Hur försäkrar ni era bilar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av johced1974 »

När min pappa körde Corvette fanns det ett gäng snusk-billiga försäkringar. Numera, vad jag känner till, finns det inget sånt längre. Jag har i dagsläget Länförsäkringar här i Linköping och betalar ca 9 000 kr helår för min C6:A, helförsäkrad, med deras MER försäkring. De funkar suveränt bra på huset, båten och mina andra bilar.

Enligt dokument jag har läst och även det jag hört från mitt försäkringsbolag (som har visat mig lagtexterna) så är man helt oförsäkrad på bana - helt oförsäkrad. Jag betalar därför ett tillägg på 2 000 kr per år för banförsäkring där jag får köra på bana men inte tävla. Typ Track Mondays (Mantorp), mina varv på Nürburgring, GRC och Gatebil.

Vad har ni andra för lösningar? Gäller kanske mest ni som kör på bana ibland.

(observera att bilen är avställd 4-5 månader beroende på vädret, jag får självklart tillbaka en bra slant på de 9 000 kr jag i den vanliga årspremien men inte de 2 000, det är mer en slags avgift).

Tack!

//Johan
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Vettefan »

Har avställningsbar hos Folksam och betalar 13.000:- hel/helår och 219:- per månad i garageförsäkring. Väntar på att klubben skall presentera det
nya försäkringssamarbetet och hoppas på att få ner kostnaden, men det är ju väldigt viktigt att det funkar bra när något händer.
Om jag jämför med hojsidan så gäller försäkringen när SMC anordnar förarutbildning på bana, men även där börjar flera bolag sluta ersätta skador
vid bankörning. Att betala 2000:- extra per år för att försäkringen skall gälla vid bankörningar låter VÄLDIGT billigt.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Corinthian »

Jag kör IF... blir ca 1100:-/mån de månader den är påställd.

Klubben har under flera år hävdat att dom har en banförsäkring på gång men det har inte presenterats nåt förslag vad jag vet.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har en "Entusiast försäkring" hos Länsförsäkringar, då är bilen ombyggd, och fotad av Länsförs,
dessutom är den fullvärdes försäkrad upp till 800 tkr !

Den kostar 3500:- / helförsäkring - helår ! Kraven är brandsläckare, rattkrycka, låst garage.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Bengt »

Corvetteförsäkring inkl. försäkring på bana är på G. Styrelsen har jobbat flera år på det. Hav tålamod :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Corinthian »

Bengt skrev:Corvetteförsäkring inkl. försäkring på bana är på G. Styrelsen har jobbat flera år på det. Hav tålamod :D
SWEEEET! väntar med spänning!
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av jurre »

Enligt dokument jag har läst och även det jag hört från mitt försäkringsbolag (som har visat mig lagtexterna) så är man helt oförsäkrad på bana - helt oförsäkrad. Jag betalar därför ett tillägg på 2 000 kr per år för banförsäkring där jag får köra på bana men inte tävla. Typ Track Mondays (Mantorp), mina varv på Nürburgring, GRC och Gatebil.
Är detta på riktigt ? 2000 per år för banförsäkring ? Låter för bra för att vara sant ! Det skulle jag vilja ha, en försäkring som täcker körning på Nurburgring. Vad är då självrisken ? För ett antal år sedan så gällde den vanliga helförsäkringen på Nurburgring men nu har dom flesta(alla) avtalat bort det i det finstilta där det klart och tydligt står att den inte gäller på Nordschleife, trots att det är en tysk tullväg. Dom enda banförsäkringarna jag hört talas om är kopplat till bilklubbarna, t ex BMW, Porsche etc på deras trackdays och senast så hade BMW en självrisk på 15000:-

Du får gärna citera texten i din försäkring som gäller bankörning och vad är självrisken ?
C7 2015
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Vettefan »

Vad är en självrisk på 15.000:- om du skrotar på en bankörning, beror så klart vilken bil du har.
Jag har kört på Anderstorp med en självrisk på 30K för en "F1" bil och det är en risk man får ta så klart och ställer det mot upplevelsen.

