Hej,
Min vette startade och gick kalas som den brukar göra. Efter gissningsvis ca 45 sekunders tomgång tvärstannade motorn. Som om man drog ut alla tändkablarna samtidigt. Jag har bytt säkring (nr 13) till Fuel Pump. Statar fortfarande inte. Startmotorn dar runt den som vanligt, men den bara maler och tuggar. Liksom som om tändningen var borta, och/eller bränslepumpen gått sönder. Är det någon som varit med om likande fenomen och vad skall jag kollar efter? Är det någon givare? Bränslepumpen? Något annat troligt i tändsystemet som har lagt av? Omöjligt att gissa rätt här men får köra uteslutningsmetod. Har man några tips vad jag skall kolla på i första hand o s v.
Tvärdog igår
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Tvärdog igår
Hej.
Samma sak hände mig flera gånger förra året.
Har den stått över vintern med full tank? Bensin sägs ju vara en färskvara.
Jag lyckades få igång den flera gånger och köra ner till halv tank. Fyllde på en flaska STP Injection Trim. Tankade fullt och sedan fungerade den.
// Leif.
Samma sak hände mig flera gånger förra året.
Har den stått över vintern med full tank? Bensin sägs ju vara en färskvara.
Jag lyckades få igång den flera gånger och köra ner till halv tank. Fyllde på en flaska STP Injection Trim. Tankade fullt och sedan fungerade den.
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Tvärdog igår
Om säkringen är hel; slå på tändningen och lyssna i tankröret om pumpen går eller inte.
Går den inte så är det sannolikt pumpen som lagt av.
Går den inte så är det sannolikt pumpen som lagt av.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Tvärdog igår
Om du står och maler på startmotorn utan att den startar så kommer det vara mängder med soppa i cylindrarna. Om du luktar i motorrummet så stinker det bensin om pumpen går. Om det inte luktar soppa och säkringen är hel så byt bränslepumprelät, det är vanligt att de lägger av, ta ett av de andra i säkringsboxen och prova(tex 33 eller 34 som inte har med motorn att göra)
För att kolla tändning så ta bort ett stift sätt det i tändkabeln och lägg mot grenröret(jord) be nån kolla om det är någon gnista när du kör på starten. Det kan vara en god ide att ta bort bränslepumprelät innan du gör det.
För att kolla tändning så ta bort ett stift sätt det i tändkabeln och lägg mot grenröret(jord) be nån kolla om det är någon gnista när du kör på starten. Det kan vara en god ide att ta bort bränslepumprelät innan du gör det.
Re: Tvärdog igår
Har provat att byta plats på relät nu, men han bara tuggar på utan någon som helst tillstymmelse till att tända. Det luktar ingen bensin, så jag böjar kraftigt misstänka bränslepumpen. Frågan är bara vilken. Det sitter ett A&A corvette C5 High Capacity Fuel Systen 1997-1998. Jag utgår från att den pumpen är monterad utöver GM OEM pumpen. Det sitter en Booster jämte batteriet också, så kan det vara så att Boostern har fått GM OEM pumpen att slitas ut fortare?
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Tvärdog igår
Om du har ett A&A bränslesystem med en extrapump utanför tanken så kan du prova att bygla vacuumswitchen som aktiverar extrapumpen. Om det är korrekt kopplat så ska då extrapumpen gå hela tiden(kanske att du måste slå på tändningen beroende på hur det är kopplat) och du kan starta bilen och köra på enbart extrapumpen.
Självklart ska du inte gasa något förren pumpen i tanken är fixad, om du dessutom har en boost-a-pump så kolla den först innan du börjar ta isär tanken och byter pump. Jag tror jag har en Racetronixpump(direkt plug-n-play för originalpumpen i tanken) på hyllan om du behöver en snabbt.
[EDIT]
Kom på att du säkerligen har två ytterligare säkringar i din bil som inte är original, det sitter en till extrapumpen och en till boost-a-pump(om du nu har en). De sitter på kabeln till respektive enhet, kontrollera dessa säkringar också.
Om du har en boost-a-pump, är det en röd box eller en silver/svart ? Silver/svart versionen är bara skit de pajar alltid. A&A bytte från Kenne Bell(röd box) till ett annat fabrikat under ett år - Den boxen som är silver/svart fungerade så väldigt dåligt så de gick tillbaks till Kenne Bell.
Självklart ska du inte gasa något förren pumpen i tanken är fixad, om du dessutom har en boost-a-pump så kolla den först innan du börjar ta isär tanken och byter pump. Jag tror jag har en Racetronixpump(direkt plug-n-play för originalpumpen i tanken) på hyllan om du behöver en snabbt.
[EDIT]
Kom på att du säkerligen har två ytterligare säkringar i din bil som inte är original, det sitter en till extrapumpen och en till boost-a-pump(om du nu har en). De sitter på kabeln till respektive enhet, kontrollera dessa säkringar också.
Om du har en boost-a-pump, är det en röd box eller en silver/svart ? Silver/svart versionen är bara skit de pajar alltid. A&A bytte från Kenne Bell(röd box) till ett annat fabrikat under ett år - Den boxen som är silver/svart fungerade så väldigt dåligt så de gick tillbaks till Kenne Bell.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Tvärdog igår
Hej xymonthra.
Hur har det gått sedan med din bil?
// Leif.
Hur har det gått sedan med din bil?
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......