Tvärdog igår

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
xymonthra
Nykomling
Nykomling

Tvärdog igår

Inlägg av xymonthra »

Hej,
Min vette startade och gick kalas som den brukar göra. Efter gissningsvis ca 45 sekunders tomgång tvärstannade motorn. Som om man drog ut alla tändkablarna samtidigt. Jag har bytt säkring (nr 13) till Fuel Pump. Statar fortfarande inte. Startmotorn dar runt den som vanligt, men den bara maler och tuggar. Liksom som om tändningen var borta, och/eller bränslepumpen gått sönder. Är det någon som varit med om likande fenomen och vad skall jag kollar efter? Är det någon givare? Bränslepumpen? Något annat troligt i tändsystemet som har lagt av? Omöjligt att gissa rätt här men får köra uteslutningsmetod. Har man några tips vad jag skall kolla på i första hand o s v.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Tvärdog igår

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Samma sak hände mig flera gånger förra året.
Har den stått över vintern med full tank? Bensin sägs ju vara en färskvara.
Jag lyckades få igång den flera gånger och köra ner till halv tank. Fyllde på en flaska STP Injection Trim. Tankade fullt och sedan fungerade den.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Om säkringen är hel; slå på tändningen och lyssna i tankröret om pumpen går eller inte.
Går den inte så är det sannolikt pumpen som lagt av.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

Om du står och maler på startmotorn utan att den startar så kommer det vara mängder med soppa i cylindrarna. Om du luktar i motorrummet så stinker det bensin om pumpen går. Om det inte luktar soppa och säkringen är hel så byt bränslepumprelät, det är vanligt att de lägger av, ta ett av de andra i säkringsboxen och prova(tex 33 eller 34 som inte har med motorn att göra)

För att kolla tändning så ta bort ett stift sätt det i tändkabeln och lägg mot grenröret(jord) be nån kolla om det är någon gnista när du kör på starten. Det kan vara en god ide att ta bort bränslepumprelät innan du gör det.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
xymonthra
Nykomling
Nykomling

Inlägg av xymonthra »

Har provat att byta plats på relät nu, men han bara tuggar på utan någon som helst tillstymmelse till att tända. Det luktar ingen bensin, så jag böjar kraftigt misstänka bränslepumpen. Frågan är bara vilken. Det sitter ett A&A corvette C5 High Capacity Fuel Systen 1997-1998. Jag utgår från att den pumpen är monterad utöver GM OEM pumpen. Det sitter en Booster jämte batteriet också, så kan det vara så att Boostern har fått GM OEM pumpen att slitas ut fortare?
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

Om du har ett A&A bränslesystem med en extrapump utanför tanken så kan du prova att bygla vacuumswitchen som aktiverar extrapumpen. Om det är korrekt kopplat så ska då extrapumpen gå hela tiden(kanske att du måste slå på tändningen beroende på hur det är kopplat) och du kan starta bilen och köra på enbart extrapumpen.
Självklart ska du inte gasa något förren pumpen i tanken är fixad, om du dessutom har en boost-a-pump så kolla den först innan du börjar ta isär tanken och byter pump. Jag tror jag har en Racetronixpump(direkt plug-n-play för originalpumpen i tanken) på hyllan om du behöver en snabbt.

[EDIT]
Kom på att du säkerligen har två ytterligare säkringar i din bil som inte är original, det sitter en till extrapumpen och en till boost-a-pump(om du nu har en). De sitter på kabeln till respektive enhet, kontrollera dessa säkringar också.

Om du har en boost-a-pump, är det en röd box eller en silver/svart ? Silver/svart versionen är bara skit de pajar alltid. A&A bytte från Kenne Bell(röd box) till ett annat fabrikat under ett år - Den boxen som är silver/svart fungerade så väldigt dåligt så de gick tillbaks till Kenne Bell.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej xymonthra.

Hur har det gått sedan med din bil?

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Skriv svar