/ Micke
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av jurre »

Det är lite det jag vill komma till, 15.000 är snorbilligt. Den ingick dessutom "gratis" om man hade BMW orginalförsäkring och var med i BMW-klubben och körde på deras event. Och om en det finns en försäkring som kostar 2000 som täcker Nurburgring så undrar jag vad självrisken är. Jag skulle gladeligen betala 10000:- i extra försäkring om den gällde på Nurburgring även om självrisken var runt 30000:-
Jag vet att man försökte ta fram en försäkring för Nurburgring tidigare som skulle gälla per tillfälle men premien och självrisken blev så hög att om du hade en bil som kostade under 100000 så var det ingen idé att försäkra.

Nåväl, jag ringer länsförsäkringar omedelbart !
C7 2015
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av johced1974 »

jurre skrev:Det är lite det jag vill komma till, 15.000 är snorbilligt. Den ingick dessutom "gratis" om man hade BMW orginalförsäkring och var med i BMW-klubben och körde på deras event. Och om en det finns en försäkring som kostar 2000 som täcker Nurburgring så undrar jag vad självrisken är. Jag skulle gladeligen betala 10000:- i extra försäkring om den gällde på Nurburgring även om självrisken var runt 30000:-
Jag vet att man försökte ta fram en försäkring för Nurburgring tidigare som skulle gälla per tillfälle men premien och självrisken blev så hög att om du hade en bil som kostade under 100000 så var det ingen idé att försäkra.

Nåväl, jag ringer länsförsäkringar omedelbart !
Hej. Lite kort då jag är bortrest så är självrisken 25% av skadekostnaden. För mig känns det bra då jag får välja mellan ingen försäkring eller detta.

Har inte dubbelkollat just ringen med denna men jag ska. Observera att detta gäller Östergötland och de kör olika bud i olika län.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
jurre
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: fre sep 18, 2015 8:06

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av jurre »

Kan bara gratulera dig till en sådan försäkring, Länsförsäkringar här i Stockholm erbjuder inget liknande och deras försäkring täcker inget som händer på banor eller tyska tullvägar som Nurburgring. Fick dock ett pris, helår, helförsäkrat, 21000:- :? för min C7:a
C7 2015
Användarens profilbild
Urban
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre feb 07, 2014 16:57

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Urban »

Betalar ca 8600:-/år för helförsäkring till Trygg Hansa och bor på landet + max rabatt m.a.a. andra försäkringar. Tycker dock att det är konstigt att det inte går att förhandla fram en bra klubbförsäkring, med tanke på snittåldern av ägare och skadefrekvens.
Ser nu att tråden nog gällde bankörning .... sorry ..
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av Tomten »

Hej Urban (och alla andra),

Själv har jag numera en halvgammal Corvette och där slår ingen MHRF, inte i dag och inte i morgon. Jag vet att klubben jobbar, just som Urban efterlyser, för en bra klubbförsäkring. Jag fick ganska tidigt i år veta att det var så gott som klart med "en vanlig försäkring", med tillägg för racing i klubbens regi. Står du i begrepp att ställa på bilen, vänta lite, det kan komma information ganska snart som gör Corvetteägandet lite billigare.

Glad Påsk!

/Tomten
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Hur försäkrar ni era bilar?

Inlägg av johced1974 »

Nu fick jag mina villkor. Har lagt upp en PDF på följande länk.

http://www.cass.se/misc/villkor.pdf

Jag är jätte nöjd med den, det verkar som många jag pratar med kör faktiskt helt oförsäkrat och det har inte jag råd med. Visst, 25% av skadekostnaden är inte kul, men om jag väljer mellan det och att inte köra på bana så är valet enkelt.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Skriv svar