
Rullkam 454:a 72:a
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Rullkam 454:a 72:a
Skoj, du går i väntans tider 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Rullkam 454:a 72:a
Uppdatering i projektet.
Balanserat alla interna delar o det visade sig att att veven var i stort behov av balansering...
Skiljde mellan 80gram o 70gram mellan ändorna på veven, hade blivit en skakig maskin utan balansering.
Scat levererar inte!!
Mailat Chris om detta, får se vad Scat svarar.
Hursomhelst så rullar det på, borrning av blocket väntar.
Blir nog bra det här till slut.
Balanserat alla interna delar o det visade sig att att veven var i stort behov av balansering...
Skiljde mellan 80gram o 70gram mellan ändorna på veven, hade blivit en skakig maskin utan balansering.
Scat levererar inte!!
Mailat Chris om detta, får se vad Scat svarar.
Hursomhelst så rullar det på, borrning av blocket väntar.
Blir nog bra det här till slut.
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Rullkam 454:a 72:a
Hejs
Trist när man köper "bra" grejer som inte håller måttet
Vi får hoppas att det blir bra så småningom!
Trist när man köper "bra" grejer som inte håller måttet

Vi får hoppas att det blir bra så småningom!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Rullkam 454:a 72:a
Uppdatering i motorbygget.
Om nåt kan gå fel så gör det just det....
Janne på motor teknik hörde av sig och sa att han skulle till och borra blocket men.....
Jag har fått fel kolvar.... kontaktade Chris i USA om detta och fick till svar att hans inköpare klantat sig och skickat fel kolvar.....SUCK!!
Men han skickar nya med express och sa att jag kan sälja dom jag har och behålla pengarna som kompensation.
Fantastisk support på Straubtech!
Så om någon vill köpa 0,030" ( 461cui ) kolvar till en 454:a så är det bara att höra av sig.
Säljer dom för 5000:- + frakt.
Smidda Mahle med dome, BBC 645280, ger runt 10:1 i komp.
Om nåt kan gå fel så gör det just det....
Janne på motor teknik hörde av sig och sa att han skulle till och borra blocket men.....
Jag har fått fel kolvar.... kontaktade Chris i USA om detta och fick till svar att hans inköpare klantat sig och skickat fel kolvar.....SUCK!!
Men han skickar nya med express och sa att jag kan sälja dom jag har och behålla pengarna som kompensation.
Fantastisk support på Straubtech!
Så om någon vill köpa 0,030" ( 461cui ) kolvar till en 454:a så är det bara att höra av sig.
Säljer dom för 5000:- + frakt.
Smidda Mahle med dome, BBC 645280, ger runt 10:1 i komp.
Stingray 72 Cab 468.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Uppdatering i projekt 468:a!
Efter mycket strul så har jag börjat sätta ihop motorn.
Kolvringar filade och monterat på kolvar, stakar ditsatta, toppar renoverade och klara med nya vitontätningar och nya fjädrar.
Blocket borrat och syratvättat, nya kamlager, ramlager och vevstakslager.
Vevaxel, kolvar,stakar och ny startkrans balanserat.
Tänkte ladda upp bilder men det går inte??
Tid tar det men bra blir det!
Efter mycket strul så har jag börjat sätta ihop motorn.
Kolvringar filade och monterat på kolvar, stakar ditsatta, toppar renoverade och klara med nya vitontätningar och nya fjädrar.
Blocket borrat och syratvättat, nya kamlager, ramlager och vevstakslager.
Vevaxel, kolvar,stakar och ny startkrans balanserat.
Tänkte ladda upp bilder men det går inte??
Tid tar det men bra blir det!
Stingray 72 Cab 468.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Det var ett tag sen...
Fick ihop motorn till slut o allt var frid o fröjd.
Den startade och gick som en klocka, men efter 20 mil så fick jag ett högt knackande som hördes mest på passagerarsidan.
Lyftare tänkte jag, bytte ut alla på på den sidan o justerade om allt.
INTE felet...efter mycket mek o funderande har jag gett upp. Har inte tid, plats och lust längre.
Sätter bilen på släp till Svempa som lyfer ur motorn och sen tar Jonas på JR Motorteknik över och river isär den.
Känns som säsongen är över..
Fick ihop motorn till slut o allt var frid o fröjd.
