Vin nummer - 1973

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Janne Malmgren
Rookie
Rookie

Vin nummer - 1973

Inlägg av Janne Malmgren »

Skulle boka tid för corvetten , fick då ett papper på bilprovningen att fortsättningsvis skall vin numret även vara instansad i ramen , men finns det ett vinnummer på ramen ,jag hittar inget,,finns det inget måste en godkänd verkstad intyga att numret är instansad inför besiktningen samt att det blir en ny regbesiktning,,,vet någon i cluben om och var det finns förutom i vindrutan
278 janne
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Vin nummer - 1973

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
jerkee
Rookie
Rookie

Inlägg av jerkee »

Kravet på inslagen identitet saknar stöd.

Läs mer om detta på MHRF
http://www.mhrf.se/krav_inslagen_identitet_saknar_stod

/Erik
1970 350/350
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Där ser man! Kan bli lite diskussion vid besiktningen framöver då. Ni som har berörda årsmodeller får väl ta med en kopia på detta! Själv har man en 68 så mig berör det inte :D
jerkee skrev:Kravet på inslagen identitet saknar stöd.

Läs mer om detta på MHRF
http://www.mhrf.se/krav_inslagen_identitet_saknar_stod

/Erik
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jaha, där ser man! Men det skrevs också "om fordonet inte ändrats" och vad menas med det? Nya fälgar, motor eller vad?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Meatos »

Ändrats sen reg besiktningen kanske?
Medlemsnummer 3955
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ja, kanske det.. eller inte..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Janne Malmgren
Rookie
Rookie

Hej igen, har varit i kontakt med : Swedac, Patrik Andersson.. Swetic sektion Fordonsbesiktning, hänvisad till MHRF Entusiastfordonsgruppen...Transportstyrelsen.. slutligen till Morgan Isacsson Teknisk Expert på Svensk Bilprovnings huvudkontor,, som säger att det endast förekommit diskussioner om lättnader för fordon tillv 1981 och tidigare..men inga beslut och han ger sig inte , utan hänvisar att han minsann varit bes.man sen "medeltiden" och vet att alla tidigare Corvetter har ett instansat Vin nummer på ramen Han har med hjälp av mitt reg nummer lovat att återkomma i morgon Fredag per sms och tala om var mitt nummer sitter instansat,vi får väl se. Corvetten är Svensksåld 1973 -1974... jag har även Original Bes.instrument (Bilregistrets ex) med Länsstyrelsens stämpel . Det står även att fordonet ej är importerat begagnat, Definitivt infört 1973-09-17. Upptagen i typintyg / godkänd vid första besiktningen 1974-04-09 i Barkarby med samma Vin nummer som i dag,,men det hjälper väl inte, det är härliga tider med dessa förståsigpåare och myndighetsnissar...
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Från fabrik så är det in stansat uppe på ramen vänster bak, man måste lyfta bort karossen för att kunna se det.
Så menar barnahedenhös gubbe den så kan han fet glömma att man ska kunna visa det stansade vin numret på ramen.
Har det stansat in ett extra på sida någonstans så ska det stå inskrivet på övrigt vid reg. besiktningen som gjordes i ditt fall för över 30årsen.
/Christer 8)
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torch Red »

Men varför vill du åka till Svensk Bilprovning för besiktning? De följer inte Transportstyrelsens regler så jag åker aldrig mer till dem. Själv åker jag till OPUS som tittar på säkerhet, avgas m.m. Använd din frihet.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Nå Janne! Hörde han av sig till dig i fredags?
/Christer 8)
Janne Malmgren
Rookie
Rookie

Hej, jo han hörde av sig, står fast vid att det finns Vin nummer framför höger bakhjul ,tog bort aluplåten som täcker rambalken stålborstade , tog ett foto , skickade som mms till Morgan I,,han ringer och undrar vad fotot föreställer...förklarar att det är rambalken framför höger bakhjul..får nästa "tips" kolla ramen bakom Höger bakhjul... tog bort hjulet fotade o skickade ,,visade att även där finns inget vin nummer..har inte hört något mer annat än ..hittar Du numret kan Du väl ringa mig var det sista jag hörde...Tur att man har psyket under kontroll ,annars är tanken...köpa ett rep på Biltema.Har haft Corvetten sen 1995 är själv 72 år så orken börjar tryta...Tack alla Ni som tipsar om olika lösningar.
mvh 278 Janne
Janne Malmgren
Rookie
Rookie

En reflektion... med tanke på att det finns ca 700 C3 Corvetter i cluben varav dom flesta faller under " Ramnummer tvånget" skulle för att det ska få någon tyngd gentemot Bilprovningen , Swedac ,Transportstyrelsen mm en skrivelse från någon ansvarig i Styrelsen för cluben som talar om vad som gäller rammärkning , enstaka medlemmar tycks inte göra sig besvär,jag vet... Vad säger Ni andra som har eller haft och kanske kommer att få problem med detta krav ???
mvh 278 / janne
Skriv svar