fått är att flera av delarna är svåra att ta hem eftersom GM inte nyproduceras längre.
Och hastighetsklustret verkar inte heller gå att få tag på, man blir hänvisad till skroten.
Är det så illa med C6 or att reservdelar inte tillverkas efter några efter bilen gått ur produktion (GM delar)?
Då undrar jag vad som händer vid en olycka om delar måste bytas etc, är man hänvisad till skroten då?
Då känns ju ett C6 projekt lite riskabelt om man måste jaga delar på en skrot på en 7 år gammal bil.
Undrar också hur mycket man måste bygga om för att kunna regga in bilen Sverige? Måste lyktspolning finnas etc, alla
ljusen etc? Någon som kan dela med sig lite av erfarenhet vore det fint
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Europa konvertering av C6
Hejsan !
Googla eller sök här på Forumet ! Det finns hur många trådar som helst om "Europa konvertering" !
Googla eller sök här på Forumet ! Det finns hur många trådar som helst om "Europa konvertering" !
Re: Europa konvertering av C6
Jo, jag läste det som fanns ang Europa konvertering men blev inte så klokare. Och detta med reservdelar ( tänkte mera generellt). Är sant att GM la ner reservdelarna när C6 slutade göras? Låter inte rimligt, eller är det bara vissa delar som inte görs? Men har ju svårt att tro det också då skulle väl Corvette Sverige göra uppror och forumet borde översvämmas av kommentarer kring detta. Tänker på delar som kan skadas typ backspeglar, lampor etc. Tacksam om någon av er C6 personer kan bringa lite klarhet.
Re: Europa konvertering av C6
Som sagt europa konventering finns många trådar om. Kortfattat om jag tar det från huvudet.
1. Strålkastarspolning är ett krav.
2. Bullerintyg.
3. Byte baklyktor o bakre kabelstam.
4. parkeringsljus fram.
5. Ställa om bilens dator till EU, anpassad till nya kabelstammen.
6. Eventuellt mätarclustret. (dom med heads up display brukar godkännas)
Men det är just din besiktningstekniker som bestämmer reglerna tolkas olika.
Lämpligast är att ta hjälp av en firma som kan detta. T,ex klubbens sponsor AK-racing som säkert kan ge dig pris på
en komplett o godkänd ombyggnad.
Jag har inte hört att det skulle vara problem med reservdelar. Det mesta finns ju att köpa till C1 o C2
så varför skulle C6 undantas. Finns inte original finns säker eftermarknads.
1. Strålkastarspolning är ett krav.
2. Bullerintyg.
3. Byte baklyktor o bakre kabelstam.
4. parkeringsljus fram.
5. Ställa om bilens dator till EU, anpassad till nya kabelstammen.
6. Eventuellt mätarclustret. (dom med heads up display brukar godkännas)
Men det är just din besiktningstekniker som bestämmer reglerna tolkas olika.
Lämpligast är att ta hjälp av en firma som kan detta. T,ex klubbens sponsor AK-racing som säkert kan ge dig pris på
en komplett o godkänd ombyggnad.
Jag har inte hört att det skulle vara problem med reservdelar. Det mesta finns ju att köpa till C1 o C2
så varför skulle C6 undantas. Finns inte original finns säker eftermarknads.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Europa konvertering av C6
Tack för bra tips! Bara att botanisera vidare så kommer det säkert att lösa sig
//Gunnar
//Gunnar
Re: Europa konvertering av C6
Hej.
Kolla med Mats på Classic Car i Löddeköpinge.
Mats är medlem i CCS.
Dom har koll på detta så slipper du göra en massa felaktigheter som ofta bygger på individuella tolkningar och tycke och smak.
Det är ju möjligt att man kan lura besiktningen vid reg.besikrningen men det hjälper inte om du vid nästa besiktning får en besiktningsman/kvinna som faktiskt följer gällande bestämmelser.
Kort sagt så kan det vara vettigt att göra rätt direkt.
Har själv en 12.a grand sport som dom byggde om åt mig och är besiktad efter det utan några som helst problem.
Lycka till
Kolla med Mats på Classic Car i Löddeköpinge.
Mats är medlem i CCS.
Dom har koll på detta så slipper du göra en massa felaktigheter som ofta bygger på individuella tolkningar och tycke och smak.
Det är ju möjligt att man kan lura besiktningen vid reg.besikrningen men det hjälper inte om du vid nästa besiktning får en besiktningsman/kvinna som faktiskt följer gällande bestämmelser.
Kort sagt så kan det vara vettigt att göra rätt direkt.
Har själv en 12.a grand sport som dom byggde om åt mig och är besiktad efter det utan några som helst problem.
Lycka till
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
2009 Cab
Arctic White
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Europa konvertering av C6
Tyvärr är det så att mycket delar går inte att få tag på längre som är Europa specifika. Det är samma sak som hände med C5an när den togs ur produktion och det tog ett tag innan eftermarknadsföretagen kom med alternativ eller att verktygen köps upp av nån kinesisk tillverkare som startar upp produktionen igen.
Europakonvertering är faktiskt väldigt enkelt, kika på en original Europa bil så ser du vad som är Europaspecifikt. Köp in de delarna och montera, det mest komplicerade är att du måste åka till nån som har en GM Tech II som kan ställa om bilens dator till Europa. Ta heller inga genvägar som att köpa Biltema/Mekonomen strålkastarspolning utan skaffa original som det ska vara. En bil som är helt korrekt konverterad är mer värd om du en dag ska sälja den. För de som inte vet det så är fronten markerad på insidan exakt var hålen ska vara för spolningen, det är enkelt att bara lyfta av fronten och sen göra hål efter markeringen.
Var beredd på att betala GMs sverige ++++++ priser för vissa delar du inte kan hitta i US och som sagt vissa delar går inte att få tag på just nu. Ett kluster kan du i bästa fall få tag på via en auktoriserad GM handlare, det är bara de som kan sälja dem pga problem med bedrägerier som varit. GM US säljer inte alls utanför USA utan du måste köpa (om de går att få tag på...) hos en GM handlare i Europa och betala premiumpriser. Alternativet är om du kan hitta på en skrot men då får bilen det km antal som är i klustret vilket inte går att ändra.
Vi har nog gjort 100++ Europakonverteringar sen 2005 och det har ju inte varit några problem så länge delarna gått att få tag på. Nu tackar vi nej eftersom tillgången på delar är så osäker men det kommer ändras så snart allt finns tillgängligt igen.
Här alla delar du behöver:
1pc #12335918 RH Head light washer cap
1pc #12335919 LH Head light washer cap
1pc #10447309 LH Head light Washer
1pc #10447310 RH Head light Washer
1pc #10447308 Head Light Washer Hose
1pc #10447311 Head LightWasher Hose
1pc #12335751 Head Light Washer Pump
2pcs #15930599 Parking Turn Signal Lamp
1pc #10440721 RH REAR SIDE MARKER LAMP AMBER
1pc #10316655 LH REAR SIDE MARKER LAMP AMBER
1pc #10440713 LH EUROPEAN OUTER TAIL LAMP
1pc #10440714 RH EUROPEAN OUTER TAIL LAMP
1pc #25983338 LH Export Red Inner Tail Lamp
1pc #25983339 RH Export Red Inner Tail Lamp
1pc #15780133 Rear Harness
1pc #16523527 LH Parking Light
1pc #16523528 RH Parking Light
2pcs #88986416 Lamp socket with wire
Samt cluster, det finns fyra olika .. Standard, GrandSport, Z06 och ZR1
Europakonvertering är faktiskt väldigt enkelt, kika på en original Europa bil så ser du vad som är Europaspecifikt. Köp in de delarna och montera, det mest komplicerade är att du måste åka till nån som har en GM Tech II som kan ställa om bilens dator till Europa. Ta heller inga genvägar som att köpa Biltema/Mekonomen strålkastarspolning utan skaffa original som det ska vara. En bil som är helt korrekt konverterad är mer värd om du en dag ska sälja den. För de som inte vet det så är fronten markerad på insidan exakt var hålen ska vara för spolningen, det är enkelt att bara lyfta av fronten och sen göra hål efter markeringen.
Var beredd på att betala GMs sverige ++++++ priser för vissa delar du inte kan hitta i US och som sagt vissa delar går inte att få tag på just nu. Ett kluster kan du i bästa fall få tag på via en auktoriserad GM handlare, det är bara de som kan sälja dem pga problem med bedrägerier som varit. GM US säljer inte alls utanför USA utan du måste köpa (om de går att få tag på...) hos en GM handlare i Europa och betala premiumpriser. Alternativet är om du kan hitta på en skrot men då får bilen det km antal som är i klustret vilket inte går att ändra.
Vi har nog gjort 100++ Europakonverteringar sen 2005 och det har ju inte varit några problem så länge delarna gått att få tag på. Nu tackar vi nej eftersom tillgången på delar är så osäker men det kommer ändras så snart allt finns tillgängligt igen.
Här alla delar du behöver:
1pc #12335918 RH Head light washer cap
1pc #12335919 LH Head light washer cap
1pc #10447309 LH Head light Washer
1pc #10447310 RH Head light Washer
1pc #10447308 Head Light Washer Hose
1pc #10447311 Head LightWasher Hose
1pc #12335751 Head Light Washer Pump
2pcs #15930599 Parking Turn Signal Lamp
1pc #10440721 RH REAR SIDE MARKER LAMP AMBER
1pc #10316655 LH REAR SIDE MARKER LAMP AMBER
1pc #10440713 LH EUROPEAN OUTER TAIL LAMP
1pc #10440714 RH EUROPEAN OUTER TAIL LAMP
1pc #25983338 LH Export Red Inner Tail Lamp
1pc #25983339 RH Export Red Inner Tail Lamp
1pc #15780133 Rear Harness
1pc #16523527 LH Parking Light
1pc #16523528 RH Parking Light
2pcs #88986416 Lamp socket with wire
Samt cluster, det finns fyra olika .. Standard, GrandSport, Z06 och ZR1
Re: Europa konvertering av C6
Som vanligt ett mycket ingående svar från Anders, AK-racing
Tyvärr inte så rolig läsning med problemet med reservdelar, bara att hoppas att det blir bättre och att grejerna håller
Mvh
Hasse

Tyvärr inte så rolig läsning med problemet med reservdelar, bara att hoppas att det blir bättre och att grejerna håller

Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Europa konvertering av C6
Hejsan !
Vänta istället och köp en som redan är "Europa konverterad" eller svensksåld !
Det finns ju så många där ute , så rätt som det är, så dyker "rätt" bil upp !
Vänta istället och köp en som redan är "Europa konverterad" eller svensksåld !
Det finns ju så många där ute , så rätt som det är, så dyker "rätt" bil upp !

Re: Europa konvertering av C6
Hej!
Tack för info!
Bytte du hastighetsmätarklustret eller kör du via Head up displayen?
Dessa kluster verkar vara slut överallt nu när jag kollat runt lite.
MVH/Gunnar
Tack för info!
Bytte du hastighetsmätarklustret eller kör du via Head up displayen?
Dessa kluster verkar vara slut överallt nu när jag kollat runt lite.
MVH/Gunnar
Re: Europa konvertering av C6
Hej
Varför ska man byta cluster? Har en Grand Sport med US mätare, vad är problemet? Hade en C5:a innan även den med US cluster, hade den 10 år - funkade utmärkt
Mvh
Hasse
Varför ska man byta cluster? Har en Grand Sport med US mätare, vad är problemet? Hade en C5:a innan även den med US cluster, hade den 10 år - funkade utmärkt

Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Re: Europa konvertering av C6
Om man har otur o får en nitisk besiktningsman, kan han slå ner på att bilens toppfart är högre än vad
hastighetsmätaren är graderad till !
hastighetsmätaren är graderad till !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Europa konvertering av C6
Malte, det har jag aldrig hört talas om.
Är du säker på att det är så!?
Mvh
Hasse
Är du säker på att det är så!?
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Re: Europa konvertering av C6
Jag är säker i alla fall vid reg-besiktning. Dock är dom flesta besiktningsmän nöjda med att heads upen visar alla farter.
Vid årlig har jag inte hört att det inträffat nerslag. AK Anders kan säkert bekräfta !
Läs under övriga krav vid reg-besiktning så står det klart o tydligt !
http://www.birf.org/intyg_fragor_svar.php
Vid årlig har jag inte hört att det inträffat nerslag. AK Anders kan säkert bekräfta !
Läs under övriga krav vid reg-besiktning så står det klart o tydligt !
http://www.birf.org/intyg_fragor_svar.php
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Europa konvertering av C6
När jag regbesiktigade min C6 GS hade jag en riktig petimeter som gjorde den. Jag hade originalklustret och det var inget problem. Jag bytte det mot ett Europakluster efteråt för att jag ville det. Verkar helt onödigt. Hur ofta kör man fortare än 210? Men det känns bra.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Europa konvertering av C6
Hej!
Klustret som visar " 200" km/ t, kör du fortare än 200, börjar den inte om från 0 då?
Jag har för mig att jag har läst det här på Forumet!
Klustret som visar " 200" km/ t, kör du fortare än 200, börjar den inte om från 0 då?
Jag har för mig att jag har läst det här på Forumet!
Re: Europa konvertering av C6
Peter:"huden" börjar om från 0, hur jag nu vet det
Mvh
Hasse


Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Hans Wijk
C8 Cabriolet
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Europa konvertering av C6
Hejsan !
Jaha, det är så det är !
Har man aldrig kört fortare än 200 km/h, så kan man ju lika gärna sälja sin Corvette !

Jaha, det är så det är !
Har man aldrig kört fortare än 200 km/h, så kan man ju lika gärna sälja sin Corvette !


Re: Europa konvertering av C6
Vill man verkligen veta hur fort man kör så är en GPS utmärkt. Min hastighetsmätare visar 8 % för mycket genom hela registret. Nu har jag lärt mig var jag ska ligga enligt hastighetsmätaren när jag passerar fartkameror. Dessutom vet jag nu att automaten växlar upp till femman vid 250 riktig fart. Sexan går i när man släpper gasen.
Re: Europa konvertering av C6
Autobahn??Torch Red skrev:Dessutom vet jag nu att automaten växlar upp till femman vid 250 riktig fart. Sexan går i när man släpper gasen.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Re: Europa konvertering av C6
Självklart. Inte kör vi så fort här i Sverige? Eller?
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 134
- Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
- Ort: Kolsva (Köping)
Re: Europa konvertering av C6
Det var mycket halvsanningar och felaktigheter i denna tråd, därför måste vi kommentera!
Vi kan leverera ALLA GM Originaldelar till bl.a. Corvette C6!!!. Vi kan också programmera om all Corvette t.o.m. årsmodell 2010 med vår GM Tech II och vår höga kompetens!
Just idag har vi levererat en av oss Europakonverterad Corvette C6 Grand Sport 2010, som också fullservats och med lite extra bl.a. Mild2Wild m.m.
Förstår inte snacket om att GM's Originaldelar har slutat att tillverkas för C6 - ALLT kan vi få fram! Biltillverkarna har ju en skyldighet att leverera reservdelar i minst tio år efter att tillverkningen upphört.
http://vetteparts.se/bilder/c6_170917.jpg
Vi kan leverera ALLA GM Originaldelar till bl.a. Corvette C6!!!. Vi kan också programmera om all Corvette t.o.m. årsmodell 2010 med vår GM Tech II och vår höga kompetens!
Just idag har vi levererat en av oss Europakonverterad Corvette C6 Grand Sport 2010, som också fullservats och med lite extra bl.a. Mild2Wild m.m.
Förstår inte snacket om att GM's Originaldelar har slutat att tillverkas för C6 - ALLT kan vi få fram! Biltillverkarna har ju en skyldighet att leverera reservdelar i minst tio år efter att tillverkningen upphört.
http://vetteparts.se/bilder/c6_170917.jpg

Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Re: Europa konvertering av C6
Nu var det väl ingen som skrev att det inte gick att få tag på delar utan mer att tillgången var osäker och priset kunde bli högt. AK hade ju gjort en komplett lista. Var och en kunde ju lätt kolla pris och tillgång.