Den startade och gick som en klocka, men efter 20 mil så fick jag ett högt knackande som hördes mest på passagerarsidan.
Lyftare tänkte jag, bytte ut alla på på den sidan o justerade om allt.
INTE felet...efter mycket mek o funderande har jag gett upp. Har inte tid, plats och lust längre.
Sätter bilen på släp till Svempa som lyfer ur motorn och sen tar Jonas på JR Motorteknik över och river isär den.
Känns som säsongen är över..
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Rullkam 454:a 72:a
Hejs
F-n va tråkigt.. hoppas du har något annat kul att göra!
F-n va tråkigt.. hoppas du har något annat kul att göra!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Rullkam 454:a 72:a
Trist
Men det känns som du valt rätt kille
/ Jerka

Men det känns som du valt rätt kille
/ Jerka
Re: Rullkam 454:a 72:a
Orsaken till min knackande motor är hittad.
Det var domen på kolvarna som väldigt lätt slagit i toppen, inget trasigt!
Jonas ska bearbeta topparna lite och sen byta vevstakslagren som såg lite påverkade ut.
Att det blev så här beror nog på att jag har planade toppar och deckat block
Han ska även titta över ramlagren innan den skruvas ihop.
Så jäkla skönt att allt var helt o inte blir så dyrt
Det var domen på kolvarna som väldigt lätt slagit i toppen, inget trasigt!
Jonas ska bearbeta topparna lite och sen byta vevstakslagren som såg lite påverkade ut.
Att det blev så här beror nog på att jag har planade toppar och deckat block
Han ska även titta över ramlagren innan den skruvas ihop.
Så jäkla skönt att allt var helt o inte blir så dyrt
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Rullkam 454:a 72:a
Slutrapport i mitt motorbygge.
Nu är motorn klar.
Jonas var inte nöjd med avtrycket på ventilspindeln från vipparmshjulet...
Så nu har vi bytt stötstänger...från 7,8" till 7,4" på insug och 8,65" till 8,4" på avgas.
Hade oxå fel lager i...P lager som nu är H lager.
Lärt mig den hårda vägen...men nu är det nog inget som jag inte vet om BigBlock!!
Nu är motorn klar.
Jonas var inte nöjd med avtrycket på ventilspindeln från vipparmshjulet...
Så nu har vi bytt stötstänger...från 7,8" till 7,4" på insug och 8,65" till 8,4" på avgas.
Hade oxå fel lager i...P lager som nu är H lager.
Lärt mig den hårda vägen...men nu är det nog inget som jag inte vet om BigBlock!!
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Rullkam 454:a 72:a
Hejs
Skönt att det rättade till sig, även om det kostade både möda och en å annan liten peng!
Skönt att det rättade till sig, även om det kostade både möda och en å annan liten peng!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Rullkam 454:a 72:a
Det förra motorbyggaren verkar inte varit så seriös sånt är tråkigt. Vad var fel på p lagren då? Är det lager som är vanligast att använda vad jag vet. H är lite hårdare. Skönt att det löste sig.
Medlemsnummer 3955
Re: Rullkam 454:a 72:a
Motorbyggaren var jag..inget fel på lagren bara fel sort!
inget trasigt o allt blir bra till liten kostnad.
inget trasigt o allt blir bra till liten kostnad.
Stingray 72 Cab 468.
Re: Rullkam 454:a 72:a
Bilen är klar!
Kört 20 mil och den går som en dröm.
Statiska kompressionen är 196 psi, med 12grd initial + 18grd mekaniskt + insugsvacuum till fördelaren så funkar det med 95 oct. Ska nog prova med 14 initial och 98 oct...bara för att.
Den tar inte så farligt med soppa heller, 1,6-1,7 lit/mil i 100km/h, tyvker det är ganska ok med TH400 låda o vassare kam.
Happy Days!
Kört 20 mil och den går som en dröm.
Statiska kompressionen är 196 psi, med 12grd initial + 18grd mekaniskt + insugsvacuum till fördelaren så funkar det med 95 oct. Ska nog prova med 14 initial och 98 oct...bara för att.
Den tar inte så farligt med soppa heller, 1,6-1,7 lit/mil i 100km/h, tyvker det är ganska ok med TH400 låda o vassare kam.
Happy Days!
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten