Justera styrservo.
Justera styrservo.
Jag undrar lite om det går att minska glappet i ratten genom att justera typ ventiler på servon. Jag har en 1972 smalblock. Känns som om det är för dyrt att byta till nån annan typ.
1972 cab 350 aut.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Justera styrservo.
Du får justera på styrsnäckan, finns en justerskruv där.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Justera styrservo.
om du menar spårskruven med en låsmutter så har jag gjort det men glappet är detsamma. Det enda som händer är att styrningen blir trögre.
1972 cab 350 aut.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Justera styrservo.
Hejs
Är det snäckan som glappar eller något annat?
Är det snäckan som glappar eller något annat?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Justera styrservo.
Hejs
En tittar och en annan styr lite höger/vänster..
En tittar och en annan styr lite höger/vänster..

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Justera styrservo.
Ja så har vi haft det hela sommaren frugan och ja. Men ja ska se efter när det blir lite varmare. Det går att justera ventiler och jag ska byta slangarna. Verkar vara en spricka i en av dom. Ska finnas nån handbok som förklarar hur man justerar. Tack för tips å råd.
1972 cab 350 aut.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Justera styrservo.
Hoppas du inte gjort det på känn utan instruktioner.... Den ska man nog inte röra, om man inte vet hur.Rosetta skrev:om du menar spårskruven med en låsmutter så har jag gjort det men glappet är detsamma. Det enda som händer är att styrningen blir trögre.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Justera styrservo.
Jag vred skruven medurs ett kvarts varv men glappet var detsamma, bara det att styrningen blev trögre så jag ändrade tillbaks den igen. Verkar som om snäckan är ok och att glappet är i servon. Har läst att det glappet går att justera. Dock måste det vara ett litet glapp där för att det är den fjädringen som styr ut trycket till respektive sida. Tänkte att det var någon på forumet som visste hur man justerar.
1972 cab 350 aut.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Justera styrservo.
Har gjort det en gång, men det var ca 10 år sen, så jag minns inte så väl (surfa på nätet). Det du kan kolla på också är om ragjointen gjort sitt (textilkopplingen mellan rattaxel och snäckan). Om utgående axel ur snäckan glappar (undertill), samt länkagen/lederna i största allmänhet. Kräver dock att du kan stå under och kika med hjulen belastade.
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Justera styrservo.
Måste säga att jag är tacksam för all förståelse och hjälp jag får här. 

1972 cab 350 aut.
Re: Justera styrservo.
Hade också glapp. Slutade med en ny styrsnäcka. Glappet försvan helt.
/Erik
/Erik
1970 350/350
Re: Justera styrservo.
Fick också byta min, skaffade en Borgeson.
Var på några veckors rundresa i USA i höstas och passade på att titta in på deras fabrik i Torrington, Connecticut för att få köpa en snäcka och se hur dom hade det.
Dom har ingen shop men lyckades genom att maila lite fram och tillbaka och till slut få ett ja att besöka dom. Tyvärr fotoförbud innanför besöksentren men en liten rundvandring blev det.
Kolla gärna deras grejor på hemsidan fantastiskt sortiment för bilbyggare. Och dom tillverkar grejorna från grunden ingen Kinaimport där inte.
Snäckan är på plats, verkar bli riktigt bra ska provköra lite längre tur när vädret tillåter
/Terner
Var på några veckors rundresa i USA i höstas och passade på att titta in på deras fabrik i Torrington, Connecticut för att få köpa en snäcka och se hur dom hade det.
Dom har ingen shop men lyckades genom att maila lite fram och tillbaka och till slut få ett ja att besöka dom. Tyvärr fotoförbud innanför besöksentren men en liten rundvandring blev det.
Kolla gärna deras grejor på hemsidan fantastiskt sortiment för bilbyggare. Och dom tillverkar grejorna från grunden ingen Kinaimport där inte.
Snäckan är på plats, verkar bli riktigt bra ska provköra lite längre tur när vädret tillåter

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Justera styrservo.
Jadå har gått igenom hela den justeringssvängen med ett par styrsnäckor. Det är rätt omfattande jobb och oftast så är det för sent att göra det när glappet är så stort att det känns besvärande.
Snäckan slits ju inte lika mycket över hela rattutslaget så det är lätt hänt att man får den trög vid fullt utslag så den inte går tillbaka av sig själv i bilen.
Hur kul är det när ratten fastnar på fullt utslag.
Ofta får man gå igenom hela processen flera gånger och hitta kompromisslägen.
På en av snäckorna sprack innanmätet på grund av ovanstående orsaker.
Man ska aldrig justera på den lilla skruven uppe på snäckan innan man gjort den radiella justeringen med mätning av moment (se pdf:n)
Så man kan nog säga att upplever man ordentligt rattglapp så köper man en ny snäcka alternativt en renoveringssats om man är en riktigt duktig mekaniker med mycket fingertoppskänsla. Jag valde att köpa ny till Vetten jag har nu, har köpt begagnad med nån gång men det är ju ett lotteri eftersom de kan vara fuskjusterade!!
/Terner
Snäckan slits ju inte lika mycket över hela rattutslaget så det är lätt hänt att man får den trög vid fullt utslag så den inte går tillbaka av sig själv i bilen.
Hur kul är det när ratten fastnar på fullt utslag.
Ofta får man gå igenom hela processen flera gånger och hitta kompromisslägen.
På en av snäckorna sprack innanmätet på grund av ovanstående orsaker.
Man ska aldrig justera på den lilla skruven uppe på snäckan innan man gjort den radiella justeringen med mätning av moment (se pdf:n)
Så man kan nog säga att upplever man ordentligt rattglapp så köper man en ny snäcka alternativt en renoveringssats om man är en riktigt duktig mekaniker med mycket fingertoppskänsla. Jag valde att köpa ny till Vetten jag har nu, har köpt begagnad med nån gång men det är ju ett lotteri eftersom de kan vara fuskjusterade!!
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: Justera styrservo.
Hej.
För att justera glappet i styrsnäckan så ska du justera på den stora muttern i bakkant. Lossa på låsmuttern och justera sedan på muttern tills det inte glappar mer. Dra sedan fast låsmuttern.
Guy Ejremyr
C3 454-72 med M-21 låda
För att justera glappet i styrsnäckan så ska du justera på den stora muttern i bakkant. Lossa på låsmuttern och justera sedan på muttern tills det inte glappar mer. Dra sedan fast låsmuttern.
Guy Ejremyr
C3 454-72 med M-21 låda
Re: Justera styrservo.
C3 454-72 skrev:Hej.
För att justera glappet i styrsnäckan så ska du justera på den stora muttern i bakkant. Lossa på låsmuttern och justera sedan på muttern tills det inte glappar mer. Dra sedan fast låsmuttern.
Guy Ejremyr
C3 454-72 med M-21 låda
Det där är en sanning med modifikation. Snäckan ska vara löskopplad och man ska dra åt samtidigt som man har en momentnyckel kopplad så man kan mäta att det krävs rätt moment för att dra runt snäckan. Momentet är dessutom olika beroende på hur stort utslag du har på snäckan.
Har du den i mittläge och "drar åt tills det inte glappar mer" så fastnar troligen hjulen på fullt utslag när du svänger och i värsta fall så spräcker du snäckan.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

- stingray L46
- Corvettefantast
- Inlägg: 119
- Blev medlem: mån aug 22, 2011 19:59
- Ort: Vallåkra
Re: Justera styrservo.
hejsan, det finns oftast mycket bra beskrivningar på youtube, testa det.
Svenne Bengtsson
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk
Corvette stingray 73 coupé
1969 L46 motor 350/350 +410 hk