Ingen tomgång

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Ingen tomgång

Inlägg av hasseh »

Fick tag i en begagnad Holley 750 Dp (4779-9) som visade sig behöva allehanda inställningar samt två munstycken.
Har fixat till detta så flottörnivån är rätt, munstycken monterade som originalet, tomgångsmunstyckena grundinställda osv.
Problemet är att jag ändå inte får till tomgången på den. Det finns helt enkelt ingen.
Har kollar så den inte får tjuvluft, tagit isär igen och kollat efter skräp men allt är rent.
Det ända som jag nu är osäker på är om power valve är hel. En ny är beställd för säkerhets skull.
Något annat jag har bommat?

Vad säger den samlade kunskapen.....
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie

Re: Ingen tomgång

Inlägg av BlueBull »

Min erfarenhet säger att det är någon kanal som är täppt. Jag brukar när jag köpt på en ny okänd förgasare (Holley) ta isär allt. Sen tar jag tryckluft och blåser i varje kanal/öppning för att se att luft kommer ut någon annanstans. En tunn metall tråd kan vara bra att dra med i kanalerna om man upptäcker något.

Det kan finnas risk att någon försökt sig på att "renovera" den med nya packningar och fått på dem fel eller av fel typ. Det finns några olika. Fel packning eller felvänd dito täpper till hål och kanaler inkorrekt.

Tyvärr är det så att om de stått länge så kan det finnas vatten som skapar korrossion och denna täpper till överallt. Blandskruvarna på sidan ska vara utskruvade typ 3 varv något, då ska det fungera.

Med denna metod har jag alltid lyckats få även förgasare som sett ut som färdiga att slänga att fungera perfekt. Power valve har inget med tomgång att göra. Den ska eliminera den boog effekt som uppstår vid WOT.

Lycka till.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Tack för dom tipsen :)
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

En lite fortsättning på denna tråd...
Har haft isär hela förgasaren, rengjort och bytt alla packningar osv.....
Inte fasiken funkar den för det.... Verkar helt enkelt inte få bensin på annat sätt än genom acc pumparna men jag hittar inget fel när jag har den isärplockad.
Idéer mottages mer än tacksamt.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Har du jämfört gamla packningarna med de nya, så det inte saknas några hål?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ja, allt är som det ska......
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie

Inlägg av BlueBull »

Använder du de två vacuum anslutningarna som finns?
En på sidan till fördelaren och en bakom på bottenplattan som normalt används till bromservo.

Om inte ska de ju vara pluggade.

Knepigt detta.

Fungerar den som den ska vid högre varvtal? Jag menar om du håller varv på den och kör bilen på säg 3-4 tusen varv. Verkar det OK då?
Försöker förstå om problemet bara finns på tomgången.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

De är pluggade. Har nu en till exakt likadan förgasare och har jämfört dessa på alla sätt men hittar inget fel.... Den andra går perfekt och den första klarar inte tomgång.... Underligt är det... :?:
Användarens profilbild
BlueBull
Rookie
Rookie

Inlägg av BlueBull »

Karlsborg är ju inte långt från mig. Släng in den vid tillfälle så kan jag kolla på den.
Har fått liv i många Holleys under åren. :)

Om du ämnar behålla den förstås. Annars kanske du får sälja den som objekt?

PM:a mig om du känner för det.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
Skriv